مهندسی رسانه ای غرب؛ هشداری برای تقويت شبكه های برون مرزی-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

مهندسی رسانه ای غرب؛ هشداری برای تقويت شبكه های برون مرزی

از چند ماه قبل تظاهرات عراق را فراگرفت؛ ماجرا به سرعت به سمت اردوكشي خياباني و استعفاي نخست وزير پيش رفت. مردمي كه در ابتدا براي مشكلات معيشتي دست به اعتراض زدند؛ خود را در مسير ديگري يافتند كه فكرش را هم نمي كردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 09
کد خبر: ۳۷۸۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛  قدرت هاي غربي با برنامه ریزی انگلیسی و اجرای تلویزیون های عربی سعی کردند تا از طريق استحاله قوه شناخت مردم غرب آسيا، پيروز ميدان رقابت هاي جهاني در آن منطقه باشند. رسانه ها یکی از مهم ترین ابزارهاي اين راهبرد هستند كه با عنوان جنگ شناختی مشهور است. به وسیله این روش می توان آنچه را که در میدان نبرد سخت نظامی به دست نمی آید، به سادگی و کمترین هزینه ای غنیمت گرفت.

 

ماجرا وقتي بيشتر به كشورمان مربوط مي شود كه بدانيم دقيقا همان رسانه ها علاوه بر ايجاد ناامني و آشوب در عراق و به هم ريختن وضعيت سياسي و حكومتي آن كشور تلاش مي كنند ميان مردم عراق و ايران نيز ايجاد فتنه و دشمني كنند. اين در حاليست كه دو كشور در حال حاضر داراي قوي ترين روابط اقتصادي و تجاري نسبت به ساير شركاي اقتصادي ديگر خود هستند.

 

در جنگ شناختي به سهولت مي توان قوه شناخت مردم يك كشور را براي تحقق اهداف فوق دگرگون كرد مگر آنكه نيرويي آگاهي بخش و روشنگر چه از درون کشور و چه از فراسوی مرزها به کمک آن ملت شتابد و حقايق را برملا كند. این نقشی است که شبکه های برون مرزی ايران به ویژه پرس تی وی، العالم،  و الكوثر به خوبی مي توانند آن را ايفا كنند و مردم عراق را از خطرات ظهور صدام هاي آينده آگاه سازند.

 

ايجاد نفرت از عراق در دل ايرانيان

رسانه های غربی تلاش بسیاری می کنند تا دو ملتی که بیشترین ریشه های مشترک تاریخی دارند را به وسیله مديريت ادراك با هم دشمن سازند. كافيست به يكي از اين روش ها  دقت كنيم كه ساير موارد نيز از همين خط مشي رسانه اي تبعيت مي كند. 

 

به اين خبر بی بی سی درباره قیمت نفت توجه كنيد؛ ((عراق در حال حاضر با استخراج روزانه بیش از 4 و نیم میلیون بشکه نفت دومین تولیدکننده نفت اوپک محسوب می‌شود. تولید نفت عراق پس از تحریم خرید نفت ایران توسط آمریکا طی ۱۵ ماه گذشته بیش از ۳۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است.))

 

همين شبكه انگليسي بلافاصله اين خبر را با يك تفسير پوشش مي دهد با اين عنوان: ((کدام عضو اوپک از تحریم ایران بیشترین نفع را برد؟))

 

مخاطب بعد از دريافت اين دو خبر دقيقا به اين برداشت مي رسد كه عراق بيشترين منفعت را از تحريم نفت ايران مي برد و با افزايش ميزان توليد نفت خود تلاش مي كند جاي خالي ايران را در بازار جهاني پر كند تا بازار دچار مشكل نشده و مصرف كنندگان بزرگ به سراغ ايران نيايند. حال آنكه عراق قبل از تحريم هاي نفت در برابر غذا بيش از 6 ميليون بشكه نفت در روز توليد داشت و اين يعني يك و نيم ميليون هم بيشتر از اكنون. از طرف ديگر عراق با خريد كالاهاي ايراني بازار صادرات شركت هاي ايراني را رونق داده و طبعا بخشي از عايدي نفتي خود را صرف خريد از محصولات غير نفتي ايران مي كند و دومين بازار واردات از ايران است.

 

دشمن كردن مردم عراق با ايران

خبر دوم توسط سی ان ان و نیز العربیه مكرر ترويج مي شود؛ ((در صورت اخراج نیروهای آمریکایی به  دلیل فعالیت تروریست های وابسته به ایران ممکن است عراق تحت تحریم هاي اقتصادي قرار گيرد.))

 

آنچه بعد از چنين اخباري بر فكر مردم عراق متبادر مي شود اين است كه عده اي از دوستان ايران تلاش مي كنند تا با اخراج اشغالگران امريكايي زمينه تحريم و بدبخت شدن مردم آن كشور را فراهم كنند. چنين برداشتي مي تواند به دشمني ميان دو ملت منجر شود. اين دقيقا همان هدف جنگ شناختي در عراق است كه مهندسي رسانه هاي فرامرزي غرب در منطقه ما و روابط ميان كشورها انجام مي دهد.

 

ماجرا به همين جا ختم نمي شود بلكه مرحله بعد از خبرهای رسمی از تلویزیون های غربی و سعودي، نوبت به بازنشر شبکه های محلی می رسد آنگاه کلیپ ها و تفاسیر این خبرهای دستکاری شده در کانال ها و گروه های مختلف  فضاي مجازي گسترش می یابد تا میلیون ها کاربر فضای مجازی یا واقعی به بسط و بازتولید آنچه بيان شد مشاركت كنند.

 

نتيجه اول اين است كه عده ای مزدور در بغداد شعار مي دادند : ((نه به تحريم، نه به مرجعيت نه به ايران)) و نیز ((ما تحريم نمي خواهيم ما گروه هاي مقاومت نمي خواهيم))

 

همین اشخاص با فراموشی پایگاه های متعدد ارتش آمریکا در عراق فریاد می زدند: ایران برّه برّه، عراق حرّه حرّه با این مفهوم (ایران برود عراق آزاد شود.)

 

در طرف مقابل در ايران هم عده اي تصور مي كنند عراقي كه اين همه مورد حمايت مالي و معنوي ايران بوده از جمله پذیرای دو ميليون پناهنده عراقي به مدت يك دهه بوده اکنون با ناسپاسی آنها مواجه است.

 

همه اين موارد تازه بخش بسيار بسيار كوچكي از تلاش شبكه هاي غربي براي تغيير قوه شناخت ملت هاي جهان به ويژه همسايگان ايران به برای دشمن معرفی کردن دیگری و نقش داشتن اولی در مشکلات دومی است و البته برعکس آن هم صادق است.

 

در خط مقدم دفاع و حقيقت ماجرا

حقیقت این است که قدرت هاي غربي ايران را تحريم كردند و در سال هاي اخير عراق به وسيله باز گذاشتن دروازه وارداتش مقابل كالاهاي ايراني بزرگ ترين خدمت را به اقتصاد کشورمان كرد. همچنین مردم عراق هيچ اقدامي عليه منافع واشنگتن و لندن نكرده بودند اما ده سالی تحت تحريم هاي آمريكا و انگليس موسوم به نفت برابر غذا گرفتار بودند و گروه های مقاومت هم در عراق آن روزگار وجود نداشت.

 

به بیان دیگر همه جهت گیری رسانه های غربی تنها برای فریفتن مردم است تا به وسيله آن میان ملت های همسابه فتنه انگیزی كنند. اما پشت پرده همه اين دشمني غرب عليه خاورميانه را چگونه مي توان دريافت؟

 

پادزهر اين فتنه انگلیسی همانا شبكه هاي پرس تي وي، الكوثر، سحر كردي و العالم هستند كه مي توانند با روايتگري مستند تاريخ به روشن شدن واقعيت ها براي ملت هاي منطقه و جهان كمك كنند.

 

آنها هستند که مي توانند سال های تحریم مردم عراق را که به حمله و بمباران وسیع سپس اشغالگری آمریکا و انگلیس منجر شد برای مردم عراق بازنمایی کنند. نشان دادن تصاویر زندان ابوغریب و نحوه رفتار آن دو کشور با مردم مظلوم عراق به خوبی می تواند چشم عراقیان را به ماهیت غربی ها باز کند.

 

به بیان دیگر از طریق شبكه هاي برون مرزي می توان مقابل جنگ شناختی در آن سوی مرزها ایستاد و فرصت همزیستی و حتی اتحاد میان مردم منطقه را بازیابی کرد.

 

پرس تی وی و العالم دقيقا در خط مقدم مقابله با اقدامات مهندسي رسانه اي غرب عليه منافع كشورمان می جنگند آن هم با بودجه  ای كه مجموع آن به مراتب از كوچك ترين شبكه عربي هم بسيار كمتر است.  

 

محمد پارسا نجفی

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده