صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۷
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 14
کد خبر: ۳۰۷۷۸

وضعیت جمعیت کشوربشدت نامطلوب است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وضعیت جمعیتی کشور را بسیار نامطلوب توصیف کرده و اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر با کاهش موالید مواجه بوده و اقدامات دستگاه‌ها در این خصوص به‌ شدت ضعیف است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رهبر انقلاب در دیداری که با جمعی از زوج‌های جوان داشتند مجددا بر مسأله جمعیت و لزوم افزایش آن تاکید کردند و ضمن انتقاد از برخی بی توجهی‌های مسئولین در اینباره فرمودند: "امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است. "

 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بررسی شاخص‌های اصلی جمعیت نشان می‌دهد موضوع جمعیت در کشور با بحران مهمی روبرو است و حل این مسائل، اولویت سیاست‌گذاران کشور نیست. پس از کاهش شدید نرخ باروری در دهه هفتاد و رسیدن آن به زیر نرخ جانشینی هنوز این نرخ به حد جانشینی نرسیده که مهم‌ترین پیامد آن بحران سالمندی در کشور خواهد بود.

 

زهرا آیت الهی درباره وضعیت فعلی جمعیت کشور تاکید کرد: پیگیری اجرای سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث جمعیت نشان می دهد که وضعیت جمعیت اصلاً مطلوب نیست و در چند سال اخیر با کاهش موالید مواجه هستیم.

 

وی با بیان اینکه اقدامات دستگاه‌ها در این خصوص به‌شدت ضعیف است، افزود: مسأله دیگری که شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی درگیر آن شده است، موضوع غربالگری ‌ها است؛ اعتراضات بسیاری از مادران به این شورا این بود که از صحت این آزمایشات گله داشتند و ما تردید کردیم که این غربالگری ها تا چه میزان صحیح انجام می ‌شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: میزان بالای سقط درمانی در کشور منجر ‌به کاهش جمعیت می‌ شود؛ در حالی که سقط درمانی باید واقعی باشد و فقط به موارد یقینی و قطعی اکتفا شود.

 

آیت الهی تصریح کرد: موارد متعددی پیش آمده که به زن باردار گفته اند قلب جنین تشکیل نشده است و باید سقط کند اما مادر جنین را سقط نکرده و بچه سالم به دنیا آمده است.

 

وی افزود: با وجود اینکه در نقشه مهندسی فرهنگی، سیاست ‌های مربوط به جمعیت را داریم ولی هنوز پژوهش‌های جامعی درمورد میزان ناباروری بالا در ایران انجام نشده است.

 

عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: میزان ناباروری در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا بالا است که دلایل آن باید بررسی شود؛ هیچ دستگاهی در کشور در این باره پژوهش جامع انجام نداده است.

 

رییس پیشین دانشگاه الزهرا همچنین گفت: وقتی درباره علل مؤثر بر ناباروری در کشور پژوهشی انجام نداده باشیم، برنامه‌ریزی دقیق و درستی در ‌خصوص افزایش فرزندآوری هم نخواهیم داشت.


عفاف و حجاب به نفع دختران و پسران است
آیت الهی همچنین درباره سند عفاف و حجاب گفت: علت اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عفاف و حجاب کامل اجرا نشده و واقعیت بیرونی جامعه این را نشان می‌دهد؛ پیگیری نشدن این موضوع از دستگاه ها است.

 

وی در این باره تاکید کرد: اتفاقات بسیار مبارکی در کشور درمورد عفاف و حجاب روی خواهد داد. مردم اگر توجیه شوند که عفاف و حجاب به نفع خود دختران و پسران و زنان و مردان است، خودشان به‌صورت ارادی، عفاف و حجاب را پیشه می‌کنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بعد با آنهایی که مغرضانه و به‌صورت سیستماتیک به عفت عمومی جامعه آسیب می‌زنند برخورد قضایی می‌شود؛ آنجا دیگر نیروی انتظامی وارد کار می‌شود و نمی‌گذارد جامعه آلوده شود.

 

وی افزود: الان وضعیت به ‌گونه ای است که بسیاری از مردم ما بدون اینکه توجیه منطقی شده باشند، حرف‌هایی را همین‌طور شنیده اند ولی باورشان نشده است. در مصوبه عفاف و حجاب، ‌دستگاه ‌هایی باید کمک کنند؛ اگر واقعاً آن دستگاه طبق وظیفه عمل کند، حتماً این اتفاق خواهد افتاد و مردم تغییر رفتار مثبت خواهند داشت.

 

علت مواجه شدن با معضلات فرهنگی
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اعضای این شورا اظهار داشت: تدبیر خوبی در کشور اندیشیده شده تا یک مرکز فراقوه ای به‌ نام شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود که اشخاص حقوقی، مسوول فرهنگ کشور و شخصیت ‌های حقیقی صاحبنظر در مسائل فرهنگی، تصمیم ‌گیری ‌های مؤثری در زمینه فرهنگ کشور انجام دهند.
وی گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفش را در رابطه با انقلاب فرهنگی آن ‌هم در سطح عالی انجام می‌داد، با خیلی از معضلات فرهنگی در کشور مواجه نبودیم.

 

آیت الهی ادامه داد: بررسی اوضاع جامعه و خانواده ها نشان ‌دهنده این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قوی ‌تر از این عمل کند و گاهی مصوبات شورای عالی ابلاغ نمی شود با وجود اینکه زمان طولانی برای تصویب آن گذاشته می‌شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: البته تعداد سندهایی که تصویب شده، ولی ابلاغ نشده، بسیار کم و حتی یک عدد هم ناپسند است. وقتی سیاست ها تصویب و ابلاغ می شوند یک نهاد، اجرایی شدن این سندها را پیگیری نمی کند و افرادی که وظیفه اجرای این اسناد را برعهده دارند گاهی از آنها بی‌اطلاع بوده و حتی یکبار هم متن سند را نمی‌خوانند.

 

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اظهار داشت: وقتی یک قانون در مجلس تصویب می‌شود، معمولاً اطلاع‌رسانی آن به دستگاه‌های مجری آن قانون بسیار قوی است. ولی راجع به سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی این اتفاق نمی‌افتد.

 

وی افزود: پس ببینید چند مشکل اساسی وجود دارد که این مشکلات حتماً باید رفع بشود. اگر این مشکلات رفع نشود، طبیعی است خروجی خیلی جدی‌ای در مورد مصوبات شورای عالی نخواهیم داشت.

نظر شما