صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 19
کد خبر: ۲۲۸۱۹
رئیس فراکسیون پارلمانی عراق:

یک قطره نفت نیز به عربستان نمی فروشیم

پس از انتشار اخباری دال بر تمایل خرید نفت عراق از سوی سعودی به منظور جبران عرضه نفت، یک عضو ارشد پارلمان عراق، احتمال فروش نفت این کشور به ریاض را رد نموده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته شماری از محافل خبری از احتمال خرید نفت عراق توسط سعودی خبر داده بودند. این منابع آگاه اظهار کرده بودند که شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در حال بررسی فرآوری گریدهای نفتی مانند نفت سبک بصره در پالایشگاه‌های خود برای جبران افت تولید به دلیل حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی ابقیق و میدان نفتی خریص است.

 

عربستان سعودی از زمان حملات روز شنبه که باعث توقف تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز نفت شده، از ذخایر نفتی فراوان خود برای جبران تولید از دست رفته و تامین تقاضای مشتریانش استفاده کرده است.

 

یک منبع آگاه در این زمینه گفته بود: شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) هنوز با این درخواست عربستان سعودی موافقت نکرده، زیرا خود این شرکت در قبال مشتریان قراردادی تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند.

 

حال اما رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق به درخواست سعودی ها برای خرید نفت از عراق به منظور جبران کاهش تولیدات نفت عربستان پس از حمله یمنی ها، واکنش نشان داده است.

 

حسن الکعبی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق افزود: عراق یک بشکه نفت هم به عربستان نخواهد داد زیرا عراق خارج از بازی اخیر است. عراق کشوری مهم و قوی است و به دنبال حل درگیری ها میان همه طرفهای درگیر است. عربستان می تواند به سازمان ملل از طرفی که آنرا هدف قرار داده است، شکایت کند.

 

الکعبی بیان کرد: عراق در حملات اخیر دخالتی نداشته است و حوثی ها عامل حملات بوده اند و عراق دخالتش در این حملات ثابت نشده است. عاقلانه نیست که عربستان هدف حمله قرار بگیرد و عراق تاوان بدهد. عراق هرگز موافقت نخواهد کرد.

 

وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرده بود که عربستان درخواست خرید ۲۰ میلیون بشکه نفت را به عراق داده است.

 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه‌شنبه اعلام کرد: این کشور امیدوار است عمده تولید نفت خود را که بر اثر حملات اخیر مختل شده است تا دو هفته دیگر به طور کامل احیاء کند.

 

عربستان سعودی در حال حاضر برای تامین تقاضای داخلی و صادرات نفت به ذخایر نفت استراتژیک خود متوسل شده است.

 

طبق آمار رسمی، ذخایر نفت عربستان سعودی در ژوییه ۱۷۹.۸ میلیون بشکه بود که برای پوشش صادرات ۲۸ روز که در طول این ماه ۶.۸۸ میلیون بشکه در روز بود، کافی است.

 

به گفته امین ناصر، مدیرعامل آرامکو،  تاسیسات ابقیق در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه در روز نفت فرآوری می‌کند که کمتر از ۴.۹ میلیون بشکه در روز پیش از حملات است. وی گفت: تعمیرات در ابقیق تا پایان ماه میلادی جاری کامل خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: