صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۳۳
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 21
کد خبر: ۲۵۵۰۹

جانسون در پی میانجی‌گری میان آنکارا و بروکسل است

دفتر نخست وزیر بریتانیا از ابتکار عمل جانسون جهت ایجاد میانجی‌گری میان ترکیه از یک سو و رهبران فرانسه و آلمان از سوی دیگر خبر داده است. حمله ترکیه به شمال سوریه با واکنش شدید اروپایی ها مواجه شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان آغاز حملات ارتش ترکیه و متحدین عربش به منطقه شرقی رود فرات در سوریه، رهبران اروپایی یکی پس از دیگری با اتخاذ مواضعی تند بر علیه آنکارا، اقدام به وضع تحریم های متعدد علیه ترکیه نموده اند.

 

در این میان دفتر نخست وزیر بریتانیا از ابتکار عمل جانسون جهت ایجاد میانجیگری میان ترکیه از یک سو و رهبران فرانسه و آلمان از سوی دیگر خبر داده است.

 

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون و اردوغان توافق کردند که به دنبال فرصتی برای دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هستند تا در مورد وضعیت حملات به سوریه و همچنین موضوعات گسترده تر از جمله تروریسم و ‌مهاجرت گفت وگو کنند.

 

جانسون همچنین توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا را گامی در جهت پیشرفت توصیف اما تأکید کرد که نگرانی های زیادی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه وجود دارد.

 

رئیس جمهور ترکیه نیز در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر انگلستان درباره تحولات مربوط به مبارزه با گروههای کُرد مستقر در شمال شرق سوریه، بر پیگیری جدی خروج پ.ک.ک/ی.پ.گ از منطقه امن، جمع آوری سلاح های سنگین و تخریب تمامی مواضع و سنگرهای موجود در منطقه در چارچوب توافق حاصله با آمریکا تاکید کرد.

 

گفتنی است، پیش از این رئیس جمهور فرانسه در اخرین اظهار نظر خود، بحران سوریه را نتیجه اشتباه غرب می داند. مکرون گفت: "با احترام کامل به مبارزه با حزب کارگران کرد و تروریست ها، آنچه من همیشه به رئیس جمهور (ترکیه رجب طیب اردوغان) می گفتم ، این است که اهداف بسیاری از نیروهای دموکراتیک سوریه ، مبارزان آزادی و مبارزان علیه داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) با نیروهای کرد یکی نیست".

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز یکشنبه از خروج «نیروهای دموکراتیک سوریه» از شهر مرزی راس العین (کوبانی) در شمال این کشور خبر داد. به دنبال این خروج، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری همپیمان این کشور در این شهر مستقر شدند.

 

این برای اولین بار است که نیروهای مستقر در مناطق کردنشین شمال سوریه به صورت علنی اعلام عقب نشینی از مناطق مرزی می کنند.

 

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

 

توقف کامل حملات، دادن مهلت ۱۲۰ ساعته به شبه نظامیان کرد سوریه برای خروج از مناطق مرزی به عمق ۲۰ مایلی به سمت جنوب، از مفاد این توافقنامه است.

 

این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند، با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: