صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 03
کد خبر: ۲۱۶۵۴۷

رئیس سابق سیا از دلیل شکست ضدحمله اوکراین گفت

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دلیل شکست ضدحمله اوکراین را تاخیر غرب در ارسال تسلیحات عنوان کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که اوکراین در جریان «ضدحمله» به دلیل تأخیر در تأمین تسلیحات غربی نتوانست به موفقیت دست یابد و شکست خورد.

 

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفت که «متاسفانه کی یف نتوانست در رویارویی با روسیه به موفقیت دست یابد، زیرا کشور‌های غربی به موقع سلاح به اوکراین ندادند».

 

به گفته این مقام، اوکراین در عملیات ضدحمله با موانعی مواجه شد و مهمترین آن‌ها تامین نشدن تانک، مهمات خوشه‌ای و هواپیما در زمان مقرر بود. همه این‌ها در کنار هم به شکست ضدحمله اوکراین منجر شد.

 

در ۳۰ نوامبر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعتراف کرد که ضدحمله نیرو‌های مسلح اوکراین به نتایج مورد انتظار در کی‌یف دست نیافته است. او با اعتراف به شکست خوردن ضدحمله ارتش کشورش علیه روسیه گفت، جنگ دو کشور در فصل زمستان وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و در این فصل وضعیت جنگ پیچیده‌تر می‌شود.

 

رئیس جمهور اوکراین گفت: برداشته شدن توجهات از اوکراین احتمالا به کاهش کمک نظامی و اقتصادی به این کشور منجر خواهد شد.

 

رسانه‌های غربی به طور فزاینده‌ای می‌نویسند که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از درگیری اوکراین خسته شده اند و حمایت از رژیم زلنسکی در حال ضعیف شدن است.

 

اخیرا نشریه آلمانی بیلد گزارش داده برلین و واشنگتن در حال پیشبرد تلاش‌هایی مخفیانه برای وادار کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین جهت مذاکره با روسیه هستند. این نشریه به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده نوشته نحوه ارسال سلاح از سوی این دو کشور به اوکراین به گونه‌ای است که کی‌یف متوجه شود قادر به بازپس‌گیری اراضی از دست رفته‌اش نیست.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌های پدافند هوایی نظیر «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد همچون موشک انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

 

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما