صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 09
کد خبر: ۲۴۴۰۵

غنی: بحران انتخاباتی ۲۰۱۴ نباید تکرار شود

رئیس جمهوری افغانستان، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۶ مهر، با اشاره به اطمینان تیم انتخاباتی اش به پیروزی او در انتخابات، تاکید کرد، بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ نباید تکرار شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ "اشرف غنی"‌ در مصاحبه با خبرگزاری اشپیگل آلمان گفت:‌ مدعی پیروزی در انتخابات نیستم. تیم من و خود من به قوانین پایبندیم و تا اعلام نتیجه انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات صبر می کنیم. هر حرفی که قبلا گفته شد، پیش بینی ها و ادعاهایی بود که فایده ای ندارد.

 

وی افزود: نتایج اولیه تیم مرا هیجان زده کرد اما، ما تا اعلام نتیجه نهایی منتظر می مانیم. غنی ضمن ابراز نگرانی درباره طولانی شدن غیرضروری روند شمارش آرا، با اشاره به بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، خاطر نشان کرد:‌ برای نزاع چند ماهه بر سر قدرت وقت نداریم. باید پیش برویم، با وجود دولتی با دو رئیس، ‌ همانگونه که طی پنج سال گذشته داشتم، راه به جایی نخواهیم برد.


غنی، رقیب اصلی عبدااله عبدالله، پیشتر مدعی پیروزی در دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۶ مهر امسال شده بود.

 

عبدالله نیز دوشنبه توئیت کرد: مطمئن هستیم این انتخابات به دور دوم نمی کشد. به مردم و متحدان مان که صادقانه در مبارزات انتخاباتی ما حضور داشتند، اطمینان می دهیم اجازه نخواهیم داد تقلب تعیین کننده نتیجه باشد.

 

"امرالله صالح"، از همراهان انتخاباتی غنی، پیش از این گفته بود، غنی در دور اول انتخابات پیروز شده است.

 

غنی و عبدالله در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز رقیب اصلی یکدیگر بودند، هر دو یکدیگر را به تقلب متهم کردند و اختلاف بین آنها ماه‌ها افغانستان را درگیر بحران کرد. سرانجام با مداخله آمریکا و دستیابی به توافق برای تقسیم قدرت میان این دو، بحران فروکش کرد.

 

رئیس اجرایی کمیسیون انتخابات، روز دوشنبه(۸ مهر) اعلام کرد، هیچ یک از نامزدها حق ندارند قبل از اعلام نتایج انتخابات، خود را پیروز معرفی کنند. نتایج اولیه انتخابات روز ۲۷ مهر ماه اعلام می‌ شود. تعداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این انتخابات رای دادند. این در حالی است که بیش از ۹ میلیون نفر برای شرکت در رای گیری ثبت‌ نام کرده بودند.

منبع: ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: