صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۵۵
با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی؛

وزیر جنگ آمریکا: از اقدام ایران متعجب نشدم

مارک اسپر وزیر جنگ آمریکا که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش حضور پیدا کرده بود اظهار داشت که از اقدام ایران در اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی شگفت زده نشده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ واکنش ها به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی کشورمان همچنان ادامه دارد. وزیر جنگ آمریکا همسو با دیگر مقامات ارشد کاخ سفید و پنتاگون به انتقاد از اقدام ایران پرداخته است.

 

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز شنبه تایید کرد که از کاهش تعهدات برجامی تهران و افزایش ذخیره اورانیوم ایران «متعجب نشده» است.

 

او در جریان یک نشست خبری در پاریس، پایتخت فرانسه گفت: «من از این که ایران اعلام کرد برجام را نقض می‌کند، شگفت زده نشدم...آنها قبلا هم چنین کاری کرده بودند. آنها سالهاست که معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کنند، بنابراین جای تعجب ندارد.»

 

اظهارات فوق در حالی از سوی اسپر بیان می شود که چند روز پیش گفته بود: ایالات متحده باور دارد که ایران آهسته آهسته به نقطه‌ای می‌رسد که مذاکره امکان‌پذیر خواهد بود.

 

در مقابل خانم پارلی وزیر دفاع فرانسه بر اراده قدرت‌های اروپایی برای استفاده از دیپلماسی به منظور حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد. وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس و تنش‌های روی داده میان تهران و واشنگتن، اعلام کرد که طرح‌های آمریکایی و اروپایی برای تقویت امنیت در خلیج فارس، «با هدف تکمیل یکدیگر و در هماهنگی با یکدیگر» اجرا می‌شوند.

 

خانم پارلی گفت: «ایالات متحده آمریکا از چند هفته پیش ابتکار عمل را در وضعیتی در دست گرفته که فرانسه می‌خواهد بیش از هر چیز به کاهش تنش با ایران کمک کند. بنابراین ما فکر کردیم که مفید خواهد بود طرحی داشته باشیم که در چهارچوب آن برخی از شرکایی که احتمالا در طرح آمریکا شرکت نمی‌کنند بتوانند در تامین امنیت دریایی خلیج فارس مشارکت داشته باشند. بدیهی است که مایلیم این کار را به شکلی کاملا هماهنگ و در تکمیل طرح دوستان آمریکایی خود و با شفافیت انجام دهیم.»

 

خانم پارلی همچنین تاکید کرد که هدف پاریس، حفظ ایران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی است.

 

مطابق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پیش از خروج آمریکا از برجام، ایران به تعهدات خود پایبند بود. در ماه‌های اخیر و با تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا و بی نتیجه ماندن تلاش‌های اروپا برای قانع کردن ایران، ایران اجرای تعهداتش در برجام را کاهش داده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین باره اعلام کرد بازرسان این نهاد در ایران گزارش‌های مرتبط با گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را بررسی می‌کنند. در همین حال، کورنل فروتا، سرپرست آژانس روز شنبه به تهران سفر کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: