صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 14
کد خبر: ۴۲۹۱۳

تنش های قیمتی دلار مانع تولید

بی ثباتی در بازار ارز مانع اصلی تحقق جهش تولید در اقتصاد ایران است. سیاست های اقتصادی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید بر ثبات زایی در این بازار ملتهب باشد، چرا که تنش های قیمتی در این بازار دشمن اصلی تولید ملی است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اقتصاد بیمار هر بار التهاب خود را در یک بازار نشان می دهد، هنوز نگران پراید ۹۰ میلیونی هستیم که خبر افزایش نرخ ارز موجب نگرانی های بیشتری در جامعه می شود چرا که به نظر می رسد اقتصاد ما از شیر مرغ تا جان آدمیزادش وابسته به نرخ ارز است. متاسفانه دولت آقای روحانی نشان داده از قدرت مدیریت بالایی برخوردار نیست، مدیریتی که به نفع عموم جامعه باشد و دست دلالان و بازار سازان را از بازارهای تاثیر گذار وحساسی مثل بازارارز که بازارهای بسیاری را تحت تاثیر تکانه های قیمتی خود قرار می دهد، کوتاه نماید.

             

افزایش نرخ ارز برای تولید آسیب زا است

تنش های قیمتی ارز در سال های گذشته منجر به کاهش تولید شده است. افزایش قیمت مواد اولیه ضربه مهلکی بر جسم نیمه جان تولید است، تولیدی که افزایش، رونق و جهش آن منجر به  رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کسب درآمد بالا و مانع ایجاد بحران های اقتصادی و اجتماعی و گاها امنیتی می شود. عدم مدیریت ارز به دلایل گوناگون اعم از تامین کسری بودجه دولت و ناتوانی بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در سال های گذشته لطمات جبران ناپذیری به تولید و به معیشت و گذران زندگی مردم زده است.

 

حذف دلار از معاملات خارجی، کلید حل مشکلات

دلار سال هاست بسیاری از اقتصاد ها را بازیچه خود کرده است، تنها راه اصلی خروج از این بن بست، نجات از یوغ سلطه دلار که بر اقتصاد کشورها سایه سنگینی انداخته، می باشد. بی تردید جمهوری اسلامی ایران باید با طرف های تجاری خود به این توافق مهم برسد که با پول های محلی و ملی مبادله کنند. حرکت به سمت قراردادهای پولی دو جانبه و چند جانبه و حتی تهاتر در مبادلات نیاز به استفاده از دلار را در تجارت بین المللی کاهش می دهد.

   

ارز کشور خرج واردات کالاهای غیر ضروری می شود

قطعا یکی از دلایل افزایش نرخ ارز به غیر از مدیریت ضعیف دولت، عدم نظارت بر تخصیص ارز صادراتی است، مدیریت ارز صادراتی بسیار مهم است. متاسفانه مدیریتی ‌بر ارز صادراتی و کالاهای وارداتی صورت نمی گیرد. بازار مملو از کالاهای مصرفی وارداتی است که مشابه آن با خون دل کشاورزان، صنعت گران، معدن کاران و سایر مشاغل تولید  شده، اما واردات کالاهای خارجی علاوه بر بی رونق کردن بازار کالای داخلی منجر به تقاضای ارز تجاری و افزایش نرخ ارز می شود. 

             

حیف و میل ارز، خیانت به ملت است

حیف و میل کردن ارز کشور در شرایط تحریمی خیانت به مردم و به کشور است. واردات کالاهای بی کیفیت خارجی، کالاهای لوکس و تجملاتی و هر گونه کالای غیرضروری یا کالای مازاد بر نیاز داخلی و هر کالایی که  موجب سرکوب بازار داخلی می شود هدر دادن ارز کشور و تحمیل گرانی ارز به اقتصاد و به تبع آن به تولید و در نهایت مصرف کننده داخلی است.

      

صادرات کالای ایرانی منشاء ارز آوری بیشتر است

کاهش تقاضای ارز وارداتی بالاخص واردات کالاهای غیر ضروری منجر به تجمیع ارز، کاهش نرخ ارز و تقویت تولید داخلی می شود. اگر تولید جهش داشته باشد بنحوی که مازاد بر نیاز خودمان امکان صادرات داشته باشیم علاوه بر بی نیازی به واردات، در جهت ارز آوری به کشور حرکت کرده ایم. به اصطلاح با صادرات کالاهای با کیفیت ایرانی می توانیم نیاز ارزی کشور را تامین کنیم، این موضوع نیاز ارزی  کشور را کاهش می‌دهد و منجر به  کاهش نرخ ارز می شود.

     

تنش نرخ ارز معیشت و تولید را فلج کرده است

اگر تولید افزایش بیابد و در ریل جهش قرار بگیرد قطعا با کاهش نرخ ارز مواجه می شویم. صادرات کالای با کیفیت ایرانی زنجیروار منجر به ارز آوری به کشور می شود. بین افزایش صادرات و ارز آوری رابطه  متقابلی وجود دارد لذا مدیریت بانک مرکزی و سیاست های مطلوب اقتصادی در جهت حمایت از تولید ملی و تولید کننده ایرانی، عدم تخصیص ارز به واردات کالاهای غیر ضروری و مدیریت بازار ارز همگی از جمله عواملی به شمار می روند که در کاهش و ثبات نرخ ارز بسیار موثرند  در غیر این صورت بحران ارزی علاوه بر تأثیرات نامطلوبی که بر تورم و زندگی و معیشت مردم دارد روز به روز با گران شدن مواد اولیه تولید ملی ضعیف تر می شود تا جایی که اشتغال و معیشت مردم در تنگنای شدیدی قرار می گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: