صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۵:۰۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 11
کد خبر: ۲۱۹۳۰

جانشین موقت بولتون کیست؟

از چارلی کوپرمن که موقتا از سوی کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب شده است به عنوان چهره ای تندرو و ضد ایرانی نام برده می شود که مواضعش تفاوت چندانی با جان بولتون ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بمب خبری ترامپ مبنی بر عزل جان بولتون که همچون گذشته و در توئیتی در توئیتر منتشر شد، همچنان در صدر اخبار بین المللی قرار دارد. ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور نوشت:‌ شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که خدمات او در کاخ سفید دیگر مورد نیاز نیست. من و دیگر افراد در دولت با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالفت داشتیم و از این رو، از جان خواستم استعفا دهد که او امروز صبح استعفایش را به من داد.

 

با اخراج بولتون از سمت مشاوری امنیت ملی آمریکا، موقتا چارلی کوپرمن جای او گماشته شده است. وی فارغ التحصیل 68 ساله علوم سیاسی بوده و از ژانویه 2019 قائم مقام جان بولتون می باشد.

 

کوپرمن بیش از چهار دهه در سیاست‌گذاری امنیت ملی و برنامه‌ریزی نقش‌آفرینی کرده است. او از طرفداران سرسخت اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران و از هواخواهان اسرائیل است.

 

با استعفای جیمز متیس از وزارت دفاع آمریکا در واکنش به تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، کوپرمن به عنوان معاون بولتون منصوب شد. در آن زمان انتصاب او به این سمت به عنوان تقویت سیاست‌های بولتون در مخالفت با گسترش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی درک شد.

 

کوپرمن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ آمریکا با بهره‌گیری هوشمندانه از ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران سهم بسزایی در پیروزی رونالد ریگان بر جیمی کارتر ایفا کرد.

 

کوپرمن سابقه همکاری طولانی با بولتون دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. انتصاب کوپرمن به عنوان معاون بولتون، در زمانی صورت گرفت که مشاور امنیت ملی وقت آمریکا مسیر سیاست‌های بسیار خصمانه علیه ایران را دنبال می‌کرد. این انتصاب چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که وال استریت ژورنال گزارش داد مشاور امنیت ملی وقت از پنتاگون درخواست کرده که گزینه‌های مربوط به اقدام نظامی علیه ایران را ارائه دهد. بولتون با انتصاب کوپرمن به عنوان معاون خود نشان داد که قصد دارد کمپین فشار حداکثری علیه تهران را تقویت کند.

 

بولتون به همراه متیو فریدمن و کوپرمن در مارس ۲۰۱۸ «موسسه امن‌سازی آمریکا» را به عنوان نهادی غیرانتفاعی به ثبت رساندند و این اتفاق درست در روزی به وقوع پیوست که ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد. فریدمن که سابقه همکاری با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ را دارد، از جمله دوستان قدیمی بولتون است که هر دو مواضعی علیه ایران داشته‌اند.

 

این دو به همراه کوپرمن در سال ۲۰۱۵ «بنیاد آزادی و امنیت آمریکا» را به راه انداختند که هدف آن کمپین علیه توافق هسته‌ای ایران بود. در این سال‌ها کوپرمن که سابقه همکاری با دولت ریگان را دارد، در کنار بولتون در راستای پیشبرد رویکردی تندرو در قبال ایران اقدام کرده است.

 

او که سابقه مدیریت در بوئینگ و لاکید مارتین را دارد، در «مرکز سیاست امنیتی» نیز فعالیت داشته است. این مرکز، یک اندیشکده راست افراطی است که سیاست‌های ضدایران را دنبال کرده است.

 

کوپرمن در سپتامبر ۲۰۱۵ نامه‌ای را که از سوی مرکز سیاست امنیتی تهیه شده بود، امضا کرد که در آن با توافق هسته‌ای ایران مخالفت و از اوباما خواسته شده بود که این توافق را لغو کند. در بخشی از این نامه آمده است: چطور می‌توان برجام را چیزی غیر از یک توافق بد تلقی کرد؟ این نامه علاوه بر کوپرمن توسط افراد دیگری نظیر جان بولتون، داگلاس ویث، جان کیل، پال ولفوویتز و جیمز وولسی و سایرینی به امضا رسید که اغلب روحیاتی تندرو و جنگ‌طلب دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: