صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۵۱
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 15
کد خبر: ۳۶۰۴۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
به بهانه پایان مهلت FATF

طرفداران دولت با اسم رمز لیست سیاه FATF اقتصاد را به هم ریختند

در این چهار ماه رسانه های طرفدار دولت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، از نرخ ارز تا دستمزد استراماچونی را به FATF نسبت دادند تا بتوانند با فشار دروغین خود این لوایح را به تصویب برسانند، اما واقعیت چیز دیگری بود، در این چند ماه اخبار مهمی درز کرد که یکی از آنها لو رفتن آمار صرافی های ایران از طریق این سازوکار بود که در سال 96 اتفاق افتاد و باعث بسته شدن دریچه های ارزی ایران و بحران ارزی سال 97 شد، به همین خاطر نشانه هایی وجود دارد که این دست و پا زدن های رسانه های اصلاح طلب را بی اعتبار میکند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اجلاسیه FATF فردا 27 بهمن برگزار میشود، دقیقا 4 ماه از زمانی که FATF به ایران مهلتی مجدد داد تا لوایح سی اف تی و پالرمو را به تصویب برساند گذشت، در این چهار ماه رسانه های طرفدار دولت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، از نرخ ارز تا دستمزد استراماچونی را به FATF نسبت دادند تا بتوانند با فشار دروغین خود این لوایح را به تصویب برسانند، اما واقعیت چیز دیگری بود، در این چند ماه اخبار مهمی درز کرد که یکی از آنها لو رفتن آمار صرافی های ایران از طریق این سازوکار بود که در سال 96 اتفاق افتاد و باعث بسته شدن دریچه های ارزی ایران  و بحران ارزی سال 97 شد، به همین خاطر نشانه هایی وجود دارد که این دست و پا زدن های رسانه های اصلاح طلب را بی اعتبار میکند.

 

آیا رسانه های اصلاح طلب عمدا به اقتصاد مردم لطمه زدند؟

طی چهارماه گذشته یک جنایت علیه اقتصاد ایران رخ داد، این جنایت چیزی نبود جز شرطی سازی ذهن بازار ایران با مسئله FATF، اینکه غرض اصلی این رسانه های دقیقا چه بوده است مشخص نیست ولی بسیاری شوکهای روانی بازار که زندگی مردم را مختل خواهد کرد دقیقا سیئه ای است که رسانه های طرفدار دولت برای خود ساخته اند، یک نمونه بزرگ این مسئله شوکی بود که روزنامه همشهری به دروغ نسبت به بورس مطرح کرد و گفت ایران با ورود به لیست سیاه از اتحادیه بورسهای جهان خارج خواهد شد، که این مورد علی رغم تکذیب باعث وارد شدن خسارت به مردم شد.

------------------------------------

مطلب مرتبط: ریشه تاریخی FATF و پالرمو؛ وقتی جهان مفتون استراتژی "پرده های ابهام" شد

--------------------------------------

 

از سال 96 اطلاعات صرافی ها از طریق FATF لو رفت و دچار جهش ارزی شدیم

این روز‌ها بار دیگر خبر لو رفتن اطلاعات صرافی‌های دور زننده تحریم در قالب همکاری با FATF به عنوان یکی از عوامل مهم بحران ارزی زمستان ۹۶ که زمینه‌ساز جهش ارزی سال ۹۷ شد، در رسانه‌ها مطرح شد؛ جهشی که در صورت تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و CFT می‌توانست بار دیگر تکرار شود.

سید محسن قمصری (مدیر بین‌الملل سابق شرکت ملی نفت ایران) در گفتگویی با خبرگزاری مهر مورخ ۱۵ بهمن ۹۸ گفته است: «چه سیستم بانکی را برای انتقال وجه توانسته‌ایم ایجاد کنیم؟ یک شبکه بانکی به نام صرافی‌ها داشتیم که اطلاعات این شبکه را تحت عنوان FIU افشا کردیم و این راه را هم به دست خودمان بستیم. باید بپذیریم قصدی برای تکمیلِ عملیات دفاع و پاتکِ اقتصادی نداریم و فرماندهی هم که مسئولیت این کار را بر عهده داشته باشد عملاً وجود ندارد.»

تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و CFT می‌توانست مجدداً زمینه‌ساز ایجاد بحران ارزی دیگری بشود، که خوشبختانه با هوشیاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاق نیفتاد. چرا که مساله اصلی در این کنوانسیون‌ها «همکاری اطلاعاتی» با دیگر کشورهاست. در واقع ایران با پیوستن به این دو کنوانسیون، از نظر حقوقی متعهد به اشتراک گذاری اطلاعات هویت ذینفع واقعی تراکنش‌هابا دیگر کشور‌ها می‌شود و با توجه به اینکه مطابق بند‌های ۲۴ و ۲۷ برنامه اقدام، واحد اطلاعات مالی FIU باید یک نهاد مستقل و دارای قدرت فراوان باشد و هیچ محدودیتی در زمینه ارائه و عرضه اطلاعات از طریق واحد‌های اطلاعات مالی به همدیگر نباید وجود داشته باشد؛ در صورتی که کشور‌های دیگر از ایران جزئیات اطلاعات تراکنش‌های مشکوکی (به زعم خودشان) را درخواست کنند، کشورمان ملزم است این اطلاعات را به کشور مزبور ارائه دهد.

 

آیا مهلت FATF تمدید خواهد شد؟

براساس اخبار دریافتی از کارشناسان نزدیک به گروه ویژه اقدام مالی بنظر می رسد برخی اعضای گروه تلاش می کنند درجلسه آتی پاریس FATF ، تعلیق ایران را تا اجلاس بعدی به مدت ۴ماه دیگر تمدید نمایند، اگر تمديد شود، اولين باري خواهد بود كه در بيانيه عمومي در مورد كشوري مطلبي آمده، اما مجمع عمومي حرف خود را نقض كرده است.

------------------------------------------

مطلب مرتبط: دکتر مجید شاکری: با پرونده FATF چه بايد كرد؟

---------------------------------------

 

لیست سیاه بر نرخ ارز اثر نخواهد گذاشت مگر با فشار رسانه ای و ایجاد انتظارات

عده ای چنین میگویند که با ورود ایران به لیست سیاه قیمت ارز جهش خواهد کرد، ولی داده های کارشناسی چیز دیگری میگوید، در این زمینه دکتر مجید شاکری گفته بود؛ قطعا جنس انتقالات مالی با همسایگان به صورتی است که در صورت بسته های اقدام متقابل سازوکار FATF شدن یا نشدن ما عملا تغییری در آن ایجاد نمی شود؛ به این معنا که سیستم برپا دارنده و گارانتی های آن اساسا ارتباطی به این موضوع ندارد؛ «مثلا کشور امارات هرگز تحت هیچ فشاری بیشتر ازانچه در فروردین 98 رخ داد انجام نمی دهد؛ پس به لحاظ فنی به هیچ وجه نمی توان گفت اگر دچار بسته های اقدام متقابل سازوکار FATF بشویم اثر فنی بر روی نرخ ارز می گذارد مگر اینکه به لحاظ انتظارات و به هم زدن جو رسانه ای بزرگ نمایی شود» در غیر این صورت اتفاق خاصی به دنبال نخواهد داشت؛ حتی به بهانه آن هم اتفاق خاصی نمی افتد.

------------------------

مطلب مرتبط: انتظاراتِ دور از انتظار درباره FATF

-----------------------

 

هیچ تضمینی وجود ندارد که با پیوستن به CFT و پالرمو وارد لیست سیاه نشویم

فهرست خواسته های سازوکار FATF از ایران خیلی بزرگتر از پالرمو و CFT است، فلذا هیچ تضمینی طرف مقابل نداده است که در صورت پذیرش این لوایح ایران به لیست سیاه وارد نشود، در واقع این چماق بزرگ همواره بالای سر ما خواهد ماند.

 

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
خبر مرگ اصلاح طلبان چی میخواین هنوز سیر نشدین مگه چند سال میخواین عمر کنید فردا باید جواب این وظع گرونی که درست کردین برین هنوز سیر نشدین چه. جیب های گشادی دارین
پاسخ ها
ناشناس
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
مابه خوبی منافق رامیشناسیم
ناشناس
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
یه مشت نامس ندار بر ما حکومت میکنن
ققنوس
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
تا چند روز دیگر انتخابات مجلس برگزار میشود و طبق پیش بینی ها جناح شما اکثریت مجلس را بدست خواهد گرفت و کمتر از دو سال دیگر صندلی ریاست جمهوری هم به تصاحب شماها درخواهد امد اگر در آن زمان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد با همین سرعت و فرمان گران شود در آن موقع چگونه میخواهید گفته های کنونی خود را توجیه کنید آیا فکر نمیکنید مردم دیگر به حرف هیچ یک از مقامات نظام اعتماد نخواهند کرد ؟ اگر عدالت را نمی خواهید اجرا کنید حرفی نیست حداقل عقل خود را بکار بیندازید و حرفی نزنید که فردا جوابی برای آن نداشته باشید . عدم تصویب اف ای تی اف یک جو روانی در اقتصاد ایران ایجاد کرده که دولت هیچ نقشی در آن ندارد و اگر شما عاقلانه فکر کنید عدم تصویب آن این جو را تشدید خواهد کرد و چه بسا کنترل اقتصاد و بازار ارز و طلا و به تبع آنها اقلام مورد نیاز مردم از دست همه خارج خواهد شد و در نتیجه شما ها به حجامت بیشتر نظام و انقلاب نیاز خواهید داشت و با حجامت انقلاب ، اعتراضها به مخالفت و مخالفتها به دشمنی تبدیل خواهد شد و کشور دچار این دور و تسلسل و در نهایت با شورش عمومی مواجه خواهد شد که خدا آنروز را نیاورد البته اگر شماها منافع ملی را فدای جناح و قدرت نکنید حتما" خدا آنروز را نمی آورد پس لطف کنید عاقل باشید و اگر راهی برای برون رفت از مشکلاتی که دشمن برای مردم بوجود آورده چاره ای به ذهنتان میرسد دولت مستقر را کمک کنید نه اینکه کشتی ای را که همه در آن سوار هستیم سوراخ کنید تا به زعم خود ناخدایی کشتی را متهم به ناکار آمدی متهم کنید !!!
محمد
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
وقتی شرف نباشد و جاسوسان از رئیس جمهور تا اعضای تیم خائن دولت هرگونه ضربه به مردم را صلاح اصلاحات خود میدانند.
آن برجام و این هم اف ای تی اف
ایرانمنش
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
کل مقاله چرنده
ابول
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بسه انقد ذهن مردمو با دروغ اینکه fatf تاثیری بر اقتصاد نداره پر نکنید... کمی واقع گرا باشیم
مهدی
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
اکنون هم که بحث خروج الجی و سامسونگ است و صد در صد اگر مقابله جدی نشود موارد دیگر هم به آن اضافه میشود کلا صحبت ها و رفتار مثلا سلبریتی ها در این چند مدت و این دوسال مخصوصا به نوعی جهت دار است که وقتی واگیردار میشود نشان از هدفمندی دارد و درکل اگر مقابله جدی نشود اقتصاد در سال دیگر ویروسی میشود