صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۰۶
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 24
کد خبر: ۲۳۱۷۶
نیویورک تایمز گزارش داد؛

آمریکا در پی حمله ی سایبری به کدام تاسیسات ایران است؟

نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که همچنان مقامات آمریکایی در پی بررسی نحوه واکنش به حملات به آرامکو هستند. بر مبنای این گزارش، حملات سایبری به برخی تاسیسات ایرانی از جمله ی ایده های قابل تصور در این زمینه می باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیش از ده روز از حمله ی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی می گذرد، رخدادی که در آن طرف سعودی و آمریکایی ها انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته و تهران را عامل اصلی حملات معرفی نمودند.

 

از زمان وقوع حملات تا همین اواخر قاطبه ی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا از واکنش حتمی کشورشان به این حملات سخن به میان آوردند، امری که تا کنون محقق نشده است. نگرانی از واکنش قاطع ایران به هرگونه حمله ای، عملا واشنگتن را به سیاست عدول از مواضع پیشینش سوق داده است.

 

نیویورک تایمز در گزارشی به همین مسئله پرداخته و از احتمال واکنش سایبری آمریکا خبر داده است. این روزنامه در گزارشی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری آمریکا روی تجهیز و استقرار پیشرفته‌ترین سلاح‌های سایبری در شبکه‌هایی در سراسر دنیا، از بررسی گزینه انجام حمله گسترده سایبری از سوی این کشور به ایران خبر داد.

 

بر اساس گزارشی که این روزنامه دوشنبه اول مهرماه منتشر کرده است حمله سایبری پس از تشدید تحریم‌ها و اعزام نیروی نظامی به منطقه، «جذاب‌ترین» گزینه برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در زمینه پاسخ به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است که جمهوری اسلامی را در آن مسئول می‌داند.

 

نخستین حمله سایبری گزارش شده از سوی آمریکا به ایران مربوط به خردادماه بود که نیویورک‌تایمز نوشت طی آن سامانه ردگیری دریایی سپاه پاسداران مورد هدف قرار گرفت.

 

بنا به این گزارش پیشنهاد گزینه حمله سایبری دوم به تاسیسات نفتی و پالایشگاه‌های ایران خواهد بود که اکنون به عنوان یک «گزینه متناسب» مورد بررسی است.

 

این روزنامه مدعی شده است که روز جمعه ۲۹ شهریورماه بعضی از رسانه‌ها از اعلام «وضعیت نارنجی» آماده‌باش در تاسیسات نفتی و پتروشیمی در جنوب ایران خبر داده بودند.

 

در واکنش به این خبر،‌ مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری ایران بدون رد کلیات این موضوع، ‌حمله سایبری «موفق» به تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های حیاتی کشور را تکذیب کرد.

 

نیویورک‌ تایمز درباره بررسی‌ گزینه حمله سایبری نوشته است: «سوالی که اکنون در کاخ سفید، پنتاگون و فرماندهی سایبری آمریکا وجود دارد این است که آیا امکان ارسال پیام قاطع بازدارندگی به ایران با انجام حمله سایبری، و بدون وارد کردن صدمات زیادی که باعث تحریک ایران به یک ضدحمله بزرگتر شود، وجود دارد.»

نظر شما