صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۴۸
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 21
کد خبر: ۴۳۴۶۵
بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

شاخص های بازار سرمایه در حال اصلاح است

این روزها بازار در حال حرکت به سمت تعادلی شدن است و شاهد صف های فروش هستیم که کارشناسان آن را ویژگی و طبیعت این بازار عنوان می کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار بورس در هفته های گذشته و بعد از اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی روند متلاطمی به خود گرفت. سرمایه های خردی که در بازار طلا و ارز یا در حساب های بانکی برای دریافت سود خوابیده بودند از این بازارها و محل سرمایه گذاری ها بیرون کشیده شدند و با هدایت و حمایت و تشویق دولت در برجسته تر کردن مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس به این سمت میل پیدا کردند. افزایش رشد شاخص ها در زمانی که به دلیل کرونا ویروس بورس های سراسر جهان در وضعیت نه چندان جالبی به سر می برند با رکود تورمی و اقتصاد بیمار عجیب بود، از این رو بسیاری از کارشناسان از روند رو به رشد بازار سرمایه اظهار نگرانی می کردند. اما این روزها بازار در حال حرکت به سمت تعادلی شدن است و شاهد صف های فروش هستیم که کارشناسان آن را ویژگی و طبیعت این بازار عنوان می کنند. بهروز شهدایی، عضو کانون سهامداران حقیقی و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ما دلیل ریزش شاخص ها و چگونگی روند پیش روی بازار را توضیح داده است.

 

بازار بورس در روزهای گذشته روند ریزشی داشته است تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار چیست و علت اصلی افت شاخص ها در بازار سرمایه را ناشی از چه عواملی می دانید؟

ریزش های این روزهای بازار سرمایه را اصولا کارشناسان این بازار افت نمی نامند بلکه آن را اصلاح روند رو به رشدی می دانیم که بعضا از آن اظهار نگرانی می کردیم. طبیعی است وقتی شاخص در طول فرودین تا اواسط اردیبهشت ماه به یک باره بیش از 100 درصد رشد کرده باشد حتما برخی از فعالان بازار به دنبال شناسایی سود خود هستند و سهام خود را می فروشند و عده ی دیگری که اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی هستند این سهم را خریداری می کنند، دراین فرآیند با توجه به جا به جا شدن سهام شاهد افت خواهیم بود.

 

آیا افت ها یا اصلاح ها برای روند بازار مثبت است یا منفی؟

نه تنها بد نیست بلکه به نظر بنده بسیار خوب است. مثلا ما به عنوان کارشناسان بازار سرمایه در مدتی که شاخص ها رشد یک باره ای داشت جرات خرید و فروش نداشتیم فقط نظاره گر بازار بودیم، صف های خرید و فروش بسیار شلوغ بود در حالی که در روزهای گذشته بازار به تعادل برگشته یعنی چندین سهم مثبت و چندین سهم منفی هستند، هر چند که فعلا درباره شاخص صحبت نمی کنیم چرا که شاخص ذاتا یک عدد است و نمی توان آن را در معاملات ملاک اصلی قرار دارد.

 

آیا موافق این نظر هستید که بخش بزرگی از سرمایه هایی که به تازگی وارد بازار بورس شده ناشی از رکود در سایر بازارهاست که به این سمت تمایل پیدا کرده است؟

به دلیل رکود بسیاری از بازارها و عمیق تر شدن این رکود نسبت به سالهای گذشته حجم زیادی از پول مردم روانه بازار بورس شده است. اما بازار سرمایه علی رغم سرازیر شدن نقدینگی های زیادی که از سایر بازارها به این بازار میل نشان دادند، به دلیل برخی سیاست ها در یکی دو ماه گذشته با حمایت های سازمان های پولی کشور همراه بود، بانک مرکزی از این روند حمایت کرد یا دولت مشوق بزرگی برای هدایت سرمایه ها به بازار بورس بود. اما مساله این است که سرمایه های سرگردانی که از بازارهای مختلف وارد بازار بورس شده اند یا بهتر است اینگونه بگویم صاحبان این سرمایه های خرد که ناآشنا به بازار بورس هستند در حال محک زدن این بازار هستند و اصلا شناختی از بازار بورس ندارند، لذا یک عده از این افراد تازه وارد در بازار می مانند و عده دیگری باز هم راه بازارهای دیگر را در پیش می گیرند. با وجود این افراد که طبیعتا تعداد آنها هم بالاست وقتی صف فروشی تشکیل می شود سایرین که تازه واردین بازار هستند نگران می شوند و آنها نیز سهم خود را عرضه می کنند.

 

در حال حاضر روند بازار بورس را چگونه ارزیابی می کنید؟

 با وجود اینکه حجم زیادی سرمایه خرد وارد بازار و از بازار خارج شده اما به نظر می رسد بازار راه تعادلی را در پیش گرفته، لذا نگاه به بازار مثبت است ضمن اینکه در این بازار نوسانات تقریبا امری عادی است که البته نوسانات این روزها خوب بوده است. تا روزهای قبل نوسانات مطلوب نبود به این دلیل کارشناسان از روند رو به رشد بازار و سقوط سرمایه ها اظهار نگرانی می کردند اما بازار در حال حاضر روند مطلوبی را در پیش گرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: