صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
کد خبر: ۳۰۶۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
مواد مشکوک در کیک های ایرانی و عراقی

پشت پرده قرص ‎های مشکوک در کیک چیست؟

قرص‌های مشکوک در کیک هشتکی که این روزها چه در فضای مجازی و چه رسانه‌های داخلی و خارجی بازدید زیادی را به خود گرفته است. موضوعی که سید محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این گونه آن را تایید کرده است: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این تصاویر که از یک هفته پیش در فضای مجازی پخش شده مربوط به پیدا شدن قرص در میان کیک خوراکی متعلق به دانش‌آموزان در مدارس جنوب استان است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قضیه قرص‌های مشکوک در کیک‌‌های که بین دانش‌اموزان توزیع شده است و رسانه‌های معاند به شدت در حال جریان‌سازی بر روی این اتفاق هستند حاکی از این است که این مسئله دارای ابعاد امنیتی می‌باشد.


"قرص‌های مشکوک در کیک" هشتکی که این روزها چه در فضای مجازی و چه رسانه‌های داخلی و خارجی بازدید زیادی را به خود گرفته است. موضوعی که سید محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این گونه آن را تایید کرده است: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این تصاویر که از یک هفته پیش در فضای مجازی پخش شده مربوط به پیدا شدن قرص در میان کیک خوراکی متعلق به دانش‌آموزان در مدارس جنوب استان است.


طی چند روز اخیر گزارش‌ها و عکس‌هایی در فضای مجازی منتشرشده که حکایت از وجود قرص‌هایی درون کیک‌هایی دارد که چند دانش‌آموز برای تغذیه به مدرسه برده بودند. آنچه که در فضای مجازی دست به دست شده دلالیت بر این دارد که به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود که این موضوع توسط وزارت آموزش‌وپرورش تکذیب شد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان که به رسانه‌ها اعلام کرده درحال پیگری موضوع است عنوان کرده: هنوز مشخص نشده این‌ها واقعاً قرص هستند و یا اسمارتیز‌های خوراکی، اما ما همچنان بررسی موضوع را در دستور کار داریم و به زودی پاسخگو خواهیم بود.


بر اساسا آنچه رسانه‌های داخلی عنوان کردند قرص‌هایی که تصاویرشان در فضای مجازی رسانه‌ای شده و لا به لای کیک‌ها دیده می‌شود مربوط به یکی از کارخانه‌های استانی در شمال شرق ایران هستند و نمونه قرص دار آن در شهر سراوان دیده شده است.

 

قضیه مشکوک است

عباسی روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند که این موضوع مربوط به یک مورد است که خانواده‌ای در سراوان در میان کیک دانش آموز خود دو عدد قرص سفید رنگ پیدا کردند و بعد از اینکه به ما ماجرا را گفتند، سریعاً موضوع تحت بررسی قرار گرفت و حتی واحد صنفی که این کیک را به فروش رسانده بود، مورد بررسی قرار گرفت و هیچ مورد دیگری مانند این کیک در آنجا پیدا نشد.


وی با اشاره به اینکه، کیک هنگام بررسی باز شده بود ادامه داد: این موضوع با توجه به نوع اتفاق به ما منعکس شده است و کار‌های قانونی آن در حال انجام شده است و بررسی نوع قرص و صحت و سقم آن در دستور کار بررسی تیم حراست ما قرار دارد.
عباسی در انتها با اشاره به این که خود ماجرا نیز مشکوک است در ادامه اظهار داشت: موضوع از طریق مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است و امکان اینکه موضوع دروغ باشد با توجه به این که نمونه دیگری تا به الان گزارش نشده است وجود دارد، چرا که مورد دیگری مانند همین کیک حتی در واحد صنفی فروشنده نیز پیدا نشد.


بخشنامه‌ای در کار نبوده است
اما آنچه به عنوان اینکه به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود، در فضای مجازی مطرح شده است را حسن ضیاءالدینی مدیر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پروش این گونه پاسخ داده : "ما هیچ بخشنامه‌ای صادر نکردیم"، تنها آن دسته از مواد غذایی در بوفه مدارس مجاز است که در دستورالعمل بوفه‌ها با همکاری وزارت بهداشت در مهرماه به مدارس اعلام‌شده است.همچنین وی عنوان کرده: صحت‌وسقم موضوع را دقیقاً نمی‌دانیم و باید بررسی شود.

 

آیا موضوع امنیتی است؟
در همین زمینه سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: موضوع وجود قرص در کیک و فرآورده‌های غذایی به نظر یک شایعه و یک موضوع امنیتی است و مستندات دقیقی برای وجود قرص در مواد غذایی مشاهده نشده و تاکنون گزارش نشده است.


کیانوش جهانپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد این موضوع یک شایعه باشد و افرادی که با فرآیند تولید مواد غذایی آشنایی دارند می‌دانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست.


وی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد این موضوع خارج از بحث تولید فرآورده‌های غذایی باشد و از جنس ایمنی و سلامت نیست و طبعا پلیس فتا و پلیس امنیت به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

 

هنوز در خصوص منبع توزیع این کیک‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست، بر اساس شنیده‌ها این کیک‌ها در بوفه‌های نزدیک مدرسه به دانش‌آموزان داده شده است. در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده جعبه تمام کیک‌‌ها باز است. رئیس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفته است انبار یکی از کارخانه‌های مشهور ساخت کیک و شکلات که بیش‌از ۳۰ هزار کیک مشکوک به حاوی قرص در این شهرستان بود تا بررسی‌های دقیق پلمپ شد.

 

تا کنون 30 نمونه قرص پیدا شده است
علاوه بر استان سیستان و بلوچستان در استان هرمزگان هم تعداد از این کیک‌ها در مدارس پیداه شده است که در همین خصوص دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده و نمی‌توان تایید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر.


وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده است که هیچ کدام از قرص‌های کشف شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول ها، برای جایگذاری استفاده شده است.


نوروزیان با بیان اینکه هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده اند، اظهار کرد: پیرو بررسی‌های صورت گرفته از نحوه تولید محصولات ذکر شده در شرکت‌های مواد غذایی، نشان می‌دهد که امکان گذاشتن این مواد خارجی در محصولات در حین تولید و بسته بندی در داخل کارخانه وجود ندارد و همه کارخانجات تولیدی تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و تا کنون هیچ گونه مورد مشکوک و خاصی یافت نشده است.


با این حال هنوز گزارش در مورد محتوای دقیق این قرص‌ها داده نشده است و تا کنون گزارش در خصوص مسمویت با این داروها به مراکز درمانی و بهداشتی داده نشده است.

 

بروز اتفاقی مشابه در عراق 
موضوع قرص‌های مشکوک از این قسمت جالبتر می‌شود که رسانه‌های عراقی هفته گذشته اعلام کردند که در اعتراضات اخیر کیک‌های در بین معترضین توزیع شده است که حاوی قرص‌های مشکوکی بوده است. طبق گفته رسانه‌های عراقی این کیک‌ها در عربستان تولید و در عراق توزیع شده است.


برخی از تحلیگران عنوان کردند که ممکن است بعد از اعتراضات آبان ماه برخی از در خارج از کشور به دنبال کشته سازی در کشور باشند و برای جریحه‌دار کردن احساسات مردم به سمت دانش‌اموزان رفته‌اند که رفتار رسانه‌های ضد انقلاب در خارج و ماهیگری از این جریان این تحلیل را به واقعیت نزدیکتر می‌کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اینا قرص شیرین کننده ست بجای سکر و قند استفاده میشه به صرفه است اندازه یک انتی هیستامین کوچکتره اما یه لیوان بزرگ رو شیرین میکنه، مثل قرص جوشان تو آب چای و قهوه حل میشه،
این خنگا انداختند تو مواد کیک و شیرینی هم پودر نمیشه پودر هم بشه کارایی نداره شرینی ش فقط برای یه لیوان بزرگ چایی یه
ناشناس
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اینا قرص شیرین کننده ست بجای سکر و قند استفاده میشه به صرفه است اندازه یک انتی هیستامین کوچکتره اما یه لیوان بزرگ رو شیرین میکنه، مثل قرص جوشان تو آب چای و قهوه حل میشه،
این خنگا انداختند تو مواد کیک و شیرینی هم پودر نمیشه پودر هم بشه کارایی نداره شرینی ش فقط برای یه لیوان بزرگ چایی یه
فرشيدقاسمى
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
يا سلام اگه قرص اول درحالتی که کیک خمیراست بزارن وبعد بزارن فر خوب رنگ قرص به خاطر آبی که دارد تغیر می کند به نظر من اینهارا بعدازبازکردن گذاشتن برای شایعه دروغ
میلودی
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
بنده معلم هستم . همین قرص ها هم امروز ۲۵ آذر ۹۸ در استان چهارمحال شهرستان لردگان منطقه ریگ ،درون کیک یکی از دانش اموزان پیداشد .
حمید رضایی
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
من اول سوم آذرماه تو جاده کرمان مشهد کیک خوردم دو ساعت بعد حالم بد شد تالان ۲بار بمدت یک هفته بستری شدم هنوز دکترا نفهمیدن مال قلبم یا معده