صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 09
کد خبر: ۲۲۶۱

لوفیگارو: دوگانگی عجیب دولتمردان آمریکا درباره خروج از سوریه

روزنامه فرانسوی لو فیگارو در مطلبی به اختلافات نظر میان دولتمردان آمریکا درباره خروج نظامیان این کشور از سوریه پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه لو فیگارو چاپ پاریس در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حالی به دنبال توجیه خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه است که داعش همچنان توان بالایی برای ایجاد مشکل دارد. از دیدگاه دونالد ترامپ پیروزی در مبارزه علیه داعش کامل شده است. آیا همه شایستگی به وی تعلق می‌گیرد زیرا روز دوم ژانویه اطمینان داد که تنها فردی در تاریخ آمریکاست که به طور واقعی داعش را قتل عام کرد و همان طور که در سفر ناگهانی خود به عراق در بیست و ششم ماه دسامبر گفت تقریبا همه خلافت تروریست‌ها در سوریه را نابود کرد.

یک هفته پیش از آن وی تصمیم گرفت به سرعت 2000 نظامی آمریکایی را از سوریه خارج کند. این تصمیم با اظهارات وی در سوم آوریل سال 2018 منطبق بود. وی روز سوم آوریل گفت: من می‌خواهم نیروهایمان را به خانه بازگردانم. من خواهان خروج از سوریه هستم و می‌خواهم بازسازی کشورمان را آغاز کنم. ما طی 17 سال، 7 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم که هیچ نتیجه‌ای برای ما نداشته است. هیچ چیز به غیر از مرگ و نابودی.

نه ماه پس از این سخنان، پیروزی همچنان دست نیافتنی است. البته داعش درصد ناچیزی از سرزمین‌هایی را که سال 2014 اشغال کرده بود در اختیار دارد، اما با داشتن 20 تا 30 هزار نیروی متحرک و جان سخت که هوشمندانه در سراسر بین‌النهرین پراکنده شده اند همچنان تهدیدی جدی محسوب می‌شود. از دیدگاه راکمینی کالیماچی، کارشناس مسائل تروریستی در نیویورک تایمز، داعش همچنان خطرناک‌ترین گروه تروریستی است که جذابیت بسیاری برای حامیان مسائل تروریستی دارد و همچنان نیز فعال‌ترین گروه در شبکه‌های اجتماعی است.

دنیل بیمان، پژوهشگر اندیشکده بروکینگز، در واشنگتن نیز نظر مشابهی دارد. بیمان می‌گوید این گروه تروریستی فعالیت زیرزمینی گسترده‌ای دارد و منتظر است تا فشار‌های داخلی اندکی کاهش یابد تا این مسئله را اثبات کند. نیرو‌های کرد یگان‌های مدافع خلق با حمایت آمریکایی‌ها همه انرژی خود را بر مبارزه با بقایای داعش متمرکز کرده‌اند. آنچه که به طور اجتناب‌ناپذیر به وقوع خواهد پیوست این است که کرد‌ها که از سوی ترامپ رها شده‌اند، از این پس باید نگران ترکیه و دیگر دشمنان باشند و به این ترتیب سلطه خود بر داعش را از دست خواهند داد. علاوه بر این بازیگران منطقه‌ای ممکن است با داعش متحد شوند و عمل‌گرایی آن‌ها بار دیگر ظهور کند.

این استدلال‌ها بر اساس جمع‌بندی‌های ژنرال‌های پنتاگون و همچنین افسران برجسته بازنشسته مانند دریاسالار بیل مک راون است که ناظر عملیات دستگیری اسامه بن لادن در سال 2011 بود. ژنرال استنلی مک کریستال هم یکی دیگر از این نظامیان برجسته است که از بداخلاقی رئیس جمهور آمریکا انتقاد می‌کند. شکایت‌های جیمز میتس وزیر دفاع (پیشین) آمریکا هم نزد ترامپ بی فایده بود که در نهایت منجر به استعفای غیر منتظره وی در بیستم دسامبر و همچنین استعفای برت مک گرک هماهنگ‌کننده جنگ علیه داعش شد.

در انتهای این مطلب آمده است: به هر حال با دونالد ترامپ هیچ چیز ساده و غیر قابل فسخ نیست. جنجال ایجاد شده در پی اعلام خبر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه نوعی دوگانگی عجیب به وجود آورده است. در حالی که ترامپ به شدت به این ژنرال‌ها که جرات کرده‌اند به تصمیم وی اعتراض کنند، حمله می‌کند، جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی، روز یکشنبه اعلام کرد «زمان بندی خروج نیرو‌های آمریکایی از ترکیه با توجه به دو سیاستی که ما می‌خواهیم، متغیر خواهد بود». این سیاست‌ها شامل نابودی داعش و پشتیبانی از متحدان کرد آمریکاست. تصریح این اظهارات متناقض بر عهده مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، خواهد بود که سفر خود را به خاورمیانه برای دیدار با شرکای عربی آمریکا آغاز کرده است که تا حدی سرگردان و حیران شده‌اند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: