صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 09
کد خبر: ۲۷۳۱۲

بازی نتانیاهو با کارت نفتالی بنت در برزخ کنست

در حالی که نتانیاهو پس از 28 روز نتوانست حمایت اکثریت پارلمان رژیم صهیونیستی را از آن خود نماید، شب گذشته نفتالی بنت را به سمت وزیر جنگ این رژیم منصوب کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ چالش سیاسی در سرزمین های اشغالی پس از برگزاری دومین انتخابات پیاپی همچنان ادامه دارد. پس از ناتوانی نتانیاهو از تشکیل کابینه، رئیس رژیم صهیونیستی؛ بنی گانتز را مامور تشکیل کابینه نمود. با این حال به نظر می رسد که به دلیل شکنندگی فضای حاکم بر کنست، بنی گانتز نیز از شانس چندانی جهت همراهی پارلمان با خود برخوردار نباشد. بویژه که نتانیاهو شب گذشته و پس از ماه ها سرپرستی وزارت جنگ، این سمت را به نفتالی بنت واگذار کرد.

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از زمان استعفای «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» شخصاً این سمت را در اختیار داشت.

 

شبکه های تلویزیونی ۱۲ و ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش دادند؛ تعیین بنت به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از دستیابی به تفاهماتی میان او و نتانیاهو صورت گرفت.

 

برخی گزارش ها حاکی است؛ حزب نفتالی بنت به حزب «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی ملحق خواهد شد.

 

این گزارش می افزاید: نتانیاهو، نفتالی بنت را با هدف جلوگیری از پیوستن به حزب رقیب یعنی حزب «آبی و سفید» به این سمت منصوب کرده است.

 

بنا بر این گزارش، پیش‌تر نتانیاهو «آوی دیختر» را به عنوان معاون وزیر جنگ در کابینه انتقالی خود منصوب کرده بود.

 

در بیست و دومین انتخابات کنست که ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شد، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری گانتس، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب یسرائیل بیتنو تنها هشت کرسی را به دست آورد.

 

گانتس تنها ۱۲ روز دیگر فرصت دارد تا دولت ائتلافی با دیگر احزاب را تشکیل دهد؛ وی اول آبانماه و پس از شکست دوباره نتانیاهو در تشکیل کابینه، از سوی «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شد.

روز سه‌شنبه «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید و مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی گفت که «بنیامین نتانیاهو» به دنبال اعمال فشار جهت برگزاری انتخابات سوم در سرزمین‌های اشغالی است.

 

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «نتانیاهو آماده تسلیم قدرت و مصونیتی که دارد، نیست. نتانیاهو این آمادگی را ندارد که درباره خطوط اساسی کابینه فراگیر بحث شود.»

 

گانتز اضافه کرد: «نتانیاهو خواستار کشاندن اسرائیل به انتخابات سوم است. من هر کاری می‌کنم تا این اطمینان حاصل شود که این موضوع اتفاق نمی‌افتد. من هر کاری می‌کنم تا کابینه تشکیل شود.»

 

حدود دو هفته از زمانی که گانتز از سوی «روین ریولین» مامور تشکیل کابینه شده می‌گذرد. گانتز تنها دو هفته زمان دارد تا کابینه ائتلافی را پیش از پایان مهلت قانونی تشکیل دهد.

 

احزاب لیکود و آبی و سفید در مذاکرات برای تشکیل کابینه فراگیر با بن‌بست مواجه شده‌اند. حزب آبی و سفید از لیکود خواسته تا بدون احزاب مذهبی و هریدی صهیونیست وارد کابینه شود، درخواستی که از سوی لیکود رد شده است.

 

در صورت ناکامی گانتس برای همراه کردن دیگر احزاب جهت تشکیل کابینه، انتخابات زودهنگام دیگری برای سومین بار در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود.

 

«موشه کهلون» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی که از حزب لیکود است پیشتر گفته بود در صورتی که انتخابات سومی نیز برگزار شود، نتایج تغییری نخواهد کرد و بهتر است که با شرایط کنونی کابینه تشکیل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: