صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۶
  • پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 22 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۲۴۱

قمپز در کردن های ترامپ ادامه دارد

در حالی که نیروهای آمریکا با خیانت به شبه نظامیان کُرد زمینه حمله همه جانبه ترکیه به شرق فرات را مهیا نموده؛ دونالد ترامپ اظهار داشته که اگر ترکیه زیاده روی کند، اقتصادش را نابود می کنیم!

به گزارش راهبرد معاصر؛ شخصیت رئیس جمهور آمریکا را شاید بتوان عجیب و غریب ترین شخصیت تاریخ کاخ سفید قلمداد کرد؛ مردی که در تمامی شکست ها نیز دست از قیافه گرفتن بر نداشته و عملا خود را ولو در یه توئیت خشک و خالی پیروز میدان ها قلمداد می کند.

 

جدیدترین ژست دونالد ترامپ به توئیت شب گذشته اش باز می گردد که در آن اظهار داشته؛ همان‌طور که قبلا هم قاطعانه بیان کرده‌ام، اگر ترکیه دست به اقدامی بزند که آن را «خارج از حد» تشخیص بدهم، اقتصاد آن کشور را به طور کامل نابود و محو می‌کنم.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا به «ترکیه، اروپا و دیگران» نیز هشدار داده است که حواس‌شان به شبه‌نظامیان داعش و خانواده‌هایشان که دستگیر شده‌اند باشد.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اقدام «خارج از حد» که می‌تواند پیامدهایی جدی برای ترکیه داشته باشد توضیحی نداده است؛ نکته جالب و حائز اهمیت در این باره این است که وی ساعاتی پیش‌تر در چند توئیت گفته بود زمان آن فرا رسیده است که آمریکا از «این جنگ‌های مسخره بی‌پایان، که بسیاری از آنها قبیله‌ای هستند» خارج شود!

 

نیروهای نظامی آمریکایی نیز در طول ساعات سپری شده در حال ترک مواضع خود در شرق رود فرات اند؛ امری که عملا مصداق چراغ سبزی برای حمله ترکیه به شمال سوریه قلمداد شده و کُردها به واکنش بر علیه آمریکا سوق داده است.

 

ترامپ سال گذشته نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود که در صورت حمله به شمال سوریه، اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد. با این حال چند ماه پیش نسبت به ایجاد منطقه ای حائل در شمال سوریه توسط آنکارا موافقت نموده بود، اکنون نیز راه را برای حمله ترکیه به سوریه باز گذارده و همچون همیشه صرفا به لفاظی مشغول می باشد.

 

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته به گفتگو با اردوغان پرداخته و عملا موافقت ضمنی اش با حمله به شرق فرات را بیان نموده است. دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان در این گفت وگو اظهار کرد که ایجاد منطقه امن، اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوراگان سوریه به کشورشان است.

 

رئیس جمهوری ترکیه نیز روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد. در حالی که کردهای سوریه از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر دادند، نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

 

کُردهای سوریه: آمریکا به ما خیانت کرد

کینو گابریل سخنگوی نیروهای دمکراتیک کُرد سوریه موسوم به قسد امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم آمریکا به عقب‌نشینی از مرزهای شمال سوریه با ترکیه بسیار خشمگین هستند و آمریکا که پیشتر وعده حمایت از آن‌ها در برابر حمله احتمالی ترکیه را داده بود، با عقب کشیدن نظامیان خود از شمال سوریه، در واقع به کردهای سوریه خیانت کرد.

 

گابریل در مصاحبه با تلویزیون الحداث اردن با بیان این که آمریکا تضمین کرده بود که اجازه انجام عملیات نظامی از سوی ترکیه را به این کشور نخواهد داد، به رغم بدعهدی سابقه دار آمریکا، با تمام وجود از خاک و سرزمین خود در برابر هرگونه تعرض خارجی دفاع می‌کنیم.

 

گابریل با اشاره به اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و درگیری با نیروهای کُرد ساکن این مناطق، باعث قدرت گرفتن دوباره گروه تروریستی داعش خواهد شد، افزود: برای جلوگیری از طولانی شدن بحران سوریه و سربرآوردن دوباره داعش با دیگر قدرت‌های حاضر در سوریه همکاری می‌کنیم.

 

عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه

 

امروز صبح خبرگزاری "رویترز" به نقل از یک مسئول آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور مناطق مرزی مشترک سوریه با ترکیه را ترک کرده اند و از "کردهای دمکراتیک" همپیمان خود در برابر حمله ترکیه دفاع نخواهند کرد.

 

این مسئول آمریکایی که به نامش اشاره نشده، روز دوشنبه به رویترز گفت: آمریکا به یک فرمانده نیروهای دمکراتیک کرد سوریه اعلام کرده که نیروهای ما از آنها در برابر حملات ترکیه در هیچ منطقه ای دفاع نمی کنند.

 

این درحالی است که ترکیه از عملیات قریب الوقوع در مناطق شمالی شرق سوریه برای آنچه امنیت بخشی به مرزهای جنوبی خود اعلام می کند، خبر داده است.

 

مسئول آمریکایی همچنین تأیید کرد که نیروهای این کشور دو نقطه مراقب در "تل أبیض" و "رأس العین" در شمال شرق سوریه را تخلیه کرده و باقی نیروها در منطقه در مواضع خود مستقر هستند.

 

منابع مطلع در "نیروهای دمکراتیک کرد سوریه" (قسد) مورد حمایت واشنگتن امروز در بیانیه ای اعلام کردند که نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده و از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه عقب نشینی کردند.

 

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

 

آمادگی تروریست های سوری برای حمله به شرق رود فرات

همزمان با انتشار خبر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه، نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» مورد حمایت ترکیه تحرکات خود را افزایش داده و برای شرکت در عملیات احتمالی ترکیه در شرق فرات، مانور نظامی برگزار کردند.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، "سلیم ادریس" وزیر دفاع دولت خودخوانده مخالفان سوریه نیز در اجرای این مانور حضور داشت.

 

بنابر این گزارش، ۵۰۰ تن از نیروهای ویژه ارتش آزاد که طی ماه های گذشته تمرین های مختلف نظامی داشته اند، در این مانور شرکت کردند.

 

ادریس ضمن درخواست از نیروها برای انجام مداوم تمرینات، بر آمادگی ارتش آزاد برای مشارکت در عملیات قریب الوقوع ترکیه در شرق فرات تاکید کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: