صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 19
کد خبر: ۲۸۲۷۳

ظریف: حمایت آمریکا از مردم ایران، دروغی شرم آور و وقیحانه است

وزیرامورخارجه کشورمان اعلام حمایت مقامات آمریکایی از اغتشاش های اخیر کشور و ادعای آنها مبنی بر پشتیبانی شان از ملت ایران را دروغی وقیحانه و شرم آور خواند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک روز پس از اعلام حمایت صریح وزیر امور خارجه آمریکا و کاخ سفید از اغتشاش های اخیر صورت پذیرفته در کشور، دول اروپایی نیز از لاک دفاعی خارج شده و با ادبیاتی نزدیک به ادبیات آمریکا، خواستار خویشتن داری حکومت در برابر باصطلاح معترضین شده اند.

 

واکنش واشنگتن و دولت های اروپایی با واکنش تند محمد جواد ظریف همراه شده است.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دولت های اروپایی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اظهار داشت: رژیمی که با اِعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود، هیچگاه نمی تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد.

 

به گزارش دوشنبه شب اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف افزود: اعتراض قانون مند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد.

 

وزیر امور خارجه اعلام حمایت مقام های آمریکایی از "مردم ایران" را دروغی شرم آور خواند و تاکید کرد: رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود هیچگاه نمی تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد. آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام شده تروریستی و جنایت علیه بشریت ضد مردم ایران باشد.

 

ظریف تصریح کرد: کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند، مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.

 

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم اظهاراتی مداخله جویانه و در حمایت از شماری افراد هرج و مرج طلب در برخی شهرهای کشور در صفحه توئیتری خود مدعی شد: همانگونه که به ملت ایران یک سال و نیم گذشته اعلام کردم، ایالات متحده در کنار آنان ایستاده است.

 

وی، توئیتی که ژانویه ۲۰۱۸ (دی ماه ۹۶) منتشر کرده بود را بازنشر کرد و نوشت: ملت ایران دیگر در برابر نقض اقداماتی که حکومت‌ آنان دست به آن می‌زند، ساکت نمی‌ ماند؛  آمریکا (مطالبات) شما را می‌شنود؛  از شما حمایت می‌کند و در کنار شما ایستاده است.

 

پمپئو در توئیت دیگری در ادامه رویکرد ضد ایرانی خود نوشت: راه ما روشن است؛  به ادامه فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم تا آنان موضع خود را تغییر دهند.

 

عصر امروز نیز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تقبیح و محکومیت اظهارات مداخله جویانه اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: تنها چیزی که به مایک پمپئو نمی‌چسبد، اعلام حمایت از ملت ایران است.

 

وی با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات متحده آمریکا به‌ویژه وزیر خارجه این رژیم نسبت به ملت ایران، افزود: اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار دارند و پیش از این نیز از زبان وزیر خارجه این کشور به صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ملت ایران، ملت بالغ و رشیدی است و از موانع مختلف عبور کرده و ناملایمات بسیاری را پشت سرگذاشته است و این ملت از این مرحله نیز عبور خواهد کرد و مسائل داخلی خودش را حل و فصل خواهد کرد.

 

موسوی اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا را مداخله در امور داخلی ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را در جایگاهی نمی‌بیند که برای ملت و مردم ایران دلسوزی کنند. آنها اگر خیلی نگران هستند، نگران ده‌ها میلیون گرسنه‌ای باشند که در جای جای ایالات متحده، بی خانمان و در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: