صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 20
کد خبر: ۳۰۰۱

ثروت 26 نفر به اندازه ثروت نیمی از فقرای جهان است

بر اساس آمار، دارایی های ثروتمندان نه تنها در حال افزایش است بلکه آنها پایین ترین سطح مالیات را در سال های اخیر می پردازند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان غیر دولتی آکسفام روز یکشنبه با اشاره به اینکه تمرکز ثروت در جهان سال 2018 نیز تشدید شد و 26 میلیاردر به اندازه نیمی از جمعیت فقیر جهان ثروت در اختیار دارند، از کشورها خواست مالیات بیشتری از ثروتمندان بگیرند.


وینی بیانیما Winnie Byanyima، مدیر اجرایی آکسفام در بیانیه ای اعلام کرد "فاصله بین ثروتمندان و فقر مبارزه با فقر را با مشکل رو به رو می کند، به اقتصاد آسیب می رساند و به خشم در جهان دامن می زند ".


وی به مناسبت انتشار گزارش سالانه آکسفام در خصوص نابرابری در جهان در شرایطی که مجمع اقتصادی جهان تا جمعه در داووس سوییس برگزار می شود، اعلام کرد دولت ها "باید تضمین کنند که شرکت ها و ثروتمندان مالیات دارایی های خود را بپردازند ".


بر اساس آمار این سازمان غیر دولتی، اکنون بیست و شش نفر به اندازه سه میلیارد و 800 میلیون فقیر در جهان ثروت در اختیار دارند و سال 2017 تعداد این افراد چهل و سه نفر بود.


گزارش آکسفام بر اطلاعات منتشر شده در مجله فوربس و بانک کردیت سوییس استوار و مورد اعتراض برخی اقتصاددان ها است.
جف بزوس، مدیر شرکت آمازون ثروتمندترین فرد جهان است و دارایی او سال گذشته به 112 میلیارد دلار رسید. این سازمان خاطر نشان کرد بودجه بهداشتی اتیوپی یک درصد دارایی مدیر آمازون است.


بر اساس این گزارش، ثروت میلیاردهای جهان سال گذشته به 900 میلیارد دلار رسید که روزانه معادل دو و نیم میلیارد دلار بود در حالی که ثروت نیمی از افراد فقیر در جهان با سقوط یارده درصدی رو به رو شد.


آکسفام با اشاره به اینکه شمار میلیاردرها بعد از بحران مالی سال 2008 دو برابر شده است اعلام کرد دارایی های ثروتمندان نه تنها در حال افزایش است بلکه آنها پایین ترین سطح مالیات را در سال های اخیر می پردازند.


این سازمان غیر دولتی خاطر نشان کرد " در صورتی که این روند بر عکس شود اغلب دولت ها به اندازه کافی منابع برای تامین هزینه های خدمات عمومی در اختیار خواهند داشت ".


طبق گزارش آکسفام، از هر دلار مالیات بر در آمد فقط چهار سنت از ثروتمندان مالیات دریافت می شود.


آکسفام با اشاره به اینکه ثروتمندان 7600 میلیارد دلار از دارایی ها خود را برای پرداخت نکردن مالیات پنهان می کنند، خاطر نشان کرد در برخی کشورها مثل برزیل و انگلیس "10 درصد فقرا با در نظر گرفتن درآمدی که در مقایسه با ثروتمندان دارند مالیات بسیار بیشتری می پردازند ".

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: