صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۰
  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 17 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 12
کد خبر: ۲۲۱۱۸

شنود مکالمات ترامپ توسط صهیونیست ها

نشریه پولیتیکو در گزارشی مدعی شد که رژیم صهیونیستی مکالمات تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را شنود می کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقوله جاسوسی صهیونیست ها از مسئولین و نهادهای سیاسی و امنیتی کشورها یکی دو مورد نبوده و از بدو تاسیس این رژیم اشغالگر تا به امروز، اخبار متعددی از جاسوسی صهیونیست ها به رسانه ها درز پیدا کرده است.

 

نکته حائز اهمیت در این باره آنکه جاسوسی های صورت پذیرفته مرتبط با دشمنان اسرائیل نبوده و شامل دوستان این رژیم نیز می باشد. داستان معروف جاناتان پولارد معروف ترین این جاسوسی ها از دوستان محسوب می شده است. جاناتان پولارد جاسوس یهودی اهل آمریکا که به جرم جاسوسی برای اسرائیل به حبس ابد محکوم شد و سی سال در ایالت کارولینای شمالی در زندان به سر برد.

 

او کارمند بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بود و اسرار نظامی شوروی، پاکستان، سوریه، و لیبی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گردآوری کرده بود را توسط یک نظامی اسرائیلی به دولت اسرائیل در ازای دریافت پول و هدایای گرانبها فاش نمود. دولت اسرائیل ماهی دو هزار و پانصد دلار پول نقد، چند حلقه الماس (که با یکی از آن‌ها از دوست دخترش خواستگاری کرد) و هزینه هتل و رستوران پولارد را در ازای دریافت این اطلاعات پرداخت کرد.

 

پولارد هر جمعه اطلاعات را به صورت چاپ شده که در کیف قرار داده بود به سفارت اسرائیل می برد، و در یکی از موارد در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۵ ۵ کیف حامل اطلاعات سری را به سفارت اسرائیل تحویل داد. دولت اسرائیل در سال ۱۹۹۵ به او تابعیت اسرائیلی داد با این حال دولت اسرائیل تا سال ۱۹۹۸ خرید اطلاعات محرمانه از پولارد را نفی می کرد.

 

این جاسوس سرانجام پس از سی سال حبس در سال 2015 از زندان های آمریکا آزاد شد.

 

نشریه «پولیتیکو» گزارش داد: دولت ایالات متحده، ظرف دو سال گذشته به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد، اسرائیل در نصب دستگاه های جاسوسی بر روی تلفن های همراه در نزدیکی کاخ سفید و مکان ها مهم شهر «واشنگتن دی. سی»، دست داشته است.

 

این نشریه روز پنج شنبه به نقل از این مقامات آگاه افزود: «اما برخلاف دیگر موارد جاسوسی در آمریکا که به سرعت افشا شد، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا نه تنها این اقدام تل‌آویو را مورد انتقاد قرار نداد، بلکه هیچ مجازاتی هم برای اسرائیل در نظر نگرفت.»

 

این نشریه ادامه داد:این دستگاههای خیلی کوچک که اصطلاحا به «استینگ‌ ری» معروف هستند، خود را به‌ عنوان فرستنده مخابراتی جا زده و مکان تلفن‌های همراه و اطلاعات شناسایی آنها را ردیابی و به دست می آورند.این دستگاه‌ها که نام صنعتی آنها "گیرنده‌های هویت مشترکان تلفن‌های همراه بین‌المللی"است، قادر به دریافت محتوای تماس‌ها و داده‌های اینترنتی مصرف شده است.

 

به گفته یک مقام ارشد پیشین کاخ سفید، این دستگاه‌ها احتمالا برای جاسوسی از ترامپ و دستیاران نزدیکش تعبیه شده بود، هرچند هنوز مشخص نیست که این اقدام اسرائیل تا چه حد موفق بوده است.

 

نشریه آمریکایی«پولیتیکو » سال ۲۰۱۸ در گزارشی نوشت که ترامپ به سهل‌انگاری در بازبینی پروتکل‌های امنیتی کاخ سفید معروف است. به قدری که حتی در برقراری مکالمه تلفنی با دوستان و نزدیکانش مسائل امنیتی را رعایت نمی کند.

 

در آن زمان مقامات وزارت امنیت آمریکا شواهدی از وجود دستگاه های جاسوسی در اطراف کاخ سفید به دست آوردند اما نتوانستند آن را به شخص یا دولت خاصی نسبت دهند. اما پس از تجزیه و تحلیل و تحقیقات گسترده اداره تحقیقات فدرال آمریکا و سازمان ها نهادهای امنیتی دیگر، از ارتباط این دستگاه ها با اسرائیل مطمئن شدند.

 

با این حال «الاد استرومایر» سخنگوی دولت اسرائیل، این اظهارات را بی معنی خواند و ادعا کرد که "اسرائیل هرگز دست به چنین عملیات جاسوسی در خاک آمریکا نمی زند. "

 

یکی دیگر از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا که از این موضوع مطلع بوده، می گوید: « کاملا واضح است که اسرائیل مسئول این عملیات جاسوسی است. »

 

وی افزود: «اسرائیل برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی خود متجاوزانه و پرخاشگرانه رفتار می کند، آنها برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر خود از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند. بنابراین اگر حتی ترامپ رابطه ای گرم و نزدیک با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل برقرار کند و برخی اقدامات مورد علاقه وی نظیر انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، را انجام دهد نیز باز هم متهم اصلی تعبیه دستگاه های جاسوسی، اسرائیل خواهد بود. »

 

به گفته این مقامات آگاه، پس از اینکه اداره تحقیقات فدرال و دیگر نهادهای امنیتی آمریکا این جاسوسی را به اسرائیل نسبت دادند، دولت آمریکا هیچ اقدامی برای تنبیه یا حتی انتقاد محرمانه به اسرائیل، انجام نداد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: