صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۰۰
  • سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 02 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 23
کد خبر: ۲۸۶۶۶

الجبیر: سیاست جلب رضایت ایران کارساز نیست

وزیر مشاور در امور خارجی سعودی با تکرار اتهامات پیشین ریاض مبنی بر نقش تهران در حمله به آرامکو از سیاست بازدارندگی در برابر تهران دفاع کرده و اظهار داشت: سیاست جلب رضایت ایران کارساز نیست

به گزارش راهبرد معاصر؛ ۱۴ سپتامبر(۲۳ شهریور)  ۲۰۱۹ را می توان نقطه ی عطفی در تحولات منطقه دانست، روزی که در آن شماری از پهپادها و موشک های یمنی، تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داده و صادرات ۵ میلیون بشکه از نفت سعودی به جهان خارج را به شکل موقت قطع نمودند.

 

از آن زمان تا به امروز، مقامات سعودی و آمریکایی مکررا انگشت اتهام را به سوی تهران دراز کرده و ایران را عامل اصلی این حملات قلمداد نمودند. در دور جدیدی از این اتهام زنی ها، وزیر مشاور در امور خارجی سعودی در نشست امنیتی منامه مجددا ایران را عامل حمله به آرامکو نامید.

 

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی امروز- شنبه- با اظهاراتی سخیف در کنفرانس گفت‌وگوی منامه گفت: «نمی‌توان به ایران اجازه داد که به رویکرد خود در سیاست خارجه ادامه دهد».

 

وی با  تکرار ادعای دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور ، گفت که عربستان مخالف گفت وگو با ایران نیست اما سیاست بازدارنده علیه تهران می بایست ادامه یابد تا مانع از تکرار چنین حملاتی از سوی ایران شویم .

 

وزیر مشاور در امور خارجی سعودی ادعا کرد که سیاست جلب رضایت ایران کار ساز نیست و نباید به ایران اجازه داد که به سیاست خارجی خود  ادامه دهد.

 

الجبیر ادعا کرد: منطقه پس از حملات شکل گرفته علیه تاسیسات نفتی سعودی آرامکو در ۱۴ سپتامبر گذشته بر سر دو راهی خیر و شر قرار گرفته است و منطقه می بایست از میان آن دو یکی را برگزیند.

 

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز ۱۴ سپتامبر(۲۳ شهریور)  با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم "توازن بازدارندگی" هدف قرار دادند. این حمله موجب کاهش نیمی از توان تولید نفت عربستان و بالار رفتن قیمت جهانی نفت شد.

 

 مقامات سعودی در حالی ایران را به دست داشتن در این عملیات متهم می کنند که تاکنون هیچ دلیل قانع کننده ای در این ارتباط ارایه نکرده اند و صرفا اعلام میکنند که این موشک ها از سمت شمال شلیک شده است .

 

این اظهارات در حالی بیان می شود که جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کرده و اخیرا ابتکار صلح هرمز را برای این منظور به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ارایه کرده است.

 

 وزیر مشاور در امور خارجه سعودی سپس ایران به فرقه‌گرایی متهم کرد و گفت: «ایران مدعی است که تمام شیعیان به این کشور گرایش دارند، این خنده‌دار است؛ مثل این می‌ماند که ایتالیا بگوید تمامی کاتولیک‌ها به این کشور گرایش دارند. سؤال می‌شود که آیا آلمانی‌ها این موضوع را می‌پذیرند؟»

 

او سپس به حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره و تأکید کرد که حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه افزایش می‌یابد.

 

نشست «گفت‌و‌گوی منامه» که با حضور ۳۵ تن از مقامات کشورهای عربی و غربی در بحرین از شامگاه جمعه آغاز شده، قرار است به موضوعاتی چون «امنیت کشتیرانی»، «درگیری‌های در جنوب غرب آسیا»،  «دیپلماسی دفاعی»، «رقابت و همکاری منطقه‌ای» و «امنیت سایبری» بپردازد. این نشست فردا (یکشنبه) پایان می‌پذیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: