صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 04
کد خبر: ۳۲۵۸۲
چهل و هشت ساعت پس از واقعه

شبه کودتای آمریکا در عراق پس از ترور شهید سلیمانی

آمریکا پس از ترور شهید قاسم سلیمانی، ضمن پرواز مکرر آپاچی هایش بر فراز بغداد، قصد بازداشت شماری از فرماندهان حشدالشعبی را داشته است.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنطور که تقریبا دو ماه پیش از آغاز آشوب ها در عراق، قیس الخزعلی گفته بود، امریکایی ها برنامه ای برای تغییر حکومت در عراق داشته اند. همانطور که او علنا و صریحا اعلام کرده بود از اکتبر اعتراضاتی در عراق آغاز شد که دست آخر به کنارگیری عادل عبدالمهدی انجامید اما با صبر پیشه کردن نیروهای حشدالشعبی، حتی وقتی که به دفاتر آن ها حمله می شد و فرماندهانشان به دست اغتشاشگران به شهادت می رسیدند، یکی از اهداف مهم امریکا عملی نشد: ایجاد دو گانگی ملت-حشد با هدف قرار دادن عراقی ها روبروی نیروهای مقاومت. در کنار این جنبه اغتشاش در تظاهرات آنقدر پر رنگ بود که اقبال عمومی آنچنان زیادی به آن صورت نگرفت. در مجموع آن چه که احتمالا امریکا در سر داشت (خروش ملت عراق علیه کل سیستم سیاسی و حشدالشعبی و روی کار آمدن عبدالوهاب الساعدی) پس از گذشت سه ماه از اعتراضات توام با اغتشاش بدست نیامد.

 

این مسائل ادامه داشت تا این که شهید سلیمانی وارد بغداد شد. او احتمال زیاد این بار آمده بود تا اجماع گروه های شیعه را برای تصمیم در خصوص جانشین عبدالمهدی به اجماع برساند و اگر این اتفاق رخ می داد، احتمالا باز هم شمار متحصنین و معترضین ریزش پیدا می کرد. همین موضوع البته در کنار ملاحظات دیگر، امریکایی ها را به این جمع بندی رساند که حاج قاسم باید حذف فیزیکی شود.

 

اما مسئله برخلاف تصور عموم، به همینجا ختم نمی شود. پس از اعلام این خبر، اخباری مبنی بر بازداشت هادی العامری و قیس الخزعلی از سوی نیروهای مارینز امریکا منتشر شد. همزمان منابع محلی از پرواز دائم آپاچی های امریکایی در آسمان بغداد خبر می دادند. خبر بازداشت دو فرمانده حشد هرچند آنچنان بازتاب نیافت و بعد با انتشار بیانیه آن دو در خصوص شهادت دو فرمانده بزرگ مقاومت، تکذیب شد اما نکته هایی در میان بود که حداقل گمانه برای صحت داشتن قصد امریکا در دستگیری آن دو را تقویت می نمود. با وجود گذشت دو روز از ترور و حتی برگزاری مراسم تشییع جنازه شهدا، هادی العامری صرفا در مراسم تشییع شهدا حاضر شد و به تازگی خبری از فرماندهان عصائب منتشر شده که نیروهای خود را به کنار گذاشتن موبایل توصیه می کند زیرا امریکا رد نیروها را از طریق موبایل می زند.

 

از این ها گذشته، خبری هم منتشر شد مبنی بر این که نیروهای امریکایی به همراه یگان ویژه مبارزه با تروریسم (که گل سر سبد نیروهای عراقی تحت آموزش امریکا هستند) پایگاه السقر، مکان احتمالی استقرار فرماندهان حشد را محاصره کرده اند (البته بدون درگیری این محل را ترک هم کردند).

 

در همین بحبوحه خبری دال بر هدف قرار گرفتن یک خودروی متعلق به حشدالشعبی منتشر شد و گزارش های لحظات اول مدعی بودند فرماندهانی نظیر حامد الجزائری و الشبلی در میان شهدا هستند که البته بعد مشخص شد خودرو یک ماشین امدادی بوده و شهدا، پزشک و پرستار حشدالشعبی بوده اند.

 

طی همین مدت کوتاه، پمپئو و ترامپ بارها بر "دزد" بودن مسئولین سیاسی عراق و مطالبه مردم این کشور برای اخراج ایران سخن گفته اند. ترامپ هم با لحنی مشابه قاسم سلیمانی را تروریست خوانده است.

 

برآیند این تحرکات نشان می دهد امریکایی ها پس از ترور سپهبد سلیمانی و المهندس، به دنبال یک کودتا در عراق هستند. آن ها که حالا شمار نیروهای خود در منطقه را به شدت افزایش داده اند، شاید حتی آماده باشند برای این کودتا، وارد یک جنگ شوند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: