صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 10
کد خبر: ۳۰۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش ها به اینترنت ملی روحانی + عکس و فیلم

سخنان حسن روحانی روز یکشنبه ۱۷ آذر در جلسه ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس در باره ارتقای اینترنت ملی موجی از انتقادات را به دنبال داشته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن روحانی در باره ارتقای اینترنت ملی در جلسه ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است. این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن چنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.» این اظهارات حسن روحانی با واکنش تند هواداران روحانی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

 

 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، دیروز ( یکشنبه ۱۷ آذر) با حضور در مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است. این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن چنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند».

 

اظهارات حسن روحانی سه هفته پس از قطعی گسترده اینترنت در نقاط مختلف کشور مطرح می‌شود. قطعی که پس از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد.

 

مسئولان دولتی دلیل قطعی اینترنت را حفظ جان و مال مردم در اعتراضات اعلام کرده اند و هیچ توضیح درستی در این باره نداده اند. هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات قطعی چند روزه اینترنت در دست نیست، اما گفته می‌شود این اتفاق چند صد میلیون دلار به اقتصاد ایران ضربه زده است.

 

سخنان روحانی با واکنش‌های انتقادای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است. بسیاری از کاربران معتقدند رییس جمهور باز هم از وعده‌های خود عقب نشینی کرده است. حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶ تاکید کرد که دست این دولت روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود، اما در عمل اتفاقی که رخ داد که در این دولت اینترنت برای یک هفته در کل کشور و روز‌های بیشتری در برخی مناطق کشور کاملا قطع بود و ارتباطات به صورت بسیار محدود و داخلی برقرار بود.

 

انتقادات از روحانی بسیار تند است حتی حامیان پروپاقرص او نیز از این رویکرد به شدت ناراضی هستند. پوریا آسترکی کارشناس اینترنت و شبکه‌های اجتماعی این اتفاق را در راستای "قتل اینترنت" ارزیابی کرد و آن را ناشی از یک نگاه "امنیتی" دانست.

 

کاربران زیادی نیز وعده‌های حسن روحانی درباره گسترش اینترنت و مقابله با فیلترینگ و تناقض‌های سخنان دو سال پیش او با امروز را یادآوری کرد. کاربری گفته که روحانی "آب پاکی روی دسته همه ریخته است". او نوشته است: «خوب دوستان استراتژی کشور مشخص شد. برای آینده‌تان برنامه‌ریزی بفرمایید.»

 

عده‌ای هم این بحث‌ها را در راستای "کره شمالی" شدن ایران ارزیابی کردند. پس از این انتقادات تند علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه توئیتر خود نوشت: «صحبت از توسعه شبکه ملی اطلاعات و استقلال در فضای مجازی، هرگز و هرگز به معنای قطع اینترنت و زیستن در عصر حجر نیست؛ این دو مکمل یکدیگرند.»

 

او تاکید کرد که «تعبیر قطع ارتباط با جهان، نشان از فقدان درک زیستن در جهان شبکه‌ای است.»

واکنش علی ربیعی:

 علی ربیعی سخنگوی دولت سعی کرد سخنان روحانی را روشن کند. علی ربیعی درباره شبکه ملی اطلاعات و قطع اینترنت جهانی با اشاره به مذاکرات خود با فیروزآبادی و آذری جهرمی و دیگر اعضای دولت خاطرنشان کرد: "برداشت نادرستی از سخنان رئیس جمهوری صورت گرفته است، موضوعی این است که در کشور یک شبکه ملی وجود دارد که روی آن اینترنت هم است و اینترنت هم از طریق همین شبکه به مردم ارائه می شود."

 

ربیعی صراحتا تاکید کرد: «به هیچ وجه دولت نه الان و نه آینده برنامه ای برای قطع کردن دسترسی مردم به اینترنت را ندارد. اینترنت مگر قطع شدنی است؟ آینده اقتصاد دنیا و اقتصاد دیجیتال مبتنی بر اینترنت است، نگاه راهبردی ایران تکیه بر جوانان کشور و تسهیل بازار منطقه است و دولت با جدیت پیگیر این راهبرد است. که برای رسیدن به این هدف ما شبکه ملی مستقل از دنیا را هم که در مواقع حساس از جمله تحریم از سوی آمریکا بتواند مستقل عمل بکند مانند جلوگیری از کار افتادن سیستم بانکی و بخشی از خدمات دولتی و ممانعت از ایجاد بحران، دنبال می کنیم تا از اینترنت به عنوان یک سلاح تحریم استفاده نکنند.»

واکنش سردار جلالی:
کارهایی که دولت باید انجام دهد
در ادامه بحث ها بر سر اینترنت ملی امروز سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور درباره اینترنت ملی و کارهایی که دولت باید انجام دهد توضیح داد.



او نیز حرف دولت را تکرار کرد و گفت: "راه اندازی این شبکه به هیچ وجه به معنای قطع اینترنت بین الملل نبوده بلکه بستری است که مردم بتوانند از یک سو از خدمات با کیفیت و با سرعت شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شوند و هم اینکه سرعت اینترنت بین الملل در کشور نیز ارتقا پیدا کند".

سردار جلالی از نمایندگان خواست در بررسی بودجه سال آینده مباحث مربوط به اینترنت ملی را در دستور کار خود قرار دهند. او از مشکلاتی سخن گفت که ضرورت دارد حل شود.

 

او گفت: «یکی از مهمترین بخش‌های شبکه ملی اطلاعات که اکنون در آن نقص وجود دارد «موتور جستجوی ایرانی» است که در داستان قطع اینترنت اخیر نیز جای خالی آن به جد احساس شد.»

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دومین بخش ضروری در خدمات مرتبط با شبکه ملی اطلاعات را «ایمیل ایرانی» دانست.

 

واکنش کاربران به اظهارات روحانی درباره اینترنت ملی

کاربران فضای مجازی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص شبکه ملی اطلاعات هشتگ #اینترنت_ملی را داغ کردند.

 

 

 

کنایه مجری به سخن روحانی درباره اینترنت ملی 
مجری برنامه تلویزیونی به جمله معروف رئیس جمهور درباره اینترنت ملی واکنش نشان داد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
اصلا مگه قدیما اینترنت بود چرا همه مردم ایران ندید بدید شدن این واقعا برای ایرانی بودن افتضاحه