صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 07
کد خبر: ۳۰۰۱۴

تحریم برخی رهبران حشدالشعبی توسط آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی غیر منتظره سه تن از اعضای ارشد حشدالشعبی و یک بازرگان را به بهانه نقش آنان در سرکوب معترضین عراقی تحت تحریم قرار داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اقدامات مداخله جویانه آمریکا در امور عراق با وجود هشدارهای پی در پی رهبران عراقی در این باره همچنان تداوم یافته است. مقامات وزارت خزانه داری آمریکا که ید طولایی در تحریم شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی دارد، این بار شماری از رهبران شبه نظامی عراق را مورد تحریم قرار داده اند.

 

وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی غیر منتظره سه تن از اعضای ارشد حشدالشعبی و یک بازرگان را به بهانه نقش آنان در سرکوب معترضین عراقی تحت تحریم قرار داده است.

 

در واقع، این اقدام واشنگتن در راستای تحت فشار گذاردن افراد یا گروههای مسلح عراقی است که با تهران روابط نزدیکی دارند.

 

«قیس الخزعلی»، رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» و برادرش «لیث الخزعلی» که رهبری یک گروه شبه نظامی دیگر را برعهده دارد، مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند.

 

این تحریمها همچنین «حسین فلیح اللامی» دبیر امنیتی حشدِ شعبی (بسیج مردمی عراق) را هدف قرار دادند.

 

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای ادعا کرد که گروههای شبه نظامی و تحت رهبری افراد نامبرده «به روی معترضان آتش گشودند و دهها شهروند بی گناه را به قتل رساندند».

 

خبرگزاری رویترز نیز ماه گذشته در گزارشی مدعی شد که حسین اللامی- که به «ابوزینب اللامی» مشهور است- به نیروهای تحت فرمان خود دستور شلیک به معترضان را داده بود.

 

این در حالی است که گروههای شبه نظامی عراق هرگونه اتهامِ دست داشتن در مرگ معترضان عراق را رد می کنند.

 

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که «خمیس الخنجر» تاجر عراقی نیز به اتهام فساد در فهرست تحریم واشنگتن قرار می گیرد.

 

طبق این تحریمها، هرگونه دارایی این رهبران در خاک آمریکا مسدود می شود و شهروندان آمریکایی از هرگونه مراوده تجاری با این افراد منع می شوند.

 

مقامات بلندپایه وزارت خزانه داری آمریکا مدعی هستند که سرکوب خشونت آمیز معترضان در عراق «عامل تشدید بی ثباتی سیاسی» در این کشور است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: