صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۳۰
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 13
کد خبر: ۴۲۸۴۷

سید حسن نصرالله: ما و برادران ما در ایران درک درستی از شرایط سوریه داشتیم

دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت چهارمین سالروز شهادت مصطفی بدرالدین، فرمانده حزب‌الله، به مسائل منطقه پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر، دبیر کل جنبش حزب الله لبنان سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت مصطفی بدرالدین، فرمانده حزب‌الله در سوریه آغاز کرد.

 

شهید «مصطفی بدرالدین» فرمانده شاخه نظامی حزب الله ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ (۱۳ مه ۲۰۱۶) در حمله راکتی و توپخانه‌ای تکفیری‌ها به نزدیکی فرودگاهی نظامی در حوالی دمشق، پایتخت سوریه ترور شد.

 

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود سالروز ضربه خوردن امیرالمؤمنین علی (ع) به دست یکی از خوارج (ابن ملجم مرادی) را به مسلمانان و شیعیان تسلیت گفت. سید حسن همچنین روز جهانی پرستار را به همه پرستاران لبنان تبریک و تهنیت گفت.

 

سید حسن گفت: «این حادثه همچنان دارای پند و عبرت است. امام علی با قدرت در برابر اولین پدیده خطرناک تکفیری در جهان اسلام ایستاد. این گروه خیلی از مردم را به خاطر کمترین شبه کشته و جنایت‌های زیادی مرتکب شده است. مقابله با این گروه نیازمند رهبری بزرگ بود تا در برابر آن‌ها بیستد. این پدیده در سال‌های اخیر دوباره برگشت و تفکر تکفیری دیروز در کابل بیمارستان زنان و زایمان را هدف قرار داد».

 

او سالروز شهادت سید مصطفی بدرالدین را به خانواده این شهید مقاومت به ویژه مادر، همسر و دختران وی تبریک و تسلیت گفت.

 

سید حسن نصرالله گفت که پیشتر در مورد صفات شخصی شهید ذوالفقار صحبت کرده است ولی امروز قصد دارد به آن دسته از ویژگی‌های شخصیتی او بپردازد که همه در جنبش مقاومت اسلامی به این ویژگی‌ها نیاز دارند.

 

سید حسن گفت که شهید بدرالدین دارای روحیه قوی و بالایی داشت و این مسئله باعث مقاومت، ثبات و همبستگی و توانایی تفکر شد. او گفت: «هنگامی که روحیه انسان پایین یا ضعیف یا در برابر حوادث مضطرب باشد، این مسئله باعث فروپاشی و ناتوانی وی در مدیریت و رهبری خواهد شد و پیامدهای خطرناکی برای این گونه افراد خواهد داشت».

 

او به نقش سید ذوالفقار در جنگ «حرب نسان) (معروف به جنگ خوشه های خشم در فلسطین اشغالی) اشاره کرد و گفت که شهید بدرالدین در این جنگ (۱۹۹۶) فرمانده نظامی کل مقاومت لبنان بود و نقش بزرگی در این جنگ (۱۶ روزه) داشت.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که مهمترین نقش شهید بدرالدین در سوریه بود. چرا که جنگ در سوریه نه قانون اساسی و ... بوده بلکه مشکل سوریه این بود که این کشور خارج از هیمنه غرب و آمریکا بود.

 

سید حسن گفت: «ر سال ۲۰۱۱ و در بحبوحه سوء استفاده خطرناک از بهار عربی، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها طرح و نقشه داشتند. ترکیه، قطر و کشورهای عربی و اسلامی و اروپایی از این طرح حمایت کردند. این طرح همان طرح سیطره  هیمنه بر سوریه بود.».

 

او ادامه داد: «از نظر آن‌ها تا زمانی که بشار اسدمواضع خود را [بر اساس خواسته های آن‌ها] تغییر دهد، مشکلی نداشت که در رأس قدرت باشد. مشکل سوریه شخصی و ترکیبی و نظام سیاسی نبود بلکه سوریه خارج از سیطره آمریکا در منطقه بود؛ چرا که نفت و گاز و حاکمیت سیاسی [مستقل] داشت».

 

او با بیان اینکه سوریه کشور ضعیف یا فقیری و حاشیه‌ای نبود بلکه سوریه در مرکز جهان عرب جای دارد. هردف این بود که سوریه به زیر هیمنه و سلطه آمریکا برود. اسرائیل را به رسمیت بشناسد و قدس و فلسطین را کنار بگذارد. 

 

سید حسن نصرالله گفت که این فهم و درک ما و برادران ما در ایران از شرایط سوریه و هدف از ایجاد «جنگ جهانی علیه سوریه» بود.

 

وی اظهار داشت که سوریه حاضر به تسلیم در برابر فشارهای استکبار جهانی و غرب نشد و از این‌رو،قدرت‌های استکباری و ادوات آن‌ها در منطقه و جهان خواستند، آن را به زانو درآوردند.

 

سید حسن گفت با درک این شرایط، ما در حزب‌الله تصمیم گرفتیم که برای کمک به دولت سوریه برای مقابله با نقشه استکبار و آمریکا، به این کشور برویم. با این حال می‌دانستیم که این تصمیم ما چه تبعاتی خواهد داشت.

 

سید حسن در چرایی این تصمیم حزب‌الله گفت که میزان و حجم خطرات (نرفتن به سوریه) به گونه‌ای بود که فلسطین، لبنان، سوریه و مسائل حق در منطقه را تهدید می‌کرد و این مسائل باعث شد که ما به فکر رفتنبه سوریه بیفتیم.

 

دبیرکل حزب‌الله گفت که شهید بدرالدین با توجه به این ارزیابی و درک شرایط و خطرات پیرامون به همراه نیروهای حزب‌الله به سوریه رفت و دوشادوش شهید سردار حاج قاسم سلیمانی علیه تکفیری‌ها و خنثی‌سازی نقشه استکبار آمریکا جنگید.

 

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظر شما