صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 07
کد خبر: ۴۳۵۹
حسن بهشتی پور در گفتگو با راهبرد معاصر:

آیین‌نامه‌های FATF  تهدیدی برای امنیت‌ملی ماست

کارشناس مسائل بین الملل می گوید: آیین‌نامه‌های FATF  تهدیدی برای امنیت‌ملی ماست. در صورت پیوستن به FATF باید در اندیشه راهکارهای جدی برای به حداقل رساندن آسیبهای آن باشیم.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ در خصوص ساز و کار مالی اخیر اتحادیه اروپا و گره زدن این موضوع به بحث fatf   بحث های مختلف و متنوعی مطرح شده است. اینکه اروپا دراندیشه گروکشی از موضوعی ست که اجرایی کردن آن یکی از کم ترین وظایف اروپا در قبال برجام است یکی از موضوعاتی ست که بیش از همه در میان کارشناسان اهل فن به میان آمده است.

 

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با "راهبرد معاصر" تاکید کرد: «از نظر حقوقی این موارد به هم ربطی ندارد و دو مقوله جدا از هم است و  اروپا نیز نباید با ارتباط دادن دو موضوع به یکدیگر دچار اشتباه محاسابتی در قبال ایران شود.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص واکاوای و رونمایی از ماهیتFATF  نیز گفت: « اگر FATF وضعیت کشوری را از نظر مالی قرمز اعلام کند،  ارتباطات مالی با آن کشور ممنوع می شود و در این ماجرا نه فقط اتحادیه اروپا بلکه چین و روسیه و هند و ژاپن و کره جنوبی که طرف های اصلی تجارت با ایران هستند حضور دارند. این کشور ها جزو ۳۸ کشور ناظر هستند.»

 

وی با اشاره به تهدیدات FATF  برای کشور گفت: «FATF یک گروه اقدام مالی است که یک سری مقررات برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریست به کشور های دیگر ارائه کرده است. Fatf  گروهی است که یک سری آیین نامه های مالی را به کشور ما ارائه می کند خود fatf  هیچ خطری برای کشور ما ندارد ولی آیین نامه های آن می تواند امنیت ما را به خطر بیندازد»

 

بهشتی پور ادامه داد: « اگر ما این قوانین و آیین نامه ها را اجرایی کنیم ملاحظاتی پیش می آید که منافع ایران و امنیت ملی ما تهدید می شود. یکی اینکه برای ایران خود تحریمی به وجود می آورد، دیگر اینکه صورت حساب های ما را در اختیار بیگانگان قرار می دهد. در مورد بعدی نیز ما برای ارتباط با گروههای مبارز مشکل پیدا می کنیم. دیگر اینکه این احتمال وجود دارد که برخی از گروههای داخل کشور تروریستی اعلام شوند، درحالیکه ما آنها را گروه تروریستی نمی دانیم و خود قربانی ترور و تروریسم هستیم.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه «در صورت پیوستن بهFATF  می بایست برای همه موارد راهکار ارائه کرد و ما باید راهکار آن را پیدا کنیم.» خاطر نشان کرد: « این شدنی است و می توان در داخل کشور برای آن فکری کرد، ولی نباید آن را رسانه ای کرد. باید در سطح شورای امنیت ملی و در سطحی کارشناسی و در جاهای ذی صلاح بررسی شود. این موضوعی جناحی و سیاسی نیست و باید در این مراجع بررسی و در مورد آن تصمیم گیری شود.»

 

وی در پایان تاکید کرد: «درصورت یافتن راهکار برای رهایی از آفت ها و خطرات آیین نامه ای FATF می توان تصویب آن را در دستور کار قرار داد، در غیر اینصورت این آیین نامه ها برای امنیت ما مضر هستند.»

نظر شما