صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 14
کد خبر: ۲۶۸۹

رایزنی های پمپئو برای قطر نتیجه نداد

نیویورک تایمز در تفسیری نوشت: وزیر خارجه آمریکا در سفر به منطقه خاورمیانه تلاش کرد مشکلات عربستان با کشورهای حاشیه خلیج فارس را مرتفع کند اما نشد.

به گزارش راهبرد معاصر ,در این تفسیر به قلم ' ادوارد وونگ' آمده است: ' مایک پمپئو ' وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه این هفته طی صحبتهایی در 'دوحه' پایتخت قطر گفت که آمریکا تلاش زیادی کرد تا به محاصره قطر که با رهبری عربستان صورت گرفته است خاتمه بدهد، اما نشد. قطر، شریک تجاری مهم آمریکا در خاورمیانه است.


پمپئو که در محل سفارتخانه آمریکا در دوحه سخن می گفت، از رهبران سعودی خواست که مسئولیت کامل قتل ' جمال خاشقچی' روزنامه نگار ' واشنگتن پست' را برعهده بگیرند.
وزیر خارجه آمریکا این صحبتها را پیش از آنکه عازم ریاض شود، مطرح کرد. او قرار است امروز /دوشنبه/ با ' محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان و قوی ترین شخصیت سیاسی کشور دیدار و گفت وگو کند.
صحبتهای پمپئو حکایت از یک واقعیت دارد و آن اینکه دولت ' ترامپ' فعالانه می کوشد روابطش را با عربستان حفظ کند.
اما مدتی است که موانعی بر سر این راه سبز شده است. ریشه اصلی تمام این موانع، رفتارهای ولیعهد عربستان است و پمپئو سعی کرد این موانع را به نحو مقتضی از میان بردارد.


وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب اعلام کرد که مقامات دو کشور آمریکا و قطر با هم در موضوع مسایل خلیج فارس گفت و گو کردند. منظور از این مورد ماجرای محاصره قطر است. آمریکا یک پایگاه مهم نظامی در قطر دارد.
از سال 2017 یک طلاق دیپلماتیک میان قطر و سایر کشورهای عرب اتفاق افتاده که این جدایی برای دولت ترامپ هم مشکل ساز شده است. این دعوا کار ایجاد یک ائتلاف برای مهار ایران در منطقه را دشوار کرده است.
اعراب می گویند که کشور کوچک قطر تروریستها را تامین مالی می کند. در امور داخلی کشورهای عرب دخالت می کند و از همه مهمتر اینکه، خیلی به ایران نزدیک شده است. قطر همه این اتهامات را رد می کند.


قطر و طرفهای مقابلش می گویند که امکان دارد محاصره سالها به طول بکشد. این برای آمریکا یک اتفاق غم انگیز است و موضوع یکی از محورهای بحث و گفت وگو میان پمپئو با ولیعهد عربستان در ریاض خواهد بود.
شاهزاده سعودی نقش محوری در سیاستهای عربستان در موضوع محاصره قطر و جنگ یمن داشته است.
این وضعیت حل نشدنی محاصره قطر سبب شد تا هفته گذشته ' آنتونی زینی' ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و رئیس سابق نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از سمت جدید خود به عنوان فرستاده دولت ترامپ برای حل مناقشه قطر استعفا داد.
زینی گفته است: 'ما در موضوع قطر به هیچ جا نمی رسیم'.این شکافی است که میان شرکای آمریکا در خلیج فارس ایجاد شده و مقامات پنتاگون را هم از پیشرفت کار نومید کرده است. یک مقام برجسته آمریکایی می گوید؛ هربار که آمریکا می خواهد این بن بست را بشکند؛ سعودی ها و اماراتی ها نمی گذارند'.


آمریکا به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته است که واشنگتن فقط در صورتی حاضر به تمرینهای نظامی آموزشی است که قطر هم در آنها شرکت داشته باشد. تا به حال کشورهای متخاصم فقط در یک مورد قطر را در این تمرینها شرکت داده اند.
قطر اما همچنان به تعهداتش به پنتاگون پایبند است و قوای نظامی آمریکا هم همچنان پایگاه هوایی اش را در ' العدید' قطر حفظ کرده است. حدود 10 هزار پرسنل نظامی در این پایگاه حضور دارند. تمام نگرانی پنتاگون و دستگاه اطلاعاتی آمریکا از این است که شکاف میان قطر با کشورهای عرب؛ دوحه را به ایران نزدیکتر کند.


اما فشار دیگری هم بر روابط میان دولت ترامپ و عربستان وارد می شود. سنای آمریکا که در کنترل جموریخواهان است، ماه گذشته تصویب کرد که کمک نظامی آمریکا به ائتلاف جنگ یمن به رهبری سعودی، قطع شود.
یک ماجرای حاشیه ای دیگر سفر 'رحاف القنون' دختر 18 ساله عربستانی به کاناداست. او در این ماه همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کردند. این سفر جنجالی یک بار دیگر حکومت محافظه کار عربستان را در کانون انتقادهای حقوق بشری قرار داد.
با این حال، تحلیلگران معتقدند این مشکلات خدشه ای بر روابط محکم و دیرینه واشنگتن - ریاض ایجاد نمی کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: