صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۳۸
  • سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 16 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
کد خبر: ۲۲۹۷۱

اردوغان: آمریکا بدون دعوت به منطقه ما آمده است

رئیس جمهور ترکیه پیش از سفرش به نیویورک جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: ما با آمریکا سر ستیز نداریم، اما آنها نیز باید بدانند که بدون دعوت به منطقه ما آمده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط خارجی ترکیه و آمریکا در طول سالیان اخیر با فراز و نشیب های متعددی همراه بوده است. از همراهی طرفین در ناتو، تا خرید اس 400 روسی از سوی آنکارا، با این حال طرفین در هیچ موضوعی به مانند نوع نگاه شان به شبه نظامیان کُرد مستقر در سوریه اختلاف سلیقه ندارند.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری در فرودگاه آتاترک استانبول پیش از سفر به آمریکا جهت شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: در طول مرزهایمان تدارکات به اتمام رسیده است. ایالات متحده می داند که همپیمان استراتژیک ماست. با هم در ناتو نیز هستیم و طی سال‌های متمادی این همپیمانی استراتژیک به هر صورت ادامه داشته است.

 

اردوغان افزود: ما الان در همین نقطه قرار داریم. نمی خواهیم با آمریکا درافتیم. اما آمریکا نیز در منطقه‌ای حضور دارد که به آن دعوت نشده است. اکنون به گروه‌های تروریستی کمک می کند که ما نمی توانیم چشمهایمان را بر آن ببندیم. در واقع حمایت آنها از گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک کاملا آشکار است.

 

وی در مورد گام‌های ترکیه در شرق فرات گفت: معتقدیم که این منطقه را از وجود تروریست هایی که برای ما خطر ایجاد می‌کنند پاکسازی خواهیم کرد. گام‌های ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه ضربه مهلکی به گروه تروریستی وارد خواهد کرد .

 

اردوغان تصریح کرد: موجودیت داعش در منطقه به پایان رسیده است. اما اکنون سازمان نیروهای دموکراتیک سوریه را وارد میدان کرده‌اند. البته این موضوع به طور کامل فریبکاری است. این گروه هیچ فرقی با پ.ی.د و ی.پ.گ ندارد. آن را می توانیم یک گروه تروریستی چتری بنامیم.

 

رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد خرید سامانه دفاعی پاتریوت تاکید کرد: این گزینه هنوز از روی میز برداشته نشده است.

 

اردوغان در ارتباط با اجلاس سازمان ملل نیز اظهار داشت: روز سه‌شنبه 24 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهم کرد. در این سخنرانی به مسائل اساسی مربوط به صلح و امنیت جهانی که در دستور کار سازمان ملل نیز قرار دارد، اشاره خواهم کرد.

 

وی در انتقاد از عملکرد شورای امنیت در حل و فصل مشکلات منطقه خاطرنشان کرد: (شورای امنیت سازمان ملل) نمی‌تواند مسئله اسرائیل را حل کند. از سال 1948 تاکنون جایی که رسیدیم، مشخص است. مسئله اسرائیل که حل نشده است. اسرائیل قطعنامه‌های سازمان ملل را نمی پذیرد. پاسخ این را به ما بدهند. آیا اراضی اسرائيل در سال 1948، همانی است که امروزه هست؟

 

رئیس جمهور ترکیه گفت: نباید شورای امنیت سازمان ملل متحد هر حرفی که اسرائیل می‌زند را تایید کنند. 5 عضو دائمی شورای امنیت باید در صورت لازم آن را وتو کنند.

 

امینه اردوغان، همسر اردوغان، برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه‌داری، خلوصی آکار وزیر دفاع، مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی، رخسار پکجان وزیر تجارت، فخرالدین آلتون رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه و ابراهیم کالین سخنگوی این نهاد اردوغان را در سفر به نیویورک همراهی می‌کنند.

 

پیش‌تر دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اردوغان در ۲۴ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد. وی همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و در نشست سه‌جانبه ترکیه-مالزی-پاکستان نیز حضور خواهد یافت.

 

بر اساس این بیانیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محوریت «احیای تلاش‌های چندجانبه برای نابودی فقر، آموزش با کیفیت، اقدامات اقلیمی و جهان‌شمولی» طی روزهای ۲۱ تا ۲۵ سپتامبر جاری در نیویورک برگزار خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: