صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 05
کد خبر: ۲۹۹۰۰

رهبر معظم انقلاب: مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است

صفحه ریحانه منتسب به رهبر معظم انقلاب توصیه کوتاهی را به نقل از ایشان و به جوانان در رابطه با مقوله مهم ازدواج منتشر نموده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ازدواج نخستین سنگ بناى تشكیل‏ خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع بوده که میزان اندیشه و تدبر آن در میزان پیشرفت، انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیرگذار است. از این ‏رو، اسلام به عنوان مكتبی آسمانى آن را نه تنها كارى محبوب و مقدس دانسته، بلكه جوانان را موكدا بدان توصیه كرده است بر این اساس با توجه به اهمیت و جایگاه ازدواج در جامعه و دین مبین اسلام، مقام معظم رهبری در مراسم عقد و ازدواج جوانان همواره توصیه و بیانات ارزشمندی ایراد کرد‌ه‌اند.

 

ایشان در جایی و در توصیه به امر ازدواج می فرمایند: خداي متعال از زن و مرد تنها خوشش نمي‌آيد، مخصوصا آن‌هايي كه جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوان‌ها هم نيست. خداي متعال از زندگي مشترك و مزدوج خوشش مي‌آيد. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها كه همـه عمر را به تنهايي مي‌گذراند، از ديد اسلامي چيز مطلوبي نيست . مثل يك موجود بيگانه است در مجموعه پيكره انساني. اسلام اين طور خواسته كه خانواده، سلول حقيقي مجموعه پيكره جامعه باشد نه فرد تنها.

 

معظم‌له از سال ۷۰ تا انتهای سال ۸۲ ه.ش و البته به تناوب در دوران ریاست جمهوری، در ۱۵۱ جلسه عقد و ازدواج جوانان حضور یافته و خطبه عقد جاری کردند. مهمترین شرط ایشان برای خواندن خطبه، سبک گرفتن مهریه و نهایتا تا ۱۴ سکه بهار آزادی است. روش همیشگی مقام معظم رهبری در جلسه های عقد به این ترتیب است که قبل از آغاز خطبه چند دقیقه ای درباره ی اهمیت ازدواج، مسائل خانواده، وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر، مقایسه خانواده در جوامع اسلامی با جوامع اروپایی و... برای زوجهای جوان صحبت میکنند و پس از ارائه راهنماییهای حکیمانه که با لحنی پدرانه و از سر دلسوزی و نصیحت ادا میشود، خطبه عقد یک یک زوجهای جوان را جاری مینمایند.

 

صفحه ریحانه منتسب به پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، رهبر معظم انقلاب پستی به نقل از معظم له منتشر کرد که به این شرح است:

 

«مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است؛ چون طبیعت ازدواج معامله نیست، زندگی دو انسان است. بایستی جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند.»

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: