صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۴۵
  • شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 17 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 08
کد خبر: ۲۱۷۲۶

کارتخوان چه تعداد از پزشکان در سامانه مالیاتی ثبت شده است؟

در حالی که نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب های پزشکان از ابتدای مهر الزامی می‌باشد، مسئول دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از ثبت قریب به ۱۵ هزار مورد کارتخوان پزشکان در سامانه مالیاتی خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نصب و استفاده از کارتخوان در محل کار پزشکان این روزها به چالشی میان سازمان امور مالیاتی و اطبا تبدیل شده است. بنا بر آنچه سازمان امور مالیاتی عنوان نموده است، پزشکان موظفند از ابتدای مهر به این سو کارتخوان های خود را نصب و در سامانه مالیاتی ثبت نمایند.

 

7 مردادماه امسال بود که علی رستم پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی با اشاره به بند «ی» تبصره 6 قانون بودجه 98 گفت: «صاحبان محترم حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا 23 مردادماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ثبت نام کنند...کلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ 23 مرداده ماه 1398 برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام نمایند».

 

مهلت یاد شده چندین بار تا به امروز تمدید شده و ظاهرا ابتدای مهر آخرین زمان برای تحقق این مسئله می باشد. مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در این باره اظهارداشت: پزشکان به موجب قانون موظفند برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کنند از این جهت سامانه هیچ وقت بسته نخواهد شد.

 

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون ‌سپاری سازمان امور مالیاتی گفت: نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان از ابتدای مهر ماه سال جاری اجباری است.

 

وی افزود: قانونگذار در تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم که تمامی اقدامات سازمان امور مالیاتی در چهار چوب آئین نامه اجرایی همین قانون در حال انجام است پیش بینی کرده عدم نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان دو درصد درآمد دریافتی جریمه دارد.

 

رستم پور همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وقتی پزشکی کارتخوان در مطب خود نصب نکند دستیابی سازمان امور مالیاتی به درآمد پزشک به چه نحوی خواهد بود، اظهارداشت: ذخیره سایر اطلاعات مورد نیاز در پایگاه اطلاعات مالیاتی به شناسایی درآمد پزشکان کمک می کند.

 

وی در خصوص سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان امور مالیاتی از این طریق می تواند برآورد دقیقی از درآمد پزشکان داشته باشد، گفت: این سازمان تمامی اطلاعات بانکی را در اختیار دارد بنابراین برآورد نیست.

 

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی افزود: وقتی پزشکی با سازمان امور مالیاتی همراهی نکند آن وقت از نظر نظام مالیاتی واریز تمامی وجوه به حساب های بانکی پزشک به عنوان درآمد محسوب می شود.

 

وی اظهارداشت: قانونگذار بر اساس جزء 2 بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 نظام بانکی را موظف کرده که اطلاعات شماره حساب بانکی و ریز تراکنش های تمامی مودیان را ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

 

رستم پور در ادامه یادآورشد: جدا از این سازمان امور مالیاتی در حال حاضر اطلاعات دستگاه های پوز و کارتخوان تمامی پزشکان را نیز در اختیار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: