صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۲۹
  • سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 13 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 24
کد خبر: ۴۳۶۸۴
حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مجلس دهم به دنبال همراهی با دولت بود/ میرسلیم به نفع کسی کنار نمی رود

کنعانی مقدم، درباره مجلس دهم گفت: اکثر کسانی که در مجلس بودند سعی کردند وکیل الدوله باشند تا وکیل ملت. هدف آنها بیشتر همکاری و همیاری با دولت بود و از ابزاری که به عنوان ابزار اصلاح امور در اختیار داشتند کمتر استفاده کردند. مجلس گذشته تحت تاثیر لیست امید بود و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نمی خواستند بر علیه دولتی که خود بر سر کار آورده اند حرکتی داشته باشند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر اصولگرا با اشاره به ریاست مجلس یازدهم گفت: به نظر من، با توجه به جریان حاکم و جو موجود آقای قالیباف در این شرایط شانس بیشتری دارد. قالیباف نفر اول تهران بود و مجموعه بالایی به او رای داده اند.

 

وی با بیان اینکه بعید می دانم میرسلیم به نفع کسی کنار برود تصریح کرد:  با توجه به چیزی که موجود است و عقبه ایی که نیز وجود دارد بعید می دانم میرسلیم به نفع کسی بخواهد کنار برود. چون تجربه انتخابات ریاست جمهوری نشان داد آقای میرسلیم تا لحظه آخر بر سر کار می ماند. ولی این مجلس دو نائب رییس می خواهد و شاید آقای میرسلیم و آقای حاجی بابایی در این مقام باشند.

 

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که این طیف در این مرحله به ائتلاف نرسند؟ گفت: هر چیزی در سیاست امکان پذیر است. بخصوص از اصولگرایان هر چیزی متصور است. شاید به ائتلاف برسند و شاید نرسند. باید منتظر باشیم و بیینیم که چیزی دارند. امیداورم به ائتلاف برسند .

 

وی با اشاره به مجلس یازدهم گفت: به نظر من، فراکسیون هایی که در این مجلس شکل می گیرند چاره ای ندارند که در عین تکثر وحدت رویه داشته باشند. در غیر این صورت از این مجلس آبی گرم نخواهد شد. اگر این طیف موفق به تعامل با یکدیگر نشوند وضعیت این مجلس بدتر از مجلس دهم خواهد بود. انها چاره ای جز این ندارند مگر اینکه مشکلات مردم را کنار بگذارند و بی توجهی کنند.

 

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که  تعامل مجلس یازدهم با دولت چگونه است؟ گفت: مجلس قطعا از ابزار نظارتی خود در مقابل دولت استفاده خواهد کرد. ولی سعی خواهد کرد چوب لای چرخ دولت نگذارد. من اعتقاد ندارم این مجلس برای تسویه حساب با دولت تشکیل شده باشد چون یک سال بیشتر از عمر دولت نمانده و مشکلات کشور کلی است و مشکل فی مابین اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست. مردم امروز می خواهند مشکلاتشان حل شود نه اینکه مجلس به جای یاری باری بر دوش کشور باشد. ما در دوران پسا کرونا با مسائل و مشکلات اقتصادی روبرو خواهیم بود.

 

این اصولگر درباره عملکرد مجلس دهم گفت: اکثر کسانی که در مجلس بودند سعی کردند وکیل الدوله باشند تا وکیل ملت. هدف آنها بیشتر همکاری و همیاری با دولت بود و از ابزاری که به عنوان ابزار اصلاح امور در اختیار داشتند کمتر استفاده کردند. مجلس گذشته تحت تاثیر لیست امید بود و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نمی خواستند بر علیه دولتی که خود بر سر کار آورده اند حرکتی داشته باشند. مجلس عملکردی جمعی دارد و رای و عملکرد تک تک نمایندگان بر خروجی قوانین و مقررات اثر دارد.

 

وی در ادامه درباره عملکرد علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی رییس صلح بود و بیشتر به دنبال فضای آرامش و تعامل با دولت بود و از این رو منتقدین زیادی داشت. با توجه به شرایط و بحران هایی که در کشور بود روش و منش آرام سازی او خوب بود ولی تحولی در ساختار قوه مقننه ایجاد نکرد.

 

او اظهار کرد: به نظر من، لاریجانی در قالب مدیر نبود ولی مبصر خوبی بود. رییس مجلس به عنوان رییس قوه مقننه نقش مهمی در اختیار دارد. اگر رییس قوه مقننه و رییس قوه مجریه در تعامل با یکدیگر باشند می توانند مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند و کارهای کشور را به خوبی پیش ببرند. ولی اگر این دو رییس رقیب سیاسی هم باشند و بخواهند برای سال 1400 از یکدیگر جلو بزنند قطعا مجلس کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

 

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من، آقای قالیباف بر عکس آقای لاریجانی دست به ریسک های بزرگی خواهد زد و تحولاتی ایجاد خواهد کرد. او از مجلس برای تغییر در ساختار اجرایی کشور استفاده خواهد کرد. ولی به نظر من رییس مجلس و رییس جمهور کشور نباید رقابت ها را وارد مسئولیت فعلی خود بکنند. اگر رقابت های سیاسی در روابط بین قوا ورود کند نقطه آغازینی برای مشکلات کشور خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: