صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۲
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 29
کد خبر: ۲۳۵۵۵

موافقت مجلس با یک فوریت طرح حذف چهار صفر از پول ملی کشور

مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می شود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت عصر امروز- یکشنبه- با ۱۴۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با یک فوریت اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کردند.

 

در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می شود و برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

 

همچنین در صورت تصویب جزئیات لایحه پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

 

با این اوصاف به نظر می‌آید با تصویب طرح در مجلس و ارجاع آن به شورای نگهبان، در صورت تایید تا پایان سال جاری زمان ببرد. پس از آن بانک مرکزی دو سال زمان خواهد داشت تا مقدمات اجرایی لازم برای آغاز «دوره گذار» را مهیا کند. پس می‌تواند این مقدمات تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آماده شود.

 

پس از آن دوره گذار فرا می‌رسد. دوره‌ای که گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» حاکم می‌شود و حداکثر دو سال به طول می‌انجامد. به نظر می رسد که پروژه حذف ۴ صفر احتمالا در سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد؛ اما در لایحه دولت و طرح تصویب شده مجلس یک اتفاق جدید نیز افتاده است: حذف ریال از واحد پول اصلی و فرعی. در واقع علاوه بر اینکه تومان جایگزین ریال در واحد پول اصلی شده است، ریال جایگاهی در واحد پول فرعی هم نداشته و «پارسه» جایگزینش خواهد شد.

نظر شما