صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 10
کد خبر: ۲۱۹۰۸

نورالدین بدوی استعفا می کند

منابع بلندپایه الجزایری امروز (سه شنبه) اعلام کردند که نورالدین بدوی نخست وزیر این کشور بنا به خواسته معترضان و برای تسهیل در روند اجرای انتخابات، استعفا می کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در سال ۱۹۶۲ الجزایر پس از ۱۳۲ سال، استقلال خود را اعلام کرد و از استعمار فرانسه رها شد. پیش‌درآمد این رهایی هشت سال جنگ بود با صدها هزار کشته. سایه این گذشته بر مناسبات فرانسه و الجزایر هم‌چنان سنگینی می‌کند. منابع الجزایری در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نخست وزیر این کشور به زودی برای تسهیل در روند اجرای انتخابات در سال جاری از سمت خود کناره گیری می کند.به نوشته رویترز، ارتش الجزایر، برگزاری انتخابات را تنها راه برای پایان دادن به اعتراضات مردمی در این کشور می داند.

 

کنار رفتن بدوی مهمترین خواسته معترضان الجزایری است که طی تظاهرات چند ماه خود عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری پیشین خود را کنار زدند.مردم الجزایر همچنین اجرای انتخابات جدید تا زمانی که تغییر اساسی در ساختار قدرت این کشور ایجاد نشود، را نمی پذیرند.

 

معترضان روز جمعه گذشته بعد از نماز جمعه به خیابان ها آمدند و بار دیگر پافشاری خود را بر ایجاد تغییری بنیادین و انتقال دمکراتیک قدرت نشان دادند و خواستار کناره گیری تمام مقامات دولت قبل، حکومت افراد شایسته و آزادی بازداشت شدگان جنبش مردمی شدند.

 

الجزایری ها با سر دادن شعارهایی چون "دولتی مدنی و نه نظامی" مخالفت خود را با نظامیان و در رأس آن ها فرمانده ارتش اعلام و سخنرانی قاید صالح را تاکیدی بر حکومت وی بر کشور تلقی کردند.

 

اعتراضات الجزایری ها از اسفند ماه گذشته با نامزد شدن بوتفلیقه رییس جمهوری سابق برای پنجمین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و سرانجام به برکناری بوتفلیقه ۸۲ ساله منجر شد.طبق ماده ۱۰۲ قانون اساسی "عبدالقادر بن صالح" رییس شورای امت به صورت موقت قدرت را در دست گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: