صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۵۹۱
اختصاصی راهبرد معاصر

تاد و پاتریوت بده، خروس قندی بگیر

زماني تداعي كننده حس امنيت براي آمريكايي ها و متحدانش بود. آنچنان به آن می بالیدند که به عنوان مظهر قدرت نظامی و فناورانه برای قوی ترین ارتش جهان معرفی می شد. تا جایی به این سامانه ها اطمینان داشتند که آن را در چهار گوشه جهان از اروپای شرقی تا کره جنوبی و تا اسرائیل مستقر کردند و اعتماد داشتند که امنیت هوایی را برای آنها به طور كامل تامین می کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سامانه های پدافندی پاتریوت سپس تاد (Terminal High Altitude Area Defense) در اوج محبوبیت بودند زیرا ادعا می شد هر حمله هوايي را می تواند در محيط پيرامونش خنثي كند و ده ها کیلومتر دورتر از موقعیت راهبردی، منهدم کند اما حقیقت زمانی مشخص شد که عملیات موشکی انتقام جویانه مدافعان یمن علیه ارتش سعودی شروع شد.


این آغاز کابوسي ترسناک بود براي آمريكا. دیگر پدافندی قابل اعتماد وجود نداشت اما این حقیقت را کمتر کسی باور می کرد و چهار سال طول کشید تا همگان این ضعف را ببینند.


تاسيسات نفتي البقیق و الخریص در عربستان توسط پاتریوت و تاد حفاظت مي شدند اما با حمله پهپادها، ناتوانی پدافند آمریکایی مستقر در آن كشور، بر صفحه همه رسانه ها نقش بست. همه در غرب فهمیدند که این سامانه ها از عهده شناسایی تهدیدهای هوایی نیز برنمی آید چه رسد به انهدام دشمن.


شکست تاد از دو سلاح قوی
وضعیت از آن جهت جالب تر می شود که بدانیم در گذشته نیز این سامانه توسط دولت سعودی به کار گرفته شده بود ولی نمی توانست حملات هوایی ارتش یمن را به فرودگاه های نظامی عربستان دفع کند، با این حال ضعف چنین پدافندی چندان بازتاب نداشت. اما چرا؟


در زمان حمله نظامي اگر رسانه ای حضور نداشته باشد می توان از عنصر پنهان کاری برای مخفی نمودن ضعف نظامی استفاده کرد. مانند آنچه در استان عسیر و جازان روی می دهد. اما با حمله به تاسیسات نفتی بزرگ و بسیار گران قیمت البقیق که به نصف شدن تولید نفت عربستان منجر شد، کمتر کسی است که از تاثیر حملات پهپادی به این منطقه بی خبر باشد. دیگر پنهانکاری جواب نمی دهد.


اکنون همه دنیا می دانند که آن تاسیسات با اهميت برای سعودی در حمله انتقامی پهپادهاي ارتش یمن قرار گرفته و سامانه تاد هم نتوانست کاری انجام دهد.


پس اين پدافند آمريكايي هم با هواگردهای یمنی به چالش كشيده شد. سپس رسانه ها تصاویر ضعف اين سامانه را منتشر کردند.

 

آبروی فناوري امریکایی رفت. این قدرت رسانه است که بدون نیاز به انهدام فيزيكي یک سامانه گران قيمت توانست آن را از اعتبار ماهوی ساقط کند.


ديگر واشنگتن نمی تواند امنیتی را که در گذشته در پناه پاتریوت و تاد تبلیغ می کرد، مطرح کند. جالب تر آنکه بازار فروش این تسلیحات آمریکایی هم به شدت ویران شده و بعید است دولتی بخواهد پدافندی را بخرد که تاثیری در دفاع هوایی ندارد.
رسانه هایی که می توانند حقایق را برای مخاطب بازگو کنند قدرتی به مراتب ارزشمند تر از تسلیحات سخت افزاری دارند. اين موفقيت رسانه اي يك پيش زمينه فكري داشته است.


يك بررسي رسانه اي
مقامات پنتاگون ادعا می کنند که سامانه های پدافندی آنها برای هدف گرفتن موشک بالستیک و جنگنده های بزرگ طراحی شده نه پهپاد. حال آنكه سامانه های بومی ایرانی توانستند پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز شناسایی و منهدم کنند و مانع از آن شوند که وارد حریم هوایی ایران شود.


پرس تي وي تصاوير انهدام پهپاد متجاوز آر كيو-4 گلوبال هاوك را به جهان نشان داد و قدرت پدافند ايران را به رخ کشید. اكنون مردم به خوبي مي توانند به يك مقايسه دست بزنند و قدرت سامانه هاي ايراني را با تاد و پاتريوت بررسي كنند. باز هم رسانه است كه حرف آخر را مي زند. دقيقا مشابه زماني كه آمريكا در رسانه ها خود را قدرت بلامنازع نشان مي داد و اكنون با همان سلاح رسانه به چالش كشيده مي شود.


آنچه شبکه پرس تی وی به عنوان رسانه انگلیسی زبان برد بلند ایران می تواند انجام دهد این است كه ضعف فناوری آمریکا و توان بازدارندگی ایران را در کنار هم به صورت مکرر اطلاع رسانی کند. مزیت این اقدام، کاهش غرور اشتباه آمریکایی ها و جنگ افروزانی مانند بن سلمان و ناتانیاهو است كه زير چتر حمايت غرب دست به جنايت مي زنند.


اول اعلام کنید بعد حمله
مقامات نظامی آمریکا بعد از اعتراض سعودی ها به ضعف تاد و پاتریوت اعلام کردند: «این سامانه ها بر جنوب و غرب متمرکز بودند و در نتیجه حمله ای که از سایر مناطق انجام شود را ردیابی نمی کردند.»


درحالی که یک حمله هوایی از هر مسیری ممکن است روی دهد. حتی جنگنده ها نیز گاهی هدف را دور می زنند و هیچ الزامی برای حمله مستقیم وجود ندارد.


معنی صحبت مقامات پنتاگون این است که اگر هواگردي بخواهد به این سامانه ها نزدیک شود، زودتر اعلام کند تا آنها بتوانند آن را هدف بگیرند و الا سامانه های آمريكايي حتی در شناسایی این هواگردها هم عاجز هستند.


به بیان دیگر فناوری صدها میلیارد دلاری آمریکا توسط ده پهپاد چند هزار دلاری به چالش کشیده شد. مردم آمریکا و دولت های متحدش می توانند از طريق رسانه ببینند که ارتش آمریکا حرفی برای گفتن ندارد. هر چند تا قبل اين اتفاقات چنين سخناني باورپذير نبود.


جالب تر آنکه آمریکایی ها تاد را نه برای جنگ یمن که در مقابل غول اتمی روسیه طراحی کرده بودند و حالا در مقابل یمنی ها دست بسته و منفعل است.


تصور کنید اگر این سامانه ها در عرصه یک جنگ واقعی سهمگین قرار گیرد چگونه می تواند از حریم هوایی وسيع آمریکا دفاع کند.
آیا ضعف تاد و پاتريوت را ارتش های دیگر که دوست و متحد آمریکا هستند می دانند که به جای تاد آمریکایی پدافندهای دیگری را خریداری می کنند؛ هند، ترکیه، افریقای جنوبی و ....


اینجاست که شبکه پرس تي وي می تواند بارها یادآوری کند؛ اگر امنیت دیگران را به خطر اندازید خود را دچار ناامنی خواهید کرد. زيرا ایران توانسته پهپادهای رزمی و شناسایی را در هر اندازه ای ردگیری و شکار کند. حتی اثبات كرده با جنگ الکترونیک يك پهپاد آمریکایی را به روی زمین فرود آورد.


خنده دار تر اینکه؛ تصاویر پهپادها در دوربین های مدار بسته تاسیسات نفتی ضبط شده اما رادارهای آمریکایی ظاهرا توان بینایی بسیار کمتری دارند.


اکنون جهان از طریق رسانه، دروغ بودن توان بازدارندگی تاد و پاتريوت را درک می کنند. سامانه هايي كه بايد آن را در ازای خروس قندی، معامله کرد.

محمد پارسا نجفی

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: