صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 15
کد خبر: ۲۴۹۵۶

روسیه: اینستکس شانسی برای موفقیت ندارد

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به دگرگونی پی در پی مسئولین سازکار مالی اروپایی ها موسوم به اینستکس، اظهار داشت: اینستکس تاکنون فقط ناکارمدی خود را اثبات کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قریب به یک سال و نیم از خروج آمریکا از توافق ایران با شش قدرت جهانی موسوم به برجام می گذرد. در سال اول خروج واشنگتن از این معاهده؛ تهران با در پیش گرفتن سیاست صبر استراتژیک در پی تامین خواسته های حداقلی اش از سوی اروپایی ها بر آمد.

 

با این حال و با گذر زمان و تاسیس سازوکاری مالی به نام "اینستکس" از سوی طرف اروپایی، تا کنون روزنه ای اقتصادی برای تهران فراهم نشده است. ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در این زمینه معتقد است: اینستکس، مکانیسم مالی اتحادیه اروپا با ایران، از ابتدای کار تاکنون فقط ناکارمدی خود را اثبات کرده است.

 

پیشتر نماینده دائم روسیه در ماه ژوئن اعلام کرده بود که این سازوکار نمی تواند به یک سطح مؤثر برسد. چیزوف در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی عملکرد امروز اینستکس گفت: "از آن زمان تا به امروز، اینستکس فقط ناکارآمدی خود را ثابت کرده است. من به یاد می آورم که از زمان شروع این مکانیسم، سه رهبر تغییر کرد و این معانی زیادی دارد و خیلی چیزها می گوید."

 

وی همچنین به موضع مبهم و دوگانه شرکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) برجام درباره ایران اشاره کرد و گفت:"از یک طرف، آنها می گویند که از برجام پشتیبانی می کنند، و از طرف دیگر کار دیگری انجام می دهند. منظورم بیانیه های اروپایی ها در مورد موشک ها و نفتکش های موجود در تنگه هرمز است که البته این امر باعث تحریکات قانونی در بین ایرانی ها می شود."

 

وی یادآور شد: "اخیراً یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. سوال این است: چه کسی این کار را کرده است؟"

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: