صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 15
کد خبر: ۲۷۸۱

سفر سیاسیون عراقی به فلسطین اشغالی؛ شایعه یا واقعیت؟

چندی قبل، انتشار خبری مبنی بر سفر چند مقام مسئول سیاسی عراقی به سرزمین های اشغالی فلسطین، جو سنگینی علیه برخی نمایندگان عراق و طیف های متبوع آن ها به راه انداخت. ولی در عمل، تحلیل در خصوص اعتبار سنجی این ادعا مطرح نشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش، رژیم صهیونیستی از سفر 3 هیئت عراقی متشکل از 15 تن، طی سال 2018 به فلسطین اشغالی خبر داد. با گذشت زمان کوتاهی ادی کوهن، تحلیلگر و رسانه ای اسرائیلی، 6 تن از افرادی که مدعی بود در این سفر حضور داشته اند، نام برد.کوهن کسی است که از صفحه توئیترش مشخص است به مراکز اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل کاملا وصل است و ماموریت ویژه برای جلب رضایت افکار عمومی جهان عرب، به خصوص عراق را برای عادی سازی رابطه با اسرائیل دارد. با مروری بر صفحه توئیتر کوهن، به روشنی مشخص می شود که وی، نه تنها مسلط به زبان عربی است بلکه اصطلاحات مخصوص عراقی ها را هم می داند و به خوبی با کاربست آن ها، می کوشد تا از رابطه داشتن با اشغالگران قدس، قبح زدایی کند.

 

سفر مقامات عراقی به سرزمین های اشغالی؛ شایعه یا واقعیت؟

کوهن در توئیتی که از سفر شخصیت های عراقی به اسرائیل خبر داد، مدعی شد که این افراد، ترکیبی از شخصیت های سیاسی، آکادمیک و فرهنگی بوده اند. او نام 6 تن از شخصیت های سیاسی را که مدعی است به سرزمین های اشغالی رفته اند، چنین ذکر می کند: احمد الجبوری (نماینده نینوی)، احمد الجربا، عبدالرحمن الوزیری (نماینده پیشین نینوی)، عبدالرحیم الشمری (نماینده نینوی)، خالد المدرجی و عالیه نصیف.

 

کوهن پس از انتشار اسامی این افراد، نوشت «این مسئولین عراقی به اسرائیل سفر می کنند و همزمان کردها را به خاطر رابطه داشتن با اسرائیل متهم می کنند. چرا زیارت اسرائیل برای عراقی ها حلال و برای کردها حرام است؟!»

 

پس از انتشار، این خبر علی رغم تکذیب فوری اش از سوی افراد نامبرده، فضای مجازی عراق را پر کرد و جو سنگینی علیه 6 نماینده به راه افتاد. در همین راستا، پمپئو هم در سخنرانی خود در دانشگاه قاهره با اعلام این که «چند مقام عراقی هم اخیرا به اسرائیل سفر کرده اند»، خواسته یا ناخواسته به این شایعه مشکوک دامن زد و باور پذیری آن را بالا برد. به علاوه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم با صدور بیانیه ای، بدون رد کردن ادعای کوهن، نوشت که چنین فاش گویی، همسو با مصالح اسرائیل و افراد سفر کرده به آن نیست!

 

این در حالیست که احمد عقل، سفیر فلسطین در عراق، پس از تحقیق پیرامون این موضوع، تصریح کرد که شخصیت های آکادمیک و رسانه ای عراقی به اسرائیل سفر کرده اند نه شخصیت های سیاسی. پس از او هم جکی هوگی، یکی از مسئولین رسانه ای ارتش رژیم صهیونیستی اظهارات مشابهی گفت.

 

بدین ترتیب، مشخص می شود که هیئت های عراقی سفر کرده به فلسطین اشغالی، در قالب مسافرت های فرهنگی و آکادمیک یا به عبارت دقیق تر، در قالب دیپلماسی فرهنگی و مبادله فعالیت کرده اند؛ هرچند که طبق برخی اظهار نظرهای نسبتا معتبر دور از ذهن نیست که تعدادی از شخصیت های سیاسی عراقی هم به سرزمین های اشغالی سفر کرده باشند.

 

بررسی کوتاه سوابق افرادی که کوهن از آن ها نام برده

به منظور روشن شدن هدف واقعی تل آویو از نام بردن از 6 نماینده سابق و فعلی، نیاز است به سوابق برخی از آن ها اشاره ای بکنیم.

پیش از همه باید متذکر شد که پارلمان عراق، 329 نماینده دارد و طبیعی است با توجه به این تعداد، شخصیت های شناخته شده پارلمان، تعداد کمی را شامل شوند. به عبارت زیاد، دستیابی به شهرت در پارلمان عراق دستاورد بزرگی است که تنها تعداد اندکی از نمایندگان پارلمان به آن دست می یابند. جالب آن که از میان 6 نماینده نام برده شده، 4 تن، شخصیت معروفی محسوب می شوند که در ادامه، سوابق اجمالی آن ها را ذکر می نماییم.

 

احمد الجبوری: وی نماینده فعلی استان نینوی در پارلمان است. مذهب او سنی است و علی رغم این که عضو فراکسیون الاصلاح بوده، پس از گذشت مدتی، از این فراکسیون جدا شده و به البناء پیوسته است. از مشخصه های بارز او، دفاع سرسختانه از فلسطین است. نامبرده در کنفرانس پارلمان های عربی، قدس را پایتخت ابدی فلسطین خواند و سخنرانی تندی ضد رژیم صهیونیستی کرد. او همچنین در سطح داخلی، از جمله نمایندگان سنی بوده که بسیار از حشدالشعبی دفاع کرده و حتی در بیانیه خود پیرامون پیوستن به البناء، یکی از دلایلش را حضور "برادران قهرمان حشدالشعبی" در این فراکسیون عنوان نمود.

 

احمد الجربا: او یکی از نمایندگان نینوی است که از عشایر این استان برخاسته و از حشدالشعبی، بسیار دفاع می کند. پیشتر، نامه تقدیر وی از آیت الله سیستانی و دفاع صریح او از نقش حشدالشعبی در آزادسازی موصل، بسیار خبر ساز شده بود. الجربا، نه تنها حشدالشعبی را قاتل سنی های موصل عنوان نکرد بلکه حتی خواستار کمک این سازمان به بازسازی غرب نینوی شد.

 

عبداللرحمن الوزیری: این شخص، نماینده پیشین نینوی است با این حال، چه در دوره حضور در پارلمان چه پس از آن، همواره شخصیتی مستقل و رسانه ای بوده که شهرت بسزایی داشته است. الوزیری هم از جمله نمایندگان سنی مدافع حضور حشدالشعبی در استان های سنی نشین بوده است. او حتی حضور نیروهای حشد در غرب نینوی را عامل زدایش تهدید داعش دانسته بود. گذشته از این ها، یکی از نقطه های برجسته در سوابق سیاسی وی، خروجش از ائتلاف نصر به رهبری العبادی است.

 

عالیه نصیف: نماینده سرشناس و البته کم حاشیه عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی که با کمی اغماض می توان گفت روزی نیست که نامش در رسانه های مختلف عراقی نیاید.

 

هدف از انتشار اسامی برخی نمایندگان از سوی مامور رسانه ای صهیونیست

به طور کلی چند نقطه مشترک در میان اشخاص نامبرده دیده می شود: استقلال عمل، حمایت از حشدالشعبی (در رابطه با نمایندگان سنی)، فاصله داشتن یا گرفتن از بلوک سیاسی نزدیک به غرب و ریاض

 

با این اوصاف می توان فهمید که انتشار اسامی در واقع برای اعتماد زدایی از این افراد بوده است. با این اقدام کوهن، قطعا بدنه ای از جامعه عراقی نسبت به این نمایندگان "تقریبا" نزدیک به محور مقاومت که حاشیه های کمتری داشتند، بدبین می شود. لازم به ذکر است که جامعه عراق، بسیار شایعه پذیر است و متاسفانه سواد رسانه ای در آن بالا نیست. از این رو، به راحتی می توان یک شایعه را علیه یک شخص به راحتی به راه انداخت و بدون ارائه هیچ مدرکی، علیه او سیاه نمایی کرد.

 

شاید بیراه نباشد که بگوییم، احمد الجبوری به خاطر جدایی از الاصلاح و دفاع از حشدالشعبی، الوزیری به دلیل جدایی از نصر و بازهم دفاع از حشدالشعبی، الشمری به خاطر تمجید از آیت الله سیستانی و استقبال از حشد و نصیف به خاطر رو سفید کردن دولت قانون، در لیست ادعایی مامور اطلاعاتی اسرائیلی قرار گرفته اند.

 

پیش از این ها، منابع نامعلوم، در فضای مجازی علیه حنان فتلاوی، رئیس جریان الاراده و بانوی عراقی بسیار مشهور و نزدیک به محور مقاومت هم به روشی مشابه سیاه نمایی کرده بودند. توضیح آن که چندی قبلتر ، برخی اسناد جعلی ضد حنان فتلاوی منتشر شد که براساس آن ها، فتلاوی، از سال 2002 تا 2018، در قالب حرکت زنان شیعه سوریه و لبنان، برای صهیونیست ها جاسوسی می کرده است. گفتنی است که در این سند، نام اطلاعاتی فتلاوی، "نرجس بابل" عنوان شده بود. این در حالیست که حتی شخصیت های سکولاری همچون سروه عبدالواحد، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری عراق هم به بی اعتباری این ادعا تاکید و آن را از اساس رد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: