صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 14
کد خبر: ۴۲۸۰۰
یادداشت اختصاصی امیر موسوی؛ تحلیلگر ارشد جهان عرب؛

با نخست وزیری کاظمی بعثی ها مجددا روی کار امدند/ ایران باید دکوراسیون خود را در عراق تغییر دهد

با انتخاب آقای کاظمی ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران دوستان زیادی در عراق ندارد و آمریکایی ها سیاستمداران عراق را در چنگ خود دارند. تجربه نشان داده تعداد کمی در خط مقاومت هستند تنها کسی که مخالفت کرد آقای مالکی بود، و بقیه تسلیم شدند و تهدیدات سفیر آمریکا را پذیرفتند و بالاخره شخصیتی انتخاب شد که شایسته اکثریت ملت عراق و تشیع نبود. امروز می توان گفت بعثی ها با روش جدیدی برگشته اند و کاملا بر عراق مسلط هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط بین ایران و عراق چندان تحت تاثیر این انتخاب نیست. چون در این کشور فقط نخست وزیر مطرح نیست ولی مجموع شرایط در عراق چندان به نفع ملت عراق نیست. عراق نمی تواند در خصوص رابطه با ایران تغییرات عمده ای بوجود بیاورد چون عراق برق مورد نیاز خود و همچنین گاز را از ایران تامین می کند و ایران در بخش های مختلفی چون عتبات و یا کمک های فنی و مهندسی عراق را حمایت می کند. در شش ماه گذشته سعودی ها تلاش کردند برق خود را جایگزین برق عراق کنند ولی موفق نشدند.

 

همچنین امارات سعی کرد گاز این کشور را تامین کند ولی موفق نشد و آمریکا مجبور به برداشتن تحریم های عراق شد و عراق را مستثنی کرد و 4 ماه دیگر این شرایط را تمدید کرد و مجبور خواهد شد که مدت زمان بیشتری به این تمدیدات ادامه بدهد چون جایگزینی وجود ندارد. از این منظر هیچ نگرانی از روابط ایران و عراق وجود ندارد. ایران نه اهل شماتت است و نه اهل انتقام و در سختترین شرایط نیز در کنار عراق بود. مشکلی که وجود دارد مشکل خود عراق است. با انتخاب آقای کاظمی ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران دوستان زیادی در عراق ندارد و آمریکایی ها سیاستمداران عراق را در چنگ خود دارند. تجربه نشان داده تعداد کمی در خط مقاومت هستند تنها کسی که مخالفت کرد آقای مالکی بود، و بقیه تسلیم شدند و تهدیدات سفیر آمریکا را پذیرفتند و بالاخره شخصیتی انتخاب شد که شایسته اکثریت ملت عراق و تشیع نبود. امروز می توان گفت بعثی ها با روش جدیدی برگشته اند و کاملا بر عراق مسلط هستند.

 

امروز وزیر دفاع جدید عراق برادر وزیر دارایی داعش است. می توان از این به بعد انتصابات را پیش بینی کرد. نقش آمریکا در این بازی همین بود و ابتدا الزرفی را معرفی کردند و مرگ را نشان شیعیان دادند تا به تب راضی شوند. این طیف چون فساد بالایی دارند و فساد آنها قابل دفاع نیست در برابر آمریکا کوتاه می آیند. متاسفانه سیاستمداران عراق چه شیعه، کرد وسنی به فساد آلوده شده اند خصوصا شیعیان که خود و خانواده هایشان در فساد غرق شده اند و ملت زا این افراد متنفر شده اند لذا پایگاه مردمی وجود ندارد و تسلیم فشار ها می شوند. این افراد با بازی های سیاسی  بالا رفته اند.

 

پیام وزیر امور خارجه آمریکا در تبریک به نخست وزیر عراق به نوعی دهن کجی به ایران بود. اجرای شجاعانه آن چیزی که باید انجام بدهید یعنی باید حشدالشعبی را جمع کنید و بحث مقاومت عراق برچیده شود و خروج آمریکایی ها اجرا نشود. به طور کامل مشخص بود که پیام پمپئو نوعی حالگیری از ایران بود. از طرفی محمد بن سلمان از او دعوت کرده است. این شادی دشمنان خط انقلاب و جمهوری اسلامی ایران یک برنامه است. و تلاشی برای عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

 

ما امروز در عراق دو سطح می بینیم. یک پایگاه مردمی در فضای مجازی و مصاحبه ها و گروهی که احساس کرده اند جمهوری اسلامی عراق را رها کرده است. این جمله در فضای مجازی گفته می شود که چرا ما را در یک شب تاریک رها کرده اید. یک گروه دیگر شیعیانی هستند که در عراق بر علیه ایران تظاهرات کردند آنها امروز در حال شادی و شماتت هستند چون از نظر آنها خط ایران در عراق جمع شده است. گروههایی از مذاهب و قومیت های مختلفی در عراق وجود داشتند که طرفدار آمریکا بودند این طیف امروز شاد هستند.

 

به عقیده من، ایران باید دکوراسیون خود را در عراق عوض کند نیروهایی که ایران روی آنها اعتماد می کرد مردود هستند. آنها وارد فساد مالی و اخلاقی شده اند و پایگاه مردمی خود را از دست داده اند و نشان دادند در مقابل فشار آمریکا قدرت مقاومت ندارند و بزدل هستند فقط آقای مالکی شجاعانه موضع گرفت و از سیستم خارج شد. باقی همراهان جمهوری اسلامی گرفتار طمع دنیا شدند و تسلیم گشته اند. البته این صحبت من بدبینانه است ولی از لحاظی دیگر من در انتخاب آقای کاظمی توافقی ملی را می بینم و او را نخست وزیری می بینم که مورد قبول تمام گروهها است و هم ایران و هم آمریکا او را تایید کردند و این دو کشور متخاصم و دشمن هم سیستم جدید عراق را پذیرفتند. نگرانی من از خوشحالی بعثی ها و داعشی ها است انها به خالی شدن زندان هوت در ناصریه و اعلام عفو عمومی امیدوارند. حدود 6 تا 7 هزار فرمانده بعثی و جنایتکاران بعثی و تروریست های القاعده و داعش و محکومین به اعدام در این زندان هستند.

 

ولی چندین سال از اعلام حکم انها گذشته و با اینکه هر کدان چندین پرونده قتل و تجاوز و جنایت دارند ولی حکم آنها اجرا نمی شود. امروز و با استقرار این دولت و توافق جهانی این طیف به آزادی امیدوار شده اند و این به ضرر مردم و گروه مقاومت و حشد الشعبی خواهد بود. انها خون دادند و زحمت کشیدند و این جنایتکاران را تحویل سیستم دولتی دادند ولی کسی آنها را مجازات نمی کند. جنایات آنها روشن است ولی این محکومین به اعدام امروز در هتل پنج ستاره هوت قرار گرفته اند و حتی از امکانات ورزشی برخوردارند و هر نفر روزی 50 دلار هزینه دارند. ولی بیشتر بچه های حشد الشعبی چند سال است که حقوق نگرفته اند. دولت کاظمی چند مساله مهم پیش رو دارد یکی اخراج نیروهای آمریکایی و بحث انتخابات زودرس و تدوین قانون اساسی چون این حکومت باید دولتی موقت و یک ساله برای اجرای این موارد باشد باید دید آیا الکاظمی واقعا برای اجرای این موارد آمده است یا برنامه هایی برای تضمین بقای خود در عالم سیاست عراق دارد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: