صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 16
کد خبر: ۳۶۱۱۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

زمان و مبلغ واریزی سود سهام عدالت

مبلغ واریزی به عنوان سود سهام عدالت مشخص شد و این مبلغ اسفند ماه به حساب مشمولین واریز می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. اینک سود سهام عدالت سال 97 از اسفند امسال به حساب مشمولان این سهام واریز می شود. در ادامه جزئیات زمان و مبلغ واریزی سود سهام عدالت را توضیح خواهیم داد.

 

توضییحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص زمان و مبلغ واریزی سود سهام عدالت 

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در مورد رقم واریزی سود سهام عدالت گفت: از سوم اسفندماه سال ۹۸ به ازای هر سهم یک میلیون تومانی سهام عدالت، به صورت علی‌الحساب ۲۰۵ هزارتومان واریز می‌کنیم. چون هنوز بخشی از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت نشده است و این مبلغ را فعلاً پرداخت می‌کنیم تا بعداً که سود کامل شرکت‌ها دریافت شد، سود قطعی برای عملکرد سال ۹۷ به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود.

 

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در مورد واریز سود سهام عدالت گفت: از سوم اسفندماه سال ۹۸ به ازای هر سهم یک میلیون تومانی سهام عدالت، به صورت علی‌الحساب ۲۰۵ هزارتومان واریز می‌کنیم.

 

چون هنوز بخشی از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت نشده است و این مبلغ را فعلاً پرداخت می‌کنیم تا بعداً که سود کامل شرکت‌ها دریافت شد، سود قطعی برای عملکرد سال ۹۷ به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: واریز سود مرحله سوم سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۷ از سوم اسفندماه انجام می‌شود و آخرین گروه تا پایان اسفندماه سال جاری، سود سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد.

 

صالح این را هم گفت که سود ۲۰۵ هزار تومانی علی‌الحساب برای دارندگان سهام کامل عدالت، یعنی ارزش اسمی یک میلیون تومانی خواهد بود، اما کسانی که ارزش سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، به همان نسبت سود واریزی کم می‌شود.

 

وی این را هم گفت که تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت در حد ۵ میلیون نفر تاکنون شماره شبای حساب بانکی خود را به سامانه سازمان خصوصی اعلام نکرده‌اند که باید در فرصت باقی‌مانده، شماره شبای خود را اعلام کنند، زیرا سود سهام هر فرد به شماره شبای خودش و نه سرپرست خانوار واریز می‌شود.

 

حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند که ۲ دهک پایین درآمدی، یعنی مشمولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور مالک یک میلیون تومان ارزش اسمی سهام عدالت هستند و کسانی که مابه‌التفاوتی واریز نکره‌اند، مالک ۵۳۲ هزار تومان از ارزش اسمی سهام عدالت هستند و به همان نسبت سود دریافت خواهند کرد. البته بعضی از ورثه مشمولان فوت شده سهام عدالت نیز مالک ارزش کمتری از سهام عدالت هستند که به همان نسبت سود کمتری نیز دریافت خواهند کرد.

 

پیش از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود، ارزش سهام یک میلیون تومانی عدالت بعد از حدود دوازده سال بین ۵ تا ۶ برابرشده است و احتمالاً با تصویب مجلس، از آبان‌ماه سال آینده امکان آزاد شدن سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن فراهم خواهد شد.

 

سهام عدالت چیست

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود.

 

دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید. تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

 

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

 

تاریخچه سهام عدالت

تا آبان ۱۳۹۵ سود شرکت‌های سهام عدالت ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان سود سهام عدالت بین گروه‌هایی از مردم توزیع شد.

 

نحوه پرداخت سود سهام عدالت
سبد سهام عدالت ترکیبی از ۶۰ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده‌است؛ بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۶۰ شرکت دولتی تعریف شده‌است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود. طبق قانون، دولت باید سهام عدالت را از ابتدای سال ۹۵ آزاد می‌کرد، اما امکان دارد این آزادسازی ماه‌ها بعد از پایان مهلت قانونی طول بکشد و عملاً پرداخت سهام عدالت به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نزدیک خواهد شد.

 

در مرداد ۱۳۹۵ سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه سودی که در دولت گذشته بابت سهام عدالت به عده‌ای از شهروندان پرداخت شده غیرقانونی بوده، می‌گوید به هیچ عنوان سودی بابت سهام عدالت به شهروندان پرداخت نخواهد شد، بلکه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف می‌شود.

 

در اوایل آذر ۱۳۹۵ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که بعد از ده سال، تکلیف سهام عدالت در سال آینده روشن می‌شود و از پایان سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت که «از نظر ما طرح سهام عدالت به انتهای خود رسیده‌است و منتظریم با پایان یافتن مجامع، شرکت‌های سرمایه پذیر حساب‌هایشان را ببندند.» او در عین حال تأکید کرده که هنوز «ابهام‌های مختصری دربارهٔ شناسایی مشمولان، سبد سهام، سازو کار‌های ساماندهی آن برای آزادسازی سهام عدالت وجود دارد.» برای حل این مشکل، دولت لایحه تهیه کرده‌است و قرار است آن را به مجلس بفرستد و پس از آن «تکلیف سهام عدالت روشن‌تر می‌شود.»

 

در اواسط دی ماه سال ۹۵ سازمان بورس و اوراق بهادار میزان سود دریافتی سهام عدالت از ۶۰ شرکت حاضر در سبد سهام را ۱۹۹ هزار و ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرد. به‌علاوه سود مصوب مجمع عمومی شرکت‌ها در این مدت ۳۰۹ هزارو ۵۷۴ میلیارد ریال و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت ۵۱ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال و مانده طلب سود از شرکت‌ها ۵۸ هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال بوده‌است.

 

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد واجدین سهام عدالت در پایان سال ۹۶ می‌توانند سود سال ۹۵ خود را دریافت کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
جمتان بکن شیر دالگتان
اکرم قربانی
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
برای من ۹۰ هزارتومان ریختن چرا
رحیم بخش جهانگرد
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
اگه قرار بود ه که هر سهم یک میلیون دویست به بالاتعلق بالاتعلق بگیر دازماکهصدونه هزارتومن واریزشده
هاجر
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
سلام میخواستم بدونم میشه شماره شبای که دادیم عوض کنیم مال کارت دیگررابدهیم
حسین
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
بااین سود سهام من چکاربکنم
ناشناس
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مردم که یک میلیون ندارند چقدر میگیرند
ناشناس
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مردم که یک میلیون ندارند چقدر میگیرند
مهدی
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
من داداشم که مجرد بود و دارای سهام یک میلیون تومان بود فوت کرده حالا منو خواهرام جزه ورراث محسوب میشم یعنی سهام داداشم به ما میرسه یانه
مهدی
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سلام خسته نباشید عرض کنم که شماخسته نشدیدکه چهارماه است که دارند سود واریز میکنندچهار ماه است هرروززمانی اطلاع رسانی میکنید ماکه برای این نیم کیلو گوشت واقعا خسته شدیم عزیزان من خواهشا ول کنید.اجازه بدید مدتی با مشکلات زیادبحال خودمان باشیم ممنون میشم.
ناشناس
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
پس شما میکین دیروز شروع شده حالا چی شد
Sara
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
برید گم شید. فک کردین مردم مشکلشون با این پولا حل میشه؟ چرا اینقدر مانور میدید؟ اینقدر مردم. و گشنه فرض کردین؟ چرا رو سهام 500تومنی مانور نمی‌دید؟ مردم دیگه فهمیدن چه خبره!
امیررضا
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
آیا به متولدین سال1390هم سهام عدالت تعلق میگیرد