صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 14
کد خبر: ۲۷۹۷۶

طرح معیشت ملی چیست؟ میزان افزایش قیمت بنزین و یارانه

دولت به دنبال هدفمندی یارانه ها از طریق افزایش قیمت بنزین و افزایش یارانه نقدی در قالب اجرای طرح معیشت ملی است.

به گزارش راهبرد معاصر، اجرای طرح معیشت ملی توسط دولت کلید خورد و یک خانه تکانی بزرگ در نظام توزیع یارانه و نحوه هدفمندی یارانه ها در پیش است. بر اساس طرح معیشت ملی گام اول حذف یارانه بنزین و سهمیه بندی بنزین خواهد بود که با گرانی و افزایش قیمت بنزین همراه است. گام بعدی تخصیص یارانه حدودا 200 هزار تومانی به خانوار ایرانی 7 دهک پایین است که 18 میلیون خانوار را در بر می گیرد و گام سوم حذف یارانه ثروتمندان است که 6 میلیون خانوار در این دسته قرار می گیرند.

 

میزان افزایش قیمت بنزین در طرح معیشت ملی

طبق طرح معیشت ملی بنزین دو نرخی خواهد شد و به هر مالک خودرو شخصی 60 لیتر به عنوان سهمیه اعطا می شود و برای مصرف بنزین بیش از این مقدار باید افراد قیمت آزاد بنزین را بپردازند. قیمت اول بنزین 1500 تومان و قیمت آزاد بنزین 3 هزار تومان خواهد بود.

 

با اجرای این طرح دیگر امکان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه های سوخت با قیمت سهمیه بندی وجود ندارد و با نرخ آزاد بنزین عرضه خواهد شد و شهروندان هر چه سریعتر باید نسبت به تعیین تکلیف کارت سوخت خودرو و موتور سیکلت خود اقدام کنند.

 

میزان افزایش یارانه در طرح معیشت ملی

میزان افزایش یارانه نقدی در طرح معیشت ملی رقم 55 الی 205 هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود که برای یک خانواده 5 نفری یک میلیون تومان می شود و رقم قابل توجهی خواهد بود.

 

یارانه 200 هزار تومانی جایگزین یارانه قبلی که 45 هزار و 500 تومان بود می شود و طرح یارانه قبلی به مرور حذف خواهد شد و با مدل جدیدی یارانه ها به مردم اختصاص خواهد یافت.

 

نحوه واریز یارانه ها در طرح معیشت ملی

یارانه ها اگر چه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود اما آنها امکان دریافت و خرج کردن آن در هر جا را ندارند. بلکه طبق این طرح کارتهایی در اختیار سرپرستان خانوار قرار خواهد گرفت و مبلغ یارانه 55 هزار تومانی یا 200 هزار تومانی به آن واریز می شود و افراد امکان تهیه کالاهای اساسی خود را از مراکز معرفی شده خواهند داشت.

 

برای ایم منظور احتمالا دولت مانند طرح بسته حمایتی دولت و سبد کالا که در سال 97 تخصیص داد فروشگاه ها و تعاونی های بزرگ را برای خرید مردم به دستگاه های پوز ویژه مجهز می کند و مردم با مراجعه به این فروشگاه ها امکان خرید کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و ... را خواهند داشت.

 

حذف یارانه ثروتمندان در طرح معیشت ملی

همچنین در ادامه اجرای طرح معیشت ملی قطع و حذف یارانه ثروتمندان با سرعت بیشتری ادامه می یابد و یارانه 6 میلیون خانواده معادل 20 میلیون نفر حذف خواهد شد. بر این اساس 18 میلیون خانواده ایرانی در دهک های یک تا 7 که 60 میلیون ایرانی را شامل می شود یارانه 200 هزار تومانی را دریافت می کنند.

 

به گفته سخنگوی دولت سامانه هایی نیز برای اعتراض افراد به قطع یارانه در نظر گرفته می شود تا در صورت قطع اشتباه یارانه امکان واریز مجدد آن وجود داشته باشد و اقشار ضعیف متضرر نشوند.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: