صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 12
کد خبر: ۲۷۶۹۶

واکنش پمپئو به سخنان روحانی در مورد خرید تسلیحاتی

وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات روحانی مبنی بر خرید تسلیحاتی در سال آتی اظهار داشت: «اگر شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیت فروش تسلیحاتی به ایران را، که در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) منقضی می‌شود، تمدید نکند، حسن روحانی به خواسته‌اش می‌رسد.»

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در سخنانی در رفسنجان بر منافع برجام برای کشور تاکید کرده و بر تداوم حفظ این معاهده اصرار ورزید. روحانی در رفسنجان گفته بود: منافع ما در ماندن در برجام است ما برجام را حفظ می‌کنیم و سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود.

 

روحانی روز دوشنبه گفت "سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و ما نمی‌توانیم سلاح خود را بفروشیم، اما اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم".

 

روحانی مرداد ماه امسال نیز با دفاع از عملکرد دولتش در رسیدن به توافق هسته‌ای، گفته بود در صورت باقی ماندن برجام، ایران می‌تواند از سال آینده وارد بازار جهانی تجارت اسلحه شود.

 

این اظهارات اما به مذاق طرف آمریکایی خوش نیامده و پمپئو در توئیتی به آن واکنش نشان داد. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در پیامی نسبت به انقضای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ممنوعیت فروش تسلیحاتی به ایران هشدار داد و افزود باید ممنوعیت فروش تسلیحاتی به ایران تمدید شود.

 

وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر گفت: «بهترین استدلالی که حسن روحانی برای ماندن ایران در توافق فاجعه‌بار هسته‌‌ای دارد، این است که آن [توافق] به دزدسالاران اسلامی که آن کشور را رهبری می‌کنند، اجازه می‌دهد به خرید و فروش پهپاد، موشک، تانک، جت، و فراتر از آن بپردازند.»

 

مایک پمپئو افزود: «اگر شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیت فروش تسلیحاتی به ایران را، که در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) منقضی می‌شود، تمدید نکند، حسن روحانی به خواسته‌اش می‌رسد.»

 

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در پیام ویدئویی که شنبه ۲۷ مهر در توئیتر وزارت خارجه آمریکا منتشر شده بود گفته بود: «یک سال دیگر از امروز تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه حکومت ایران به پایان خواهد رسید. بزرگترین دولت حامی تروریست قادر خواهد بود تسلیحات پیشرفته خرید و فروش کند که به مسابقه تسلیحاتی تازه در خاورمیانه منجر خواهد شد.»

 

مطابق قطعنامه ٢٢٣١ مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، که در ژوئیه سال ٢٠١٥ براساس برجام صادر شد،، پنج سال پس از آغاز اجرای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران لغو می‌شود.

 

با آغاز اجرای برجام بخشی از محدودیت‌های تسلیحاتی تغییر کرد و ایران می‌تواند با تایید شورای امنیت سازمان ملل مورد به مورد برای خرید سلاح از کشورهای دیگر اقدام کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: