صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 30
کد خبر: ۳۹۲۱۶
محمد مرندی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

آمریکا از کرونا به عنوان سلاحی علیه ایران استفاده می کند

محمد مرندی: آمریکا از کرونا به عنوان سلاحی بر علیه ایران استفاده می کند و باید تا جاییکه امکان دارد کرونا در ایران پخش شود و فاجعه ای رخ بدهد تا کشور متزلزل شود و این مثل روز روشن است. همانطور که در دهه شصت آمریکا و اروپا سلاح های شیمیایی خود را در اختیار صدام قرار دادند. امروز نیز از کرونا سو استفاده می کنند و مانع رسیدن تجهیزات و امکانات پزشکی برای عموم مردم می شوند

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر محمد مرندی تحلیلگر مسائل امریکا، درباره ادعا آمریکا برای باز شدن کانال سوئیس برای خريد غذا و دارو برای ایران گفت: دروغ است و هیچ خبری نیست. پمپئو در یک سخنرانی گفته بود که در سیا کلاس هایی برای دزدی و دروغ گفتن و تقلب کردن و مواردی دیگر داشتیم. حرفهای چنین کسی ذره ای اعتبار ندارد. کشورهای مختلفی به شکل های مختلفی با ما همکاری دارند همانطور که می بینید که ما صادرات و واردات داریم. چون بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر فشاری که متحمل می شوند ولی حاضر به همراهی با تحریم های آمریکا نیستند اما این مساله کار ما را هم مشکل کرده و هزینه تجارت را برای ایران بالا برده است

 

*صندوق بین المللی پول اخیرا وام های اضطراری زیادی را در رابطه با کرونا برای کشورهای مختلف تصویب کرده است ولی مساله درخواست وام ایران و ونزوئلا در حال تعلیق است این مساله چه دلیلی دارد؟

باید در نظر گرفت که ایران عضو صندوق بین المللی است و به صندوق پول پرداخت می کند و حق رای دارد. اینطور نیست که وام ایران صدقه ای باشد. ولی در سالهای گذشته آمریکایی ها به ایران اجازه اخذ وام نداده اند. کشورهای دیگر از این وام ها استفاده می کنند و حتی برخی وام های بسیار زیادی می گیرند و ایران نیز در این منابع سهم دارد. بنابراین بحث کمک مطرح نیست و این وام جزو حقوق کشور ایران بشمار می اید. آمریکا از کرونا به عنوان سلاحی بر علیه ایران استفاده می کند و باید تا جاییکه امکان دارد کرونا در ایران پخش شود و فاجعه ای رخ بدهد تا کشور متزلزل شود و این مثل روز روشن است. همانطور که در دهه شصت آمریکا و اروپا سلاح های شیمیایی خود را در اختیار صدام قرار دادند. امروز نیز از کرونا سو استفاده می کنند و مانع رسیدن تجهیزات و امکانات پزشکی برای عموم مردم می شوند.

 

*استراتژی ایران در این زمینه باید چگونه باشد؟

اتکای ایران باید بر ظرفیت های داخلی خود باشد و تا جاییکه می دانیم بیشتر کمک ها از چین ارسال شده و چین با وجود کمک های سخاوتمندانه ای که داشت نسبت به تولید داخلی و خرید های مجموعه نظام خدماتی ناچیز ارائه کرده است و داروها و کیت ها و تجهیزات پزشکی و... که در داخل کشور صرف می شود میزانی بسیار بالاتر از کمک های خارجی است. ولی مشکل اصلی این است که آمریکایی ها تا جاییکه می توانستند اقتصاد ایران را فلج کرده اند تا ایران پولی برای خرید نداشته باشد و مانع از خرید اقلام باشند. این مساله ای است که ما سالها شاهد آن بودیم و این وضعیت ادامه دارد و حتی تشدید هم شده است. ما هم با مشکل کرونا شاهد اعمال تحریم های جدیدی بودیم تا مشکلات عمومی کشور تشدید شود.

 

*در خصوص کانالی که از طرف سوییس برای انتقال غذا و دارو باز شد چه نظری دارید؟

دروغ است و هیچ خبری نیست. پمپئو در یک سخنرانی گفته بود که در سیا کلاس هایی برای دزدی و دروغ گفتن و تقلب کردن و مواردی دیگر داشتیم. حرفهای چنین کسی ذره ای اعتبار ندارد. کشورهای مختلفی به شکل های مختلفی با ما همکاری دارند همانطور که می بینید که ما صادرات و واردات داریم. چون بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر فشاری که متحمل می شوند ولی حاضر به همراهی با تحریم های آمریکا نیستند اما این مساله کار ما را هم مشکل کرده و هزینه تجارت را برای ایران بالا برده است. سرعت کار را کند کرده و در خصوص برخی از کالاها ممنوعیت داریم. آمریکا برای عدم همکاری با ایران بر شرکت ها از جمله شرکت های دارویی فشار وارد کرده است.

 

*ایا این تناقض چهره آمریکا را در جهان متزلزل نمی کند؟

این کار ها وجهه آمریکا را خراب کرده است و ما نیز مرتبا باید به جامعه جهانی یادآوری کنیم که آمریکایی ها چه می کنند. ولی مشکل با نامه نگاری و فعالیت های دیپلماتیک حل نمی شود. من نسبت به آینده امیدوارم چون مشکلات غرب با این ویروس شدیدتر از ما است چون اقتصاد آنها به شدت آسیب پذیر است و حبابی عظیم به علت بدهی ها بوجود آمده که در حال ترکیدن است. بنابراین آنها به سمت فاجعه اقتصادی بزرگی پیش می روند. ما تا حدودی زیادی به علت تحریم ها از این آسیب مصون مانده ایم چون از اقتصاد جهان جدا بودیم. در منطقه ما ترکیه و عربستان با مشکلات فاجعه بار زیادی روبرو خواهند بود. امسال بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی در جهان دگرگون خواهد شد و ظرفیت آمریکا برای ادامه دادن به تحریم ها به دلیل بحران هایی که گرفتار آن است تقلیل پیدا می کند چون کرونا باعث نمایان شدن بحران بزرگتری خواهد بود و بحران اقتصادی خود را نشان می دهد. من فکر می کنم امسال با توجه به بحرانی که غرب و متحدینش را گرفتار کرده است ظرفیت آنها برای محدود کردن ما طی ماههای آینده تحلیل پیدا می کند و برخی از رژیم های منطقه و دشمنان ما با مشکل بقا روبرو خواهند شد. به نظر من، با تمام تهدیدها امسال سال بسیار بدی برای دشمنان ما خواهد بود. هیچ کسی از گرفتاری مردم عادی خوشحال نمی شود ولی دشمنان قدرتمند ما امسال سال بسیار بدی دارند و ما به دلیل تحریم ها از این مشکلات مصونیت پیدا کرده ایم چون ما را پیش از این از اقتصاد جهان جدا کرده بودند.

 

*یک اتفاق جالب این است که اروپا و امریکا بر خلاف چین در حال انتشار سیگنال منفی به دنیا در رابطه با کمک به دیگران هستند، در بلند مدت این دو جایگاه خود را از دست خواهند داد؟

چهره غرب از قبل مخدوش بود بخصوص با کارهایی که در قبال ایران و ونزوئلا و سوریه و دیگران می کنند. چهره ای بدتر به خود می گیرند ولی ضربه اصلی این روزها بر اقتصاد همین کشورها وارد می شود و کرونا مشکلات اقتصادی غرب را به سرعت رو می کند و باعث رکود اقتصادی عظیمی در غرب می شود و می تواند منجر به بی ثباتی در کشورهایی چون عربستان باشد. قیمت نفت بسیار پایین آمده و دارایی های منطقه به دلیل بحران اقتصادی به سرعت ارزش خود را از دست می دهد. حج نیز تعطیل است و عربستان در حال جنگیدن با ملت یمن است. و این مسائل نشان می دهد شرایط عربستان با دوام نخواهد بود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: