صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۰۹
  • چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
  • Wednesday 21 February 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 21
کد خبر: ۲۲۹۰۴۸
گزارش «فایننشال تایمز»؛

قتل عمد خبرنگاران در غزه به‌وسیله رژیم صهیونیستی

روزنامه‌نگاران در غزه با رنج و مشقت غیرقابل‌تصوری فعالیت می‌کنند و تاکنون تعداد زیادی از آنها شهید شده‌اند. کشتار خبرنگاران در کنار قتل‌عام پزشکان، امدادگران، اساتید و دیگر کارگران بخش‌های حیاتی غزه واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در یک سال گذشته تعداد فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای که در جنگ غزه کشته شدند، دو برابر شده است. بحران انسانی فاجعه بار در غزه همچنان تشدید می شود و به گفته مقام های فلسطینی، پس از گذشت چهار ماه، تعداد جان باختگان حملات اسرائیل به نوار غزه از مرز 28 هزار نفر گذشته است.


با حملات هوایی اسرائیل به شهر رفح در اواخر هفته گذشته و در بحبوحه هشدارها درباره حمله گسترده تر به این شهر مرزی که بیش از 1 میلیون نفر مجبور شدند خانه های خود را ترک و آنجا اقامت کنند، وضعیت فاجعه بار انسانی بدتر خواهد شد. هیچ مکان امنی در نوار غزه باقی نمانده و این در حالی است که شبح قحطی و بیماری بر جمعیت 2.3 میلیون نفری آنجا سایه افکنده است.

با توجه به اینکه اسرائیل از ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه جلوگیری می کند، جهان چشم خود را به گزارش خبرنگاران محلی برای پوشش آنچه در منطقه می گذرد دوخته است


با وخامت اوضاع در نوار غزه، نقش خبرنگاران شجاعی که روایتگر وقایع هستند و تحولات را به جهان مخابره می کنند، بیش از گذشته مهم شده است. با وجود این، آنها با رنج و مشقت غیرقابل تصوری فعالیت می کنند و تعداد زیادی از فعالان رسانه ای کشته شده اند. به گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران، برخی حملاتی که خبرنگاران را هدف قرار داده است، عمدی هستند. این کمیته و دیگر کمیته های فلسطینی بر مبنای گزارش های موثق منتشر شده به وسیله سازمان های حقوق بشری و رسانه ای استناد می کنند حملات نیروهای اسرائیلی به جنوب لبنان در 13 اکتبر که به کشته شدن عصام عبدالله، روزنامه نگار رویترز و مجروح شدن 6 نفر دیگر منجر شد، غیرقانونی و ظاهراً عمدی بوده است.


اسرائیل ادعاها را مبنی بر هدف قرار دادن غیرنظامیان رد می کند. سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد دیگری که در زمینه قتل عام روزنامه نگاران در غزه تحقیق می کند، دو شکایت در زمینه جنایت های جنگی مشکوک علیه خبرنگاران در غزه به دیوان کیفری بین المللی ارائه کرده است.


کشتار خبرنگاران در غزه هم زمان با قتل عام پزشکان، امدادگران و کادر اورژانس، اساتید و سایر فعالان بخش های حیاتی جامعه غزه انجام می شود. در هر درگیری خبرنگاران نقش حیاتی در راستای انتقال واقعیت جنایت ها و مقابله با وحشت آفرینی جنگ به افکار عمومی جهانی ایفا می کنند. این گزارش ها نقش مهمی برای تصمیم گیرندگانی دارد که باید روند دیپلماتیک را در تلاش برای دستیابی به صلح و ارائه کمک های بشردوستانه مدیریت کنند. خبرنگاران در بیشتر موارد جزئیات دقیقی از جنایت های ارتکابی را فاش می کنند که بعداً مبنای گزارش های مستند دادگاه ها قرار می گیرند.


با توجه به اینکه اسرائیل از ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه جلوگیری می کند، جهان چشم خود را به گزارش خبرنگاران محلی برای پوشش آنچه در منطقه می گذرد دوخته است. آنها در شرایط  سختی در مناطق درگیری کار می کنند و مجبور به ترک خانه های خود شده اند و اکنون روایتگر مردمی هستند که در رفح، بخش پرجمعیتی سکونت دارند که نیروهای اسرائیلی به دنبال حملات گسترده به آنجا هستند.


بیشتر روزنامه نگاران مانند اکثریت قریب به اتفاق مردم غزه در رفح محاصره شده و به دام افتاده اند و اسرائیل از دادن مجوز خروج از سرزمین های اشغالی به آنها خودداری می کند. با وجود این، آنها نه تنها کار خود را انجام می دهند، بلکه برای بقای خود و خانواده هایشان مبارزه می کنند. 

خبرنگاران در بیشتر موارد جزئیات دقیقی از جنایت های ارتکابی را فاش می کنند که بعداً مبنای گزارش های مستند دادگاه ها قرار می گیرند


با وجود مشکلات زیادی که خبرنگاران برای پوشش حجم درد و رنج اهالی غزه با آن مواجه هستند، اسرائیل به حدود 2 هزار و 800 روزنامه نگار بین المللی که از اکتبر وارد این کشور شده اند، مجوز فعالیت اعطا کرده است. کشورهای خارجی باید فشار خود را بر اسرائیل و مصر در جنوب افزایش دهند تا اجازه دسترسی رسانه های بین المللی به پوشش تحولات غزه داده شود. کشورهای خارجی همچنین باید طرف های درگیر را زیر فشار قرار دهند تا از خبرنگاران همچون غیرنظامیان محافظت و به آنها یادآوری کنند که هدف قرار دادن روزنامه نگاران جنایت جنگی است. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: