صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۲
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 12
کد خبر: ۴۲۷۳۲

فرصت پرواز در شب نزول رحمت و مغفرت الهی

شب قدر بهترین فرصت برای خلوت کردن و تامل بیشتر بر افکار و اعمال خود و رقم زدن توبه ای واقعی در محضر خداوند یکتاست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شب قدر امسال را در حالی در محضر خداوند متعال حاضر می شویم که متفاوت از همیشه باید در جهت خیر رسانی به خواهران و برادران مومن خود تلاش کنیم. امسال و در ماه رمضانی که پشت سر می گذاریم بیماری کرونا شرایط ویژه ای را بر جهان حاکم کرده است لذا ممکن است برخی از مردم درخانه اعمال شب قدر را انجام دهند و مردم مناطق سفید و کم خطر در مساجد شب قدر را برگزار کنند، از این رو استفاده هر چه بهتر از شب های قدر اعم از بودن درخانه یا حضور در مسجد امر بسیار تاثیر گذاری در سرنوشت معنوی و حتی مادی زندگی انسان خواهد بود. شب قدر برترین شب ها و شب نزول قرآن و رهسپار شدن ملائک به زمین معرفی شده است. شبی که برکت بیشماری نصیب انسان هایی می شود که برای بهره برداری هر چه بیشتر از این فیض عظیم خود را به خداوند غفار نزدیک تر کنند، لذا با توسل به دعا و نیایش و دستگیری از بینوایان و محرومان می توان به فیض بزرگی دست یافت که در حد تصور انسان نیست. هر چند حمایت و دستگیری از بینوایان درهمه ی ایام سال، بخصوص در ماه رمضان و شب های قدر توصیه شده است، اما امسال به جهت افزایش بیکاری و کاهش درآمدها با کمک به نیازمندان شب قدری معنوی تر از سال های گذشته را تجربه کنیم.

 

رحمت خدا با کمک به مساکین در شب قدر حاصل می شود

 در کتاب وسائل الشیعه جلد 8 ص 20 پیامبراکرم( ص) روایت تکان دهنده ای از حضرت موسی (ع) نقل کرده اند، مبنی بر این که آن حضرت خطاب به خداوند در مناجاتی زیبا فرمودند: خداوندا می خواهم بیش از پیش به تو نزدیک شوم، خداوند متعال پاسخ داد: نزدیک شدن و اتصال به من از آن کسی می شود که شب قدر را بیدار بماند، بیدار ماندن در شب قدر لزوما وابسته به حضور در مسجد نیست، امسال می توانیم در کنار خانواده با خواندن دعا و به جای آوردن عبادت شب قدر متفاوتی داشته باشیم. حضرت موسی (ع) در این مناجات طلب رحمت از خداوند متعال کرد، خداوند در پاسخ به پیامبر فرمود: رحمت من به کسی تعلق می گیرد که شب قدر به مساکین رحم کند، حضرت موسی (ع) عبور از پل صراط را از خداوند متعال خواست و پاسخ خداوند صدقه دادن در شب قدر شرط عبور از پل صراط بود. حضرت موسی (ع) خواستار نعمات بهشتی شد و خداوند فرمود: کسانی که شب قدر تسبیح به جا می آورند از نعمات بهشت متنعم می شوند. حضرت موسی نجات از آتش و کسب رضایت خداوند را خواست و خداوند استغفار و خواندن نماز را در شب قدر راز نجات از آتش و کسب رضایت خود عنوان نمود. اعمالی که خداوند متعال در یک مناجات جانانه نه فقط خطاب به آن حضرت بلکه یکایک انسان ها و یکتاپرستان و مسلمانان را به آن دعوت کرده تا زندگی دنیوی و اخروی سعادتمندی در پیش رو داشته باشند.

 

شب قدر، فرصت زدودن کینه دلهاست

امام رضا (ع) در کتاب عیون الاخبار الرضا روایت کرده است که خداوند متعال قسم یاد کرده  شب قدر به همه توجه می کنم و  به اندازه کل ماه های رجب، شعبان و رمضان همه ی انسان ها را مورد بخشش قرار می دهم غیر از کینه ورزان، لذا برای ره یافتن در رحمت و بخشش خداوند متعال بهتر است در شب قدر کینه خواهر و برادر ایمانی را از دل بزدایم و باور کنیم با به جای آوردن اعمال عنوان شده اتفاق خاصی در زندگی مادی و معنوی ما رقم می خورد.

        

اصلاح رفتار در سکوت و خلوت شب قدر امسال

شب قدر با تامل در اعمال، رفتار و گفتار گذشته خود و تصمیم به تغییر و اصلاح  آن ها خود را از آتشی که به واسطه اعمالمان ایجاد کرده ایم نجات می دهیم.  شب قدر بهترین فرصت برای خلوت کردن و تامل بیشتر بر افکار و اعمال خود و رقم زدن توبه ای واقعی در محضر خداوند یکتاست.

      

بوسیدن پای مادر، بوسیدن در بهشت در شب قدر است

صدقه دادن در شب قدر، رحم به مساکین مصادیق مواسات مومنانه ای است که می توانیم با جدیت بیشتری آن را از شب قدر آغاز کنیم. هر چند که حمایت از بستگان نیازمند و رسیدگی به والدینی که نیاز مادی و معنوی دارند در اسلام بسیار سفارش شده است. در روایت آمده فردی نزد پیامبر (ص) آمد و خواهان بوسیدن در بهشت شد، پیامبر اکرم او را به بوسیدن پای مادر ترغیب کرد، حرکتی بزرگ که به اندازه بوسیدن در بهشت ارزشمند است لذا شب قدر فرصت مغتنمی برای شروع خیر خواهی و کمک مومنانه به خانواده و فامیل تا همسایگان و هم محلی های نیازمند است.

              

با یاد امام زمان شب قدر را ارج نهید

توجه به امام زمان (ع) با قرائت دعای فرج، فکر کردن به عنوان بهترین عبادت بر اعمال و رفتار، ایجاد طهارت قلبی و توبه و بازگشت به خداوند و قرائت ادعیه در شب قدر فرصت مغتنمی برای استفاده هر چه بهتر از شب های با برکت قدر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: