صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۰۶

روزنامه صهیونیستی: تصمیم گیری در اتحادیه عرب بر عهده آمریکاست

یدیعوت آحارونوت در گزارشی در رابطه با احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نوشته است: همچنان که اخراج سوریه از این اتحادیه با فرمان آمریکا بود، هر گونه بازگشتی نیز صرفا با مجوز آمریکا امکان پذیر است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تثبیت موقعیت نظام سوریه در معادلات میدانی و غلبه بر گروه های تروریستی موجب شده تا شماری از دولت های عربی که تا پیش از این، هم و غم خود را در اسقاط اسد جستجو می نمودند، اکنون در پی برقراری روابط با نظام حاکم بر دمشق بر آیند. بازگشایی دفاتر دیپلماتیک مصر، تونس و اخیرا امارات در همین راستا ارزیابی می شود.

 

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در همین باره به بررسی احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخته است. این روزنامه اسرائیلی به نقل از «دکتر حسن مرهج» از کارشناسان امور سیاسی نوشت که اتحادیه عرب همچنان تابع موضع و خواسته‌های آمریکا است و همین موضوع درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه وجود دارد.

 

المرهج همچنین افزود که اخراج سوریه از اتحادیه عرب در سال 2011 نیز به درخواست آمریکا صورت گرفت.

 

این روزنامه نوشت: مشارکت اعراب در نمایشگاه بین‌المللی دمشق که از حد معمول تجاوز کرد برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مهم بود. از نظر استراتژیک این پیروزی بزرگی برای دولت سوریه بود و واشنگتن این را درک می‌کند.

 

در این راستا آلبین زاکولا، روزنامه نگار و تحلیلگر تحریم‌ها علیه سوریه گفت: حضور امارات در نمایشگاه دمشق بر روابط دوبی با واشنگتن تأثیر نخواهد گذاشت. این مساله درباره دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) نیز که در این نمایشگاه حضور داشتند صدق می‌کند. آمریکا همچنان بر این کشورها و نه فقط بر امارات بر بحرین نیز که برای احیای روابط با سوریه تلاش می‌کنند، فشار می‌آورد.

 

رابرت موگلنیکی، پژوهشگر مقیم در مرکز امور خلیج فارس در واشنگتن گفت: دشوار است که متصور شویم دولت امارات به مسؤولان آمریکا درباره حضورش در نمایشگاه با توجه به حساسیت‌های سیاسی خبر نداده باشد. بسیاری از تجار در امارات و برخی مسؤولان دولتی به تجارت به عنوان یک فعالیت غیرسیاسی می‌نگرند و تجار اماراتی انتظار دارند که سوریه بعد از پایان بحران فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ارائه کند.

 

این پژوهشگر معتقد است که گام‌های اخیر امارات نشان می‌دهد ابوظبی برای بهبود روابط با سوریه جهت مقابله با نفوذ ایران تلاش می‌کند. اماراتی‌ها تصور می‌کنند، نبود نفوذ عربی شورای همکاری خلیج فارس در سوریه برای مدت‌های طولانی‌تری به ایران اجازه خواهد داد خودش را در موسسات سیاسی و اقتصادی سوریه ادغام کند.

 

شصت‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق با شعار «از دمشق به همه جهانیان» دو هفته پیش توسط «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه افتتاح شد.

 

این سومین دور برگزاری نمایشگاه مذکور از زمان آغاز بحران در سوریه است. این نمایشگاه به مدت چند سال متوقف شده و پنجاه‌ و نهمین دور آن در سال ۲۰۱۷ برگزار شد.

 

به گفته سامر الخلیل وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه ۳۸ کشور عربی و خارجی با بیش از ۱۷۰۰ شرکت در دو بخش دولتی و خصوصی در این نمایشگاه مشارکت داشتند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: