صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 08
کد خبر: ۲۲۲۴۸۹

واکنش تند خارطوم به سفر آفریقایی «محمد حمدان دقلو» و توافق با گروه‌های سیاسی

وزارت امور خارجه سودان سفر فرمانده نیرو‌های واکنش سریع به چند کشور آفریقایی و توافق او با شماری از گروه‌های سیاسی را بسترسازی برای تجزیه سودان دانست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیرو‌های واکنش سریع سودان طی دو هفته گذشته به آفریقای جنوبی، روندا، اتیوپی، جیبوتی، کنیا و اوگاندا سفر کرده و با رهبران این کشور‌های در خصوص تحولات سودان و راه‌های پایان دادن به نبرد در این کشور به گفتگو نشسته است.

طی این مدت حمیدتی با شماری از گروه‌های سیاسی موسوم به ائتلاف نیرو‌های مدنی «تقدم» به رهبری «عبدالله حمدوک» نخست وزیر پیشین دولت انتقالی خارطوم در پایتخت اتیوپی دیدار و درباره برقراری آتش بس در سودان و راه‌های انتقال قدرت به غیرنظامیان توافق کردند.

وزارت امور خارجه سودان در واکنش به تحولات، سفر فرمانده نیرو‌های واکنش سریع به شماری از کشور‌های آفریقایی را کمپین (مجموعه فعالیت‌های) تبلیغاتی دورغین خواند و اعلام کرد: هدف این کمپین بازیابی آبروی از دست رفته رهبر شبه نظامیان تروریست (فرمانده نیرو‌های واکنش سریع) است.

خارطوم نیرو‌های واکنش سریع را «شورشی» و «تروریست» می‌خواند و آنان را مسئول سرقت اموال مردم و کشتار غیرنظامیان می‌داند.

در این بیانیه آمده‌است: در این کمپین حمیدتی به چند کشور آفریقایی سفر کرد و طی آن سخنانی درباره آمادگی نیرو‌های واکنش سریع برای آتش بس و آغاز مذاکرات صلح ایراد کرد و با یک ائتلاف سیاسی که حامی این نیروهاست توافقنامه امضاء کرد تا بستر‌های لازم برای تجزیه کشور فراهم شود.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، وزارت امور خارجه سودان چند روز قبل در اعتراض به سفر حمیدتی به کنیا و استقبال مقامات این کشور از وی، سفیر سودان در نایروبی را برای انجام مشورت فراخواند.

وزارت امورخارجه سودان در بیانیه خود بر پایبندی این کشور به برقراری صلح و ثبات در سودان براساس توافقنامه جده تاکید کرد.

ارتش و نیرو‌های واکنش سریع با میانجیگری آمریکا و عربستان بار‌ها در شهر جده توافقنامه آتش بس، تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان امضاء کردند، اما هیچ کدام به توافقنامه‌ها پایبند نبوده و بر حذف طرف مقابله از طریق گزینه نظامی تاکید دارند.

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه خود تصریح کرد: نیرو‌های واکنش سریع همچنان نسل کشی، کشتار و پاکسازی قومیتی و خشونت‌های جنسی ادامه می‌دهد و این درحالی است که برخی مناطق مسکونی در خارطوم تحت محاصره نیرو‌های واکنش سریع قرار دارد و این نیرو‌ها اجازه ورود مواد غذایی و سایر کالا‌های مورد نیاز شهروندان را نمی‌دهند.

این وزارتخانه در پایان بیانیه اش آورده است: اکنون دادگاه بین المللی کیفری «لاهه» درحال بررسی جنایاتی است که نیرو‌های واکنش سریع در دافور مرتکب شده اند و به دلیل همین جنایت هاست که آمریکا نفر دوم نیرو‌های واکنش سریع و فرمانده هان میدانی آن را تحت تحریم قرار داده است. / تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما