صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 07
کد خبر: ۲۴۲۰۲

واکنش یگان های مدافع خلق به خیانت آمریکا

نیروهای کُرد مستقر در شمال سوریه، عقب نشینی نظامیان آمریکایی از شرق رود فرات را جهت تسهیل حمله نظامی ترکیه به سوریه، مصداق خیانتی بر علیه خود ارزیابی نمودند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه های منطقه ساعاتی پیش و به نقل از مقامات پنتاگون از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از مناطق حائل میان سوریه و ترکیه خبر داده اند؛ امری که اذهان عمومی را به سمت وقوع حمله نظامی ترکیه به منطقه شرق فرات سوق داده است.

کاخ سفید در همین زمینه و پس از مکالمه تلفنی ترامپ با اردوغان بیانیه ای را صادر نموده که در آن آمده است که موضع آمریکا عدم مشارکت و حمایت از هرگونه حمله ای به شرق رود فرات است.

برآورد موضع جدید واشنگتن نسبت به مواضع پیشین‌شان که در آن یگان های مدافع خلق مستقر در شرق فرات را هم پیمان آمریکا قلمداد می نمودند، عملا بسان یک عقب نشینی کامل قابل ارزیابی است، رخدادی که می توان آن را چراغ سبزی برای حمله ی همه جانبه ترکیه به این منطقه استراتژیک ارزیابی نمود.

 

کینو گابریل سخنگوی نیروهای دمکراتیک کُرد سوریه موسوم به قسد امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم آمریکا به عقب‌نشینی از مرزهای شمال سوریه با ترکیه بسیار خشمگین هستند و آمریکا که پیشتر وعده حمایت از آن‌ها در برابر حمله احتمالی ترکیه را داده بود، با عقب کشیدن نظامیان خود از شمال سوریه، در واقع به کردهای سوریه خیانت کرد.

 

گابریل در مصاحبه با تلویزیون الحداث اردن با بیان این که آمریکا تضمین کرده بود که اجازه انجام عملیات نظامی از سوی ترکیه را به این کشور نخواهد داد، به رغم بدعهدی سابقه دار آمریکا، با تمام وجود از خاک و سرزمین خود در برابر هرگونه تعرض خارجی دفاع می‌کنیم.

 

گابریل با اشاره به اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و درگیری با نیروهای کُرد ساکن این مناطق، باعث قدرت گرفتن دوباره گروه تروریستی داعش خواهد شد، افزود: برای جلوگیری از طولانی شدن بحران سوریه و سربرآوردن دوباره داعش با دیگر قدرت‌های حاضر در سوریه همکاری می‌کنیم.

 

عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه

 

امروز صبح خبرگزاری "رویترز" به نقل از یک مسئول آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور مناطق مرزی مشترک سوریه با ترکیه را ترک کرده اند و از "کردهای دمکراتیک" همپیمان خود در برابر حمله ترکیه دفاع نخواهند کرد.

 

این مسئول آمریکایی که به نامش اشاره نشده، روز دوشنبه به رویترز گفت: آمریکا به یک فرمانده نیروهای دمکراتیک کرد سوریه اعلام کرده که نیروهای ما از آنها در برابر حملات ترکیه در هیچ منطقه ای دفاع نمی کنند.

 

این درحالی است که ترکیه از عملیات قریب الوقوع در مناطق شمالی شرق سوریه برای آنچه امنیت بخشی به مرزهای جنوبی خود اعلام می کند، خبر داده است.

 

مسئول آمریکایی همچنین تأیید کرد که نیروهای این کشور دو نقطه مراقب در "تل أبیض" و "رأس العین" در شمال شرق سوریه را تخلیه کرده و باقی نیروها در منطقه در مواضع خود مستقر هستند.

 

منابع مطلع در "نیروهای دمکراتیک کرد سوریه" (قسد) مورد حمایت واشنگتن امروز در بیانیه ای اعلام کردند که نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده و از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه عقب نشینی کردند.

 

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

 

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.اعلام این خبر پس از آن صورت گرفت که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب در تماسی تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه را برای گفت‌ وگوی بیشتر به واشنگتن دعوت کرد.

 

در زمان حاضر بیش از یکهزار نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه حضور دارند. این نظامیان با «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه همکاری نزدیکی داشته اند. یگان‌های مدافع خلق نیروهای کُرد هستند که ترکیه، آنها را وابسته به "پ.ک.ک" (حزب کارگران کردستان ترکیه) و تروریست می‌داند.

 

ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است. مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم ماه اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

 

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» اعلام کرد که اگر ایالات متحده در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تعلل کند، آنکارا در این زمینه همکاری با آمریکا را متوقف خواهد کرد.

 

رئیس جمهوری ترکیه شنبه گذشته از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد. در حالی که کردهای سوریه از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر دادند، نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

 

کرملین: تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

 

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به تحولات امروز شمال سوریه اظهار داشت: امیدواریم همتایان ترک ما در هر شرایطی به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند.

 

پسکوف همچنین تأکید کرد که نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، باید این کشور را ترک کنند.

 

اتحادیه اروپا هم خواهان خویشتنداری ترکیه شد و طی بیانیه‌ای اعلام داشت: بحران سوریه مسأله نظامی ندارد. نگرانی‌های مشروع ترکیه را درک می‌کنیم، اما بر این باوریم که راه‌حل پایدار برای حل بحران سوریه با توسل به گزینه نظامی امکان‌پذیر نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: