صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 23
کد خبر: ۲۸۶۳۱
بحران سیاسی در سرزمین‎ های اشغالی

تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی و سناریوهای پیش رو

پس از اینکه بنیامین نتانیاهو –نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی- نتوانست دولتی ائتلافی ایجاد کند، «رئووین ریولین» -رئیس رژیم صهیونیستی- به «بنی گانتز» ماموریت داد تا دولت ائتلافی را تشکیل دهد. لازم به ذکر است که حزب متبوع «گانتز» -موسوم به «حزب آبی و سفید»- در انتخابات هفدهم سپتامبر 2019، یک رای از لیکود (حزب نتانیاهو) بیشتر کسب کرده بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی از نوع پارلمانی است و از همین رو توزیع قدرت بین احزاب بر حسب میزان رای آوری آنها در انتخابات پارلمانی مشخص می شود. بدین ترتیب، انتخابات در رژیم صهیونیستی تعیین کننده توزیع کرسی های مجلس، انتخاب نخست وزیر و رییس جمهور این رژیم است. طبق آخرین برآورد صورت گرفته، حدود چهار میلیون تن واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. در انتخابات دور دوم که در هفدهم سپتامبر 2019 برگزار شد، حزب لیکود 32 کرسی و حزب ائتلافی آبی و سفید، 33 کرسی را کسب نمودند.

 

انتخابات سال 2019 و تشکیل کابینه ائتلافی
پس از اینکه بنیامین نتانیاهو –نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی- نتوانست دولتی ائتلافی ایجاد کند، «رئووین ریولین» -رئیس رژیم صهیونیستی- به «بنی گانتز» ماموریت داد تا دولت ائتلافی را تشکیل دهد. لازم به ذکر است که حزب متبوع «گانتز» -موسوم به «حزب آبی و سفید»- در انتخابات هفدهم سپتامبر 2019، یک رای از لیکود (حزب نتانیاهو) بیشتر کسب کرده بود.


طبق قوانین رژیم صهیونیستی، گزینه نخست وزیری می بایستی ظرف 28 روز ضمن اتمام مذاکرات، باید دولت ائتلافی تشکیل دهد که این ماموریت در حال حاضر به «بنی گانتز» واگذار شود. در صورت ناکامی وی احتمالا رییس رژیم صهیونیستی فرد دیگری را مامور این کار خواهد کرد. باید با اتمام مذاکرات ائتلاف دولت را تشکیل دهد. در غیر این صورت باید این ماموریت را به رئیس جمهور این کشور برگرداند. در صورت بروز چنین مسئله ای، احتمال دارد انتخابات زود‌هنگام برگزار شود.


به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، بسیار بعید به نظر می رسد که گانتز موفق به تشکیل دولت ائتلافی شود؛ اتفاقی که برای نتانیاهو نیز افتاد و به دلیل ناکامی در کسب حمایت «حزب اسرائیل خانه ما» نتوانست برای دومین بار متوالی در سال جاری دولت ائتلافی تشکیل دهد. وی در روز فرصت خود، تنها توانسته بود رضایت ۵۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست آورد (در این بازه زمانی، حزب «آبی و سفید» ۵۴ کرسی را کسب نموده بود). این در حالی است که برای تشکیل دولت باید حداقل ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را با خود همراه نماید.


در بیست و دومین انتخابات «کنست» که 17 سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شد، حزب «آبی و سفید» به رهبری گانتز، ۳۳ کرسی و حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو نیز 32 کرسی کسب نمودند و به همین دلیل هیچ یک موفق به کسب اکثریت قاطع و تشکیل کابینه نشدند.


از آنجایی که بنی گانتز و حزب آبی و سفید میانه رو به شمار می آیند و به احتمال زیاد قادر به ائتلاف با احزاب راست افراطی و ارتدوکس ها نخواهند بود و همراحی با احزاب چپ و عرب نیز نمی تواند آنها را موفق به کسب تعداد کرسی‌ های لازم برای تشکیل کابینه نماید.

 

احتمال توافق نتانیاهو با گانتز
علیرغم اختلافات شدیدی که بین دو حزب لیکود و ائتلاف آبی و سفید وجود دارد، اما یکی از گزینه های موجود به منظور تشکیل کابینه ائتلافی می تواند ائتلاف دو حزب مذکور باشد که چند باری هم بحث بر سر آن مطرح شده است. موضوعی که هر دو حزب برای پذیرش آن یک شرط را مطرح کرده اند. شنیده ها حاکی از آن است که هر دو حزب اعلام کرده اند در صورتی حاضر به ائتلاف هستند که در نخست وزیری دوره ای، دوره اول نخست وزیری از آن آنها باشد و رقیب در دوره دوم 2 ساله نخست وزیر شود. البته پذیرش این امر نیز چندان محتمل به نظر نمی رسد.

 

احتمال توافق لیبرمن با گانتز
گزینه دیگری که برای گانتز وجود دارد، توافق با لیبرمن –رییس حزب «اسرائیل بیتنا»- است. اخبار جدید نیز حکایت از آن دارد که روسای این دو حزب مذکور در مذاکرات خود به تفاهم‌ های اولیه درباره چندین موضوع دست یافتند که یکی از این موضوعات افزایش حداقل حقوق برای از کار افتادگان و همچنین تخصیص مزایایی برای معلولان است. این موضوعات از جمله مواردی است که حزب لیبرمن به عنوان یک شرط اولیه برای مشارکت در کابینه به ریاست گانتز مطرح کرده است.

 

جمع بندی
با توجه به فضای سیاسی فعلی حاکم بر رژیم صهیونیستی و گرایشات گانتز، به نظر نمی رسد وی نیز موفق به کسب کرسی های لازم برای تشکیل کابینه ائتلافی گردد. از طرف دیگر، نتانیاهو نیز به دلایل متعدد از جمله آشکار شدن پرونده فسادهایی که داشته اقبال خود را برای این کار از دست داده است. هر چند که به نظر می رسد افراطیون آمریکا گرایش بیشتری نسبت به نتانیاهو دارند؛ زیرا او روابط عمیقی با منابع قدرت در آمریکا دارد و از طرف برخی رسانه های تاثیرگذار و قدرتمندترین لابی آمریکا –یعنی آیپک- حمایت می شود. لذا با توجه به همه موارد ذکر شده، احتمالا باید دور سوم انتخابات برای شکل گیری ائتلاف های جدید برگزار گردد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: