صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۲۴
  • چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • Wednesday 07 February 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 07
کد خبر: ۲۲۷۳۳۰

افزایش فشار‌ها برای عقب‌نشینی لندن از طرح شناسایی کشور مستقل فلسطین

فشار‌های داخلی برای عقب‌نشینی دولت لندن از طرح شناسایی کشور مستقل فلسطین، پیشنهادی که «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس هفته پیش برای پایان دادن به جنگ غزه مطرح کرد، بالا گرفته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) بار دیگر از سوی نمایندگان مجلس این کشور درباره موضع لندن نسبت به شناسایی کشور مستقل فلسطین مورد پرسش قرار گرفت.

فلور اندرسون نماینده حزب کارگر در منطقه پاتنی با اشاره به اظهارات کامرون پرسید که آیا نخست وزیر با طرح وزیر امور خارجه‌اش موافق است؟ وی با اشاره به اظهارات ضد و نقیض سوناک و کامرون، مدعی شد که موضع دفتر نخست وزیری و دستگاه دیپلماسی انگلیس در این زمینه هماهنگ نیست.

سوناک پاسخ داد: مهم‌ترین چیز این است که ما به راه‌حل دو دولتی متعهد هستیم و با متحدان خود برای تحقق آن کار می‌کنیم. وی ادعا کرد: موضع دیرینه ما این بوده است که کشور فلسطین را در زمانی به رسمیت می‌شناسیم که برای روند صلح مفید باشد.

نخست وزیر انگلیس دیروز هم در گفت‌وگویی تصریح کرد که سیاست لندن در این زمینه تغییر نکرده است. وی عنوان کرد که اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره شناسایی کشور مستقل فلسطین «بیش از حد تفسیر شده است». سوناک افزود: «موضع ما تغییری نکرده است. کامرون گفت که ما به راه حل دو دولت متعهد هستیم و این موضع دیرینه دولت بریتانیا بوده است.»

این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هفته پیش در اظهاراتی خبرساز، از آمادگی لندن برای بررسی شناسایی کشور مستقل فلسطین خبر داد و گفت که فلسطینی‌ها باید افق دست‌یابی به راه دو دولتی را مشاهده کنند.

او همچنین عنوان کرد که در گفتگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین صحبت کرده و از وی خواسته تا «درباره مواردی که می‌تواند مربوط به تشکیل یک کشور فلسطینی باشد، صحبت کند و نه بر خلاف آن.»

این اظهارات وی با واکنش‌های مختلفی رو برو شده و فشار‌ها برای عقب نشنی لندن از اجرای چنین طرحی بالا گرفته است.

مایکل الیس نماینده حزب محافظه‌کار هفته پیش خطاب به نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام گفت: اسرائیل در پی حمله هفتم اکتبر در شوک است و همه ما خواهان یک دولت فلسطینی غیرمسلح هستیم. اما حماس کنترل بخش‌های بزرگ غزه را در دست دارد. حمایت از این گروه در کرانه باختری رو به افزایش است، دو سوم فلسطینی‌ها مخالف همزیستی مسالمت آمیز با اسرائیل هستند و مقام‌های فلسطینی هم به نفرت‌پراکنی علیه اسرائیلی ادامه می‌دهند.

وی پرسید: آیا شما موافقید که در هرگونه شناسایی کشور مستقل فلسطین باید به این مسائل توجه کرد و تنها در چارچوب مذاکرات برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین و اسرائیل محقق می‌شود؟

همچنین ترزا ویلیرز نماینده ارشد حزب محافظه‌کار ادعا کرد که سرعت بخشیدن به روند شناسایی کشور مستقل فلسطین نیرو‌های مقاومت را جسورتر می‌کند.

نخست وزیر انگلیس گفت که شرط شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی انگلیس، خروج رهبران حماس از غزه است. وی استقرار دولت مردمی در کرانه باختری، برنامه ریزی برای حمایت از این دولت و تدوین طرح بازسازی غزه را از دیگر شروط به رسمیت شناختن فلسطین عنوان کرد و افزود که این شرایط برای پیشرفت در زمینه شناسایی کشور مستقل فلسطین، باید احراز شود.

در همین حال سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن اعلام کرده است که انگلیس به لحاظ سابقه حمایت از تشکیل رژیم صهیونیستی وظیفه دارد که ظلم صورت گرفته علیه مردم فلسطین را جبران کند. حسام زملط خاطر نشان کرد که تصمیم دولت لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، هم حق مردم این کشور و هم «مسئولیت اخلاقی، سیاسی، حقوقی و تاریخی بریتانیا است.» / ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: