صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۲
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۶۹۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
آغاز طرح ترافیک شهر تبریز

جزئیات طرح ترافیک تبریز 98/ محدوده و ساعت طرح زوج و فرد

طرح ترافیک تبریز (زوج و فرد) به صورت رسمی از 15 مهر ماه آغاز شد تا حجم ترافیک در محدوده مرکزی تبریز مدیریت شود.

به گزارش راهبرد معاصر، طرح ترافیک تبریز به صورت طرح زوج و فرد که به صورت آزمایشی از شهریور 98 آغاز شده بود، به صورت رسمی از 15 مهر 98 کلید خورد. با این حساب اگر خودروهای شخصی در ساعت طرح ترافیک وارد محدوده طرح ترافیک شوند با جریمه مواجه می شوند. خصوصا اگر معاینه فنی نداشته باشند 50 هزار تومان جریمه خواهند شد.
 
طرح ترافیک تبریز با هدف مدیریت حجم تردد ها و ترافیک در منطقه مرکزی شهر و حوالی بازار در نظر گرفته شده و صرفا برای خودروهای شخصی است و وسایل حمل و نقل عمومی مشمول این طرح نمی شوند. به گفته مسئولان شهرداری تبریز اجرای این طرح باعث کاهش ۳۰ درصدی تردد خودروهای شخصی در منطقه طرح زوج و فرد شده است.
 


جزئیات طرح ترافیک تبریز

بر اساس این طرح که طرح زوج و فرد تبریز نیز گفته می شود، خودروهای شخصی بر اساس شماره آخر پلاک تنها در روزهای زوج یا فرد امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را خواهند داشت. به این صورت که خودروهایی که رقم آخر شماره پلاک آنها زوج باشد در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) حق تردد در منطقه طرح را دارند و خودروهایی که رقم آخر پلاک آنها فرد باشد تنها در روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) جواز ورود به طرح را خواهند داشت.

وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی ها از این قاعده مستثنی هستند و در کل ساعات شبانه روز برای ورود به طرح مجاز هستند.


نقشه محدوده طرح ترافیک تبریز

همان طور که در نقشه محدوده طرح ترافیک تبریز مشاهده می شود این طرح در محدوده چایکنار و پل قاری تا سه راهی خاقانی، خاقانی به میدان ساعت، میدان ساعت به طرف مصلی، شریعتی، چهارراه شریعتی و باغ گلستان به طرف فلسطین و از سمت شمال مجددا به چایکنار اجرا خواهد شد.



ساعت طرح زوج و فرد تبریز

ساعت طرح زوج و فرد تبریز در دو بازه در روز اجرا می شود؛ صبح ها از ساعت 10 الی 14:30 و بعد از ظهرها از ساعت 17 الی 20 طرح ترافیک تبریز فعال است و خودروها با توجه به پلاک خود می توانند در این ساعات وارد محدوده طرح ترافیک شوند.


علت اجرای طرح ترافیک تبریز

آدی بیگ، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز افزود:  هدف از آغاز این طرح در شهریور ماه، هماهنگی سرویس مدارس و سایر خدمات عمومی است که بتوانند با مشخص کردن مسیر خود بعد از آغاز مدارس دچار مشکل نشوند. این طرح به صورت آزمایشی قبل از عید نوروز اجرا شد و قابل قبول بود.
 

وی خاطرنشان کرد: محدوده بازار تبریز همیشه با مشکل ترافیک سنگین به خصوص در ساعات میانی روز روبه رو می‌شود بنابراین  این محدوده به عنوان پایلوت اصلی در نظر گرفته شده است. کاهش تردد در این مسیر کمک بزرگی به حل گره ترافیکی محدوده بازار تبریز می نماید. اصناف و کسبه نیز می توانند قبل از ساعت 10 صبح وسائل نقلیه شخصی خود را جابجا کنند و در ساعات طرح ترافیک اجازه تررد در محدوده طرح ترافیک را ندارند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز  تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، ایجاد مسیر مناسب برای مردم عادی و  گردشگران است که بتوانند به صورت آزاد با استفاده از حمل و نقل عمومی  در محدوده شهر تردد کنند.  در اثر محدودیت ترافیکی، فقط خودروهای شخصی اجازه ورود به محدوده طرح را ندارند و ناوگان حمل و نقل عمومی بدون محدودیت می توانند در محدوده تردد کنند.

 
جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک تبریز

همچنین رئیس پلیس راهور استان با تاکید بر اینکه تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده‌ی طرح  L.E.Z ، مبلغ ۵۰هزار تومان جریمه دارد، افزود: تردد خودروهای غیرمجاز در طرح «زوج و فرد» نیز جریمه خاص خود را دارد که با توجه به کد جریمه‌ی مربوطه اعمال قانون خواهد شد.

 


صدور کارت ويژه تردد در محدوده طرح ترافيک

پیش ترمحمدصادق پورمهدي با اشاره به مشکلات احتمالي مربوط به تردد خودروهاي شهروندان ساکن در اين محدوده افزود: براي شهروندان تبريزي که منزل مسکوني و محل سکونت آنان در محدوده و حريم اجراي طرح ترافيک هسته مرکزي قرار دارد با اعلام فراخوان و جمع آوري و اخذ اطلاعات خودروي آنان، اعم از شماره پلاک و مشخصات خودرو، کارت ويژه تردد صادر خواهد شد تا اين دسته از شهروندان از بابت تردد دچار مشکل مواجه نشوند.
 
 
جزئیات طرح ترافیک تهران را  نیز می توانید در این ویدئو ببینید:
مطالب مرتبط
نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعیددستگار
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
جریمه میشود ماشین داخل خونه هیچ قانون جواب صیونیست
ناشناس
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اس ام اس یولین حداقل، جماعتی یاپ قانین شیشیه توتوبسوز
وانتی مدام جریمه شده
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
مادر قحبه ها جریمه میکنن لااقل اس ام اس نمی فرستن آدم بدونه در عرض سه چهار ماه بیشتر از سیصد هزار تومن جریمه کردن مگه چقدر کارمیکنیم یه وانت فکستنی یکی جریمه می کنه یکی معاینه می خواد یکی پروانه می خواد یکی بنزینشو سرماه می سوزونه یکی میگه زوج و فرده نیا اینجا یکی میگه ایستادن ممنوعه مادر قحبه ها با این حساب نه باید بار تو بازار بیاد نه بار از بازار خارج شه نه بازار کار کنه نه وانتی ها