صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 02
کد خبر: ۲۳۸۰۹

ظریف: گرفتار سخنان متناقض ترامپ شده ایم

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت که در حالی که اروپایی ها اظهاراتی را به نقل از ترامپ به ما منتقل می نمایند، لحظاتی بعد سخنانی کاملا متفاوت از سوی رئیس جمهور آمریکا در رسانه ها منتشر می شود.‎

به گزارش راهبرد معاصر؛‌ محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مذاکرات انجام شده در سفر رئیس جمهور به نیویورک با طرف اروپایی اظهار کرد:‌ هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ در مجمع عمومی سازمن ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل نیاز بود بررسی شود آیا ترامپ به آنچه به اروپایی‌ها گفته است تعهد دارد . این بحث ما با اروپایی‌ها ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: طرح‌ ۴ ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاههای ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ی این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است. اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.

 

ظریف با اشاره به این که ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم خاطر نشان کرد:‌ مکرون و وزیر خارجه فرانسه با علاقه مذاکرات را دنبال کردند. من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم. با آبه نیز همینطور بودم تلاش‌های ما ادامه می‌یابد اما ما بر روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم.

 

اگر اروپایی‌ها تعهداتشان را اجرایی نکنند ما اقدامات خود را دنبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش‌های شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در این زمینه اظهارداشت: تلاش‌های ما در مسیرهای مختلف ادامه می‌یابد ضمن آنکه بر مواضع خود محکم ایستاده‌ایم که اگر اروپایی‌ها تعهداتشان را اجرایی نکنند، ما اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.


ظریف در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داده است، بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان‌مان به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم و خواستار تنش نیستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذار کردن حاکمیتش به دیگران، نمی‌تواند به امنیت برسد و به سمت منطقه پیش بیاید، حتما با آغوش باز از سوی ایران مواجهه خواهد شد.

 

وی درباره ادعای تهدید اروپا به خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران یادآور شد: آنها چنین چیزی را اعلام نکردند. آنچه اروپایی‌ها گفتند این بوده که ممکن است مسیر حل اختلافات بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام را پیگیری کنند.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات خود را شروع کرد و به اروپایی‌ها هم این موضوع را اعلام کرد، گفت:‌ ما یک سال هم به آنها مهلت دادیم، اقدامات ایران در واقع، اقدامات جبرانی است که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است.

 

اروپا نمی تواند از اقدامات جبرانی استفاده کند

این دیپلمات عالی کشورمان با اشاره به اینکه براساس همه قواعد حقوقی، کسی نمی‌تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد، عنوان کرد: اقدام جبرانی که برای اروپا در ماده ۳۶ و ۳۷ دیده شده زمانی است که ایران به عنوان اولین نقض‌کننده مطرح باشد و نه کشوری که تعهداتش را انجام داده و صرفا به خاطر نقض تعهدات از سوی آنها اقدام جبرانی انجام می‌دهد.


ظریف افزود: بحث خروج از برجام مطرح نیست بلکه بحث حل و فصل اختلافات مطرح است. همانطور که گفتم، اروپا از نظر حقوقی در موقعیت قابل توجهی ندارد.

 

وی درباره تماس تلفنی مکرون و ترامپ با روحانی در نیویورک هم گفت: آقای روحانی که حتما تماس تلفنی نداشتند بلکه از طرف دیگران طراحی شده بود ولی ایشان حضور نداشتند و مکرون با ترامپ صحبت کردند.

 

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا خرید 15 میلیارد دلار نفت ایران نیز در طرح اخیر مکرون وجود دارد، گفت: بحث 15 میلیارد به عنوان آتش‌بس مطرح بود و برای فروش نفت ایران در چهار ماه، اما طرح چهار ماده‌ای مکرون مربوط به رفع همه تحریم‌هاست. اگر آن وضعیت (رفع تحریم‌ها) انجام شود دیگر بحث 15 میلیارد هم موضوعیت ندارد.

 

ظریف درباره مواضع اخیر عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها با ایران بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان خود دنبال تفاهم و پرهیز از تنش هستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذاری حاکمیت خود به دیگران نمی‌تواند به امنیت برسد، حتما با آغوش باز با ایران مواجه می‌شود.

 

وی در مورد آخرین وضعیت درمانی تخت روانچی در نیویورک و احتمال انتقال وی به ایران، بیان کرد: تخت روانچی بعد از این‌که به نیویورک رفت مشخص شد سرطان دارد اگر در ایران این تشخیص داده شده بود، درمان وی در ایران انجام می‌گرفت. عمل درمان وی با موفقیت انجام شده است و دور دوم شیمیایی درمانی هم انجام شده وسط درمان هم مصلحت نیست که جای بیمار عوض شود به زودی مراحل درمانی وی آغاز می‌شود. یکی از دلایلی که تخت روانچی الان با مشکل مواجه است این است که در مرحله‌ی اول دوران نقاهت استراحت نکرده است و پس از درمان در شورای امنیت مجمع عمومی سخنرانی کرده و مصاحبه هم داشته است. انشاءالله خداوند به خاطر صداقت وی در انجام وظایفش وی را شفا می‌دهد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: