صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۳۴
  • پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 25 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۷۴۹

تحریم تسلیحاتی ترکیه

همزمان با تشدید فشارها بر علیه ترکیه جهت توقف حملاتش علیه شبه نظامیان کُرد مستقر در شمال سوریه، شماری از اعضای اتحادیه اروپا مبادرت به تحریم تسلیحاتی ترکیه نموده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شدت فشارها علیه ترکیه جهت توقف نبرد این کشور علیه یگان های مدافع خلق در شمال سوریه روز به روز بیشتر می شود، نبرد که تُرک در آن حاضر به عقب نشینی نیستند.

 

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک پیام توئیتری با اشاره به اینکه ترکیه مصمم به تداوم عملیات ضد تروریستی چشمه صلح است، اظهار داشت: تهدیدات و شانتاژها ترکیه را از رسالت بحق خود در مبارزه با تروریست ها منحرف نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: عملیات چشمه صلح بازیهای مختلف منطقه ای را به هم زده و با حمایت و اراده ملت خود آن را ادامه داده و ان‌شالله موفق خواهیم شد.

 

با این حال و تا کنون و با گذشت تنها پنج روز از آغاز حملات ترکیه، شماری از کشورها تهدید خود را عملیاتی کرده و تهدیداتی را علیه ترکیه وضع نموده اند. استیو منوچین وزیرخزانه داری آمریکا نیز از آمادگی این کشور جهت وضع تحریم های شدید بر علیه آنکارا سخن گفته است.

 

فرانسه صادرات تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد


 فرانسه با تصمیم توقف صادرات تسلیحات به ترکیه هشدار داد که حمله آنان در شمال سوریه امنیت اروپا را تهدید می کند.

 

بر اساس بیانیه مشترک وزارت خارجه و دفاع فرانسه، این کشور به امید پایان حملات نظامی، تصمیم گرفته است تمام برنامه های صادرات سلاح به ترکیه را که می تواند در این حمله مورد استفاده قرار گیرد، به حال تعلیق درآورد.

 

پیش از فرانسه، کشورهایی ازجمله فنلاند، نروژ، هلند و آلمان ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه را اعلام کرده بودند و انتظار می رود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست لوگزامبورک تصمیم جدی علیه حملات ترکیه به شمال سوریه اتخاذ کنند.

 

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز بامداد شنبه به وقت محلی در گفت وگوی تلفنی با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی اش بر ضرورت توقف حملات ترکیه به شمال شرق سوریه تأکید کرد. مکرون در این گفت و گوی تلفنی، بر لزوم تلاش برای پایان دادن به حملات ترکیه تأکید کرده است.

 

اتحادیه اروپا نیز آنکارا را به اعمال تحریم‌ های بیشتر تهدید کرده و هشدار "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه دروازه های کشورش را برای عبور میلیون ها آواره سوری به اروپا باز خواهد کرد، نابجا خواند.

 

"دونال توسک" رئیس شورای اروپا افزود: ما نمی‌پذیریم، آوارگان به عنوان سلاحی علیه ما و برای باجگیری از اروپا به کار رود. من تهدیدهای روز گذشته رئیس جمهوری ترکیه را کاملاً نابجا می‌دانم.

 

فنلاند فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد

به گزارش روزنامه هلسینکی تایمز، «آنتی کایکونن» در گفت و گو با خبرنگاران گفت: فنلاند صادرات اسلحه به ترکیه را به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام به دنبال حمله نیروهای ترکیه به شبه‌نظامیان کرد در شمال شرقی سوریه است.

 

تصمیم توقف صادرات به ترکیه در حالی اتخاذ می شود که دولت فنلاند سه هفته پیش به یک شرکت هواپیمایی مجوز صادرات پهپادهای نظامی به ترکیه را داده بود.

 

با تشدید حملات نیروهای ترکیه به شمال سوریه، اتحادیه صلح فنلاند با انتقاد شدید از مجوز دولت هلسینکی برای صادرات پهپاد به ترکیه گفت، این تصمیم نشانگر سیاست خارجی "ناسازگار" و رویکرد "ضعیف" در مورد حقوق بشر است.

 

میزان صادرات تسلیحات دفاعی فنلاند در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۱۲۸ میلیون یورو بود که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۷، ۱۷ درصد افزایش داشته است.

 

هایکو ماس: تا اطلاع ثانوی صادرات سلاح به ترکیه متوقف می شود

 

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت وگو با نشریه بیلد از توقف صادرات سلاح به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.
به گفته وی برلین به خاطر حمله نظامی ترکیه به سوریه هیچ گونه مجوز جدیدی برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی که امکان دارد در این حمله نظامی از سوی ترکیه به کار گرفته شود، صادر نمی کند.


روز پنج شنبه نیز معاون نمایندگی آلمان در سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تاکید کرد این عملیات باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه و تقویت داعش خواهد شد.


«ورگن شولتس» پیش از حضور در نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد و افزود: شورای امنیت درباره حمله ترکیه به سوریه و دیگر موضوعات نشستی غیرعلنی برگزار کرد.


وی با تاکید بر اینکه «آلمان در شدیدترین حالت، حمله یکجانبه ترکیه به شمال سوریه را محکوم می کند»، ادامه داد: ما می ترسیم این عملیات منجر به افزایش بی ثباتی در کل منطقه و همچنین تقویت داعش شود.


آلمان به نمایندگی از پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت، (انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان و لهستان) درخواست کرده بود که نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره موضوع سوریه، پیش از نشست رسمی پنج شنبه برگزار شود.

 

شهروندان اروپایی‌ در اعتراض به حملات ترکیه به خیابان‌ها آمدند

 

هزاران نفر از مردم کشورهای فرانسه، سوئد و بلژیک با حضور اعتراضی در خیابان ها، همگی یکصدا شعارهای «اردوغان تروریست» سر داده و خواستار توقف هرچه زودتر حملات ترکیه به کردهای سوریه شدند.

 

برخی شهروندان اروپایی در اعتراضات روز شنبه با برافراشته کردن پرچم سبز، قرمز و زرد کردها، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به عنوان قاتل زنجیره ای و یا رهبر واقعی داعش خواندند.

 

به گزارش خبرگزاری (DPA) آلمان، بیش از ده هزار نفر از معترضان طرفدار کردها، همچنین در سراسر آلمان دست به اعتراض زدند.

 

در کنار کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، بلژیک و آلمان، معترضان مخالف جنگ در یونان قرار است در شهر آتن دست به اعتراض بزرگی علیه حملات ترکیه به کردهای سوریه بزنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: